Temathic approaches into Information Literacy: a temporal analysis in scientific production in Web of Science (1974-2019)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De Lucca, Djuli Machado
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Neubert, Patricia da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122771
Resumo: This study identifies the evolution of research topics in information literacy since the adoption of the terminology in 1974, by a temporal analysis of author-keywords in the publications of this research area. The universe of analysis is documents indexed in the Web of Science core collections between 1974-2019. It identified 6,108 keywords, totaling 15,289 mentions, in 2,918 documents. The descriptors were analyzed associated with the development period of the Information literacy movement, in 1974-1989, 1990-1999, 2000-2009, 2010-2019. The temporal analysis indicates a decrease in terminological variability, the consolidation of research topics and terminological consensus past the years. Terms associated with librarianship and education were identified from the first period, with the gradual inclusion of keywords associated with technologies past second phase. Research including specific audiences, notably associated to higher education and library users are later incorporated, so as new types of literacies associated with these themes. In the last period, there is the maintenance of the subjects and audiences already incorporated and the development of critical skills in these contexts. It resulted, from the initial phase, a period of consolidation, development and expansion phases of information literacy, which can be used to demarcate the development of the area.
id UFRGS-8_23752348a451fa87d1316026ce431aaa
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/122771
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Temathic approaches into Information Literacy: a temporal analysis in scientific production in Web of Science (1974-2019)Abordagens temáticas da competência em informação: uma análise temporal a partir da produção científica indexada na Web of Science (1974-2019)competência em informaçãoprodução científicaWeb of Scienceinformation literacyscientific productionWeb of ScienceThis study identifies the evolution of research topics in information literacy since the adoption of the terminology in 1974, by a temporal analysis of author-keywords in the publications of this research area. The universe of analysis is documents indexed in the Web of Science core collections between 1974-2019. It identified 6,108 keywords, totaling 15,289 mentions, in 2,918 documents. The descriptors were analyzed associated with the development period of the Information literacy movement, in 1974-1989, 1990-1999, 2000-2009, 2010-2019. The temporal analysis indicates a decrease in terminological variability, the consolidation of research topics and terminological consensus past the years. Terms associated with librarianship and education were identified from the first period, with the gradual inclusion of keywords associated with technologies past second phase. Research including specific audiences, notably associated to higher education and library users are later incorporated, so as new types of literacies associated with these themes. In the last period, there is the maintenance of the subjects and audiences already incorporated and the development of critical skills in these contexts. It resulted, from the initial phase, a period of consolidation, development and expansion phases of information literacy, which can be used to demarcate the development of the area.Aborda o desenvolvimento da pesquisa sobre Competência em Informação, por meio de análise temporal das temáticas da produção científica sobre o tema. O universo do estudo é composto pelos documentos sobre Competência em Informação indexados na coleção principal da Web of Science entre 1974 e 2019. A análise das temáticas é baseada nas palavras-chave atribuídas pelos autores. Foram identificadas 6.108 palavras-chave, somando 15.289 menções, em 2.918 documentos. Os descritores foram associados as fases de desenvolvimento do movimento da Competência em Informação, de 1974-1989, 1990-1999, 2000-2009, 2010-2019. A análise temporal indica diminuição da variabilidade terminológica, apontando a consolidação de temas de estudo e de consenso terminológico no decorrer dos anos. Foram identificados termos associados à Biblioteconomia e ensino desde a primeira fase, com a inclusão gradativa de descritores associados as tecnologias a partir de 1990. Estudos incluindo públicos específicos, notadamente vinculados ao ensino superior e aos usuários de bibliotecas incorporam-se posteriormente, agregando movimentos adjuntos associados a estas temáticas. Na última fase há a manutenção da ênfase nas especialidades e público já incorporados e o desenvolvimento de uma perspectiva crítica nesse contexto. Os resultados sugerem, a partir da fase inicial, períodos de consolidação, desenvolvimento e expansão da Competência em Informação, que podem ser utilizados para demarcação do desenvolvimento da área.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2022-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12277110.19132/1808-5245284.122771Em Questão; v.28, n.4, out./dez. 2022; 122771Em Questão; v.28, n.4, out./dez. 2022; 122771Em Questão; v.28, n.4, out./dez. 2022; 1227711808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122771/86237Copyright (c) 2022 Djuli Machado De Lucca, Patricia da Silva Neuberthttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDe Lucca, Djuli MachadoNeubert, Patricia da Silva2023-04-17T14:18:30Zoai:seer.ufrgs.br:article/122771Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-04-17T14:18:30Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Temathic approaches into Information Literacy: a temporal analysis in scientific production in Web of Science (1974-2019)
Abordagens temáticas da competência em informação: uma análise temporal a partir da produção científica indexada na Web of Science (1974-2019)
title Temathic approaches into Information Literacy: a temporal analysis in scientific production in Web of Science (1974-2019)
spellingShingle Temathic approaches into Information Literacy: a temporal analysis in scientific production in Web of Science (1974-2019)
De Lucca, Djuli Machado
competência em informação
produção científica
Web of Science
information literacy
scientific production
Web of Science
title_short Temathic approaches into Information Literacy: a temporal analysis in scientific production in Web of Science (1974-2019)
title_full Temathic approaches into Information Literacy: a temporal analysis in scientific production in Web of Science (1974-2019)
title_fullStr Temathic approaches into Information Literacy: a temporal analysis in scientific production in Web of Science (1974-2019)
title_full_unstemmed Temathic approaches into Information Literacy: a temporal analysis in scientific production in Web of Science (1974-2019)
title_sort Temathic approaches into Information Literacy: a temporal analysis in scientific production in Web of Science (1974-2019)
author De Lucca, Djuli Machado
author_facet De Lucca, Djuli Machado
Neubert, Patricia da Silva
author_role author
author2 Neubert, Patricia da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv De Lucca, Djuli Machado
Neubert, Patricia da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv competência em informação
produção científica
Web of Science
information literacy
scientific production
Web of Science
topic competência em informação
produção científica
Web of Science
information literacy
scientific production
Web of Science
description This study identifies the evolution of research topics in information literacy since the adoption of the terminology in 1974, by a temporal analysis of author-keywords in the publications of this research area. The universe of analysis is documents indexed in the Web of Science core collections between 1974-2019. It identified 6,108 keywords, totaling 15,289 mentions, in 2,918 documents. The descriptors were analyzed associated with the development period of the Information literacy movement, in 1974-1989, 1990-1999, 2000-2009, 2010-2019. The temporal analysis indicates a decrease in terminological variability, the consolidation of research topics and terminological consensus past the years. Terms associated with librarianship and education were identified from the first period, with the gradual inclusion of keywords associated with technologies past second phase. Research including specific audiences, notably associated to higher education and library users are later incorporated, so as new types of literacies associated with these themes. In the last period, there is the maintenance of the subjects and audiences already incorporated and the development of critical skills in these contexts. It resulted, from the initial phase, a period of consolidation, development and expansion phases of information literacy, which can be used to demarcate the development of the area.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122771
10.19132/1808-5245284.122771
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122771
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245284.122771
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122771/86237
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Djuli Machado De Lucca, Patricia da Silva Neubert
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Djuli Machado De Lucca, Patricia da Silva Neubert
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v.28, n.4, out./dez. 2022; 122771
Em Questão; v.28, n.4, out./dez. 2022; 122771
Em Questão; v.28, n.4, out./dez. 2022; 122771
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438636711739392