Bibliometric indicators: virtues and limits in the context of Science & Technology assessment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Raimundo Nonato Macedo
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58451
Resumo: This essay presents a reflection on the necessary bases preceding the formulation of Science and Technology (S&T) Indicators by addressing their virtues and limits. Quantifying is inherent in human nature and the application of this practice in the building knowledge processes was a decisive factor for the significant success of exact sciences and engineering in the 19th century; therefore, it is unthinkable that in contemporary times there is no consensus on how to measure and assess intellectual and academic production. Thus, the motivation for writing this paper lies with the need to reflect critically on S&T Indicators’ general properties, nature, genesis and effects, given the inexistence of such a consensus. In order to address this issue, it is proposed to conceptualize S&T Indicators in a broader sense, namely as a model, considering that, historically, this one of the most important goals in the quest for knowledge, for both, producing adequate and safe results, and enabling equity evaluation and decision-making on investments in research and innovation in applied and pure sciences.
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spelling Bibliometric indicators: virtues and limits in the context of Science & Technology assessmentOs indicadores bibliométricos: virtudes e limites no contexto da avaliação em Ciência e TecnologiaScience and technology Indicators. Evaluation of scientific production. Bibliometrics.Indicadores em ciência e tecnologia. Avaliação da produção cientí- fica. Bibliometria.This essay presents a reflection on the necessary bases preceding the formulation of Science and Technology (S&T) Indicators by addressing their virtues and limits. Quantifying is inherent in human nature and the application of this practice in the building knowledge processes was a decisive factor for the significant success of exact sciences and engineering in the 19th century; therefore, it is unthinkable that in contemporary times there is no consensus on how to measure and assess intellectual and academic production. Thus, the motivation for writing this paper lies with the need to reflect critically on S&T Indicators’ general properties, nature, genesis and effects, given the inexistence of such a consensus. In order to address this issue, it is proposed to conceptualize S&T Indicators in a broader sense, namely as a model, considering that, historically, this one of the most important goals in the quest for knowledge, for both, producing adequate and safe results, and enabling equity evaluation and decision-making on investments in research and innovation in applied and pure sciences.O texto discute as bases necessárias para a formulação de Indicadores em Ciência e Tecnologia, suas virtudes e limites. Visto que quantificar é inerente ao ser humano, e que a aplicação dessa prática consistiu em um fator decisivo na constru- ção do conhecimento e do expressivo sucesso das ciências exatas e das engenharias, já no século XIX, é inimaginável aceitar que não exista consenso sobre como medir e avaliar a produção intelectual e acadêmica. Nisso reside a motivação deste trabalho; na necessidade de uma reflexão sobre as propriedades gerais, natureza, gênese e efeitos da prática de quantificar em face da inexistência de consenso. Como opção, propõe-se a conceituar Indicadores em Ciência e Tecnologia de forma mais ampla, “como modelo”. Assim, propõe-se um acordo, na concepção conceitual de “modelo”, para medir e avaliar a produção intelectual e acadêmica, que subsidie, adequadamente e com equidade, tomadas de decisão, particularmente, referente à meritocracia e aos investimentos em pesquisa e inovação nos campos das ciências duras, humanas e aplicadas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2015-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5845110.19132/1808-5245213.319-335Em Questão; v.21, n.3, set/dez. 2015; 319-335Em Questão; v.21, n.3, set/dez. 2015; 319-335Em Questão; v.21, n.3, set/dez. 2015; 319-3351808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58451/36055Copyright (c) 2015 Raimundo Nonato Macedo Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Raimundo Nonato Macedo2024-03-12T18:04:12Zoai:seer.ufrgs.br:article/58451Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-12T18:04:12Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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