The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36624 |
Resumo: | The predominance of information and communication technologies today has led Information Science to different contexts of time and space. The era of interactive knowledge and the Space of knowledge bring new perspectives regarding the conception and use of technologies. Using exploratory and descriptive analysis as our methodological procedure, and taking as our theoretical framework consolidated authors in the area, we intend to discuss these changes and ponder on how Information Science has positioned itself in face of these challenges. It was observed that critical thought becomes a possible alternative for understanding technologies without a determinist prerogative. |
id |
UFRGS-8_2c545c17af74469c8490b22b3c6edada |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/36624 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thoughtTempo do conhecimento interativo: reflexões sobre a inteligência coletiva e o pensamento complexoCollective intelligence. Complex thought. Information and technology.Inteligência coletivaPensamento complexoInformação e TecnologiaInformação e TecnologiaThe predominance of information and communication technologies today has led Information Science to different contexts of time and space. The era of interactive knowledge and the Space of knowledge bring new perspectives regarding the conception and use of technologies. Using exploratory and descriptive analysis as our methodological procedure, and taking as our theoretical framework consolidated authors in the area, we intend to discuss these changes and ponder on how Information Science has positioned itself in face of these challenges. It was observed that critical thought becomes a possible alternative for understanding technologies without a determinist prerogative.A predominância das tecnologias da informação e comunicação na atualidade tem encaminhado a Ciência da Informação a diferentes contextos de tempo e espaço. O tempo do conhecimento interativo e o Espaço do saber trazem novas perspectivas quanto à concepção e o uso das tecnologias. Utilizando como procedimento metodológico a análise exploratória e descritiva, pretende-se discorrer sobre essas alterações e refletir como a Ciência da Informação tem se posicionado frente a esses desafios. Observou-se que o pensamento crítico torna-se alternativa para a compreensão das tecnologias longe de uma prerrogativa determinista.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2014-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36624Em Questão; Vol. 20 No. 1 (2014); 11-31Em Questão; Vol. 20 Núm. 1 (2014); 11-31Em Questão; v. 20 n. 1 (2014); 11-311808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36624/32982Copyright (c) 2014 Angela Halen Claro Bembem, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa Santos, Júlio Afonso Sá de Pinho Netohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBembem, Angela Halen ClaroSantos, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costade Pinho Neto, Júlio Afonso Sá2024-03-18T16:19:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/36624Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T16:19:11Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought Tempo do conhecimento interativo: reflexões sobre a inteligência coletiva e o pensamento complexo |
title |
The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought |
spellingShingle |
The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought Bembem, Angela Halen Claro Collective intelligence. Complex thought. Information and technology. Inteligência coletiva Pensamento complexo Informação e Tecnologia Informação e Tecnologia |
title_short |
The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought |
title_full |
The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought |
title_fullStr |
The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought |
title_full_unstemmed |
The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought |
title_sort |
The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought |
author |
Bembem, Angela Halen Claro |
author_facet |
Bembem, Angela Halen Claro Santos, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa de Pinho Neto, Júlio Afonso Sá |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa de Pinho Neto, Júlio Afonso Sá |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bembem, Angela Halen Claro Santos, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa de Pinho Neto, Júlio Afonso Sá |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Collective intelligence. Complex thought. Information and technology. Inteligência coletiva Pensamento complexo Informação e Tecnologia Informação e Tecnologia |
topic |
Collective intelligence. Complex thought. Information and technology. Inteligência coletiva Pensamento complexo Informação e Tecnologia Informação e Tecnologia |
description |
The predominance of information and communication technologies today has led Information Science to different contexts of time and space. The era of interactive knowledge and the Space of knowledge bring new perspectives regarding the conception and use of technologies. Using exploratory and descriptive analysis as our methodological procedure, and taking as our theoretical framework consolidated authors in the area, we intend to discuss these changes and ponder on how Information Science has positioned itself in face of these challenges. It was observed that critical thought becomes a possible alternative for understanding technologies without a determinist prerogative. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36624 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36624 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36624/32982 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 20 No. 1 (2014); 11-31 Em Questão; Vol. 20 Núm. 1 (2014); 11-31 Em Questão; v. 20 n. 1 (2014); 11-31 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766159889793024 |