The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bembem, Angela Halen Claro
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Santos, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa, de Pinho Neto, Júlio Afonso Sá
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36624
Resumo: The predominance of information and communication technologies today has led Information Science to different contexts of time and space. The era of interactive knowledge and the Space of knowledge bring new perspectives regarding the conception and use of technologies. Using exploratory and descriptive analysis as our methodological procedure, and taking as our theoretical framework consolidated authors in the area, we intend to discuss these changes and ponder on how Information Science has positioned itself in face of these challenges. It was observed that critical thought becomes a possible alternative for understanding technologies without a determinist prerogative.
id UFRGS-8_2c545c17af74469c8490b22b3c6edada
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/36624
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thoughtTempo do conhecimento interativo: reflexões sobre a inteligência coletiva e o pensamento complexoCollective intelligence. Complex thought. Information and technology.Inteligência coletivaPensamento complexoInformação e TecnologiaInformação e TecnologiaThe predominance of information and communication technologies today has led Information Science to different contexts of time and space. The era of interactive knowledge and the Space of knowledge bring new perspectives regarding the conception and use of technologies. Using exploratory and descriptive analysis as our methodological procedure, and taking as our theoretical framework consolidated authors in the area, we intend to discuss these changes and ponder on how Information Science has positioned itself in face of these challenges. It was observed that critical thought becomes a possible alternative for understanding technologies without a determinist prerogative.A predominância das tecnologias da informação e comunicação na atualidade tem encaminhado a Ciência da Informação a diferentes contextos de tempo e espaço. O tempo do conhecimento interativo e o Espaço do saber trazem novas perspectivas quanto à concepção e o uso das tecnologias. Utilizando como procedimento metodológico a análise exploratória e descritiva, pretende-se discorrer sobre essas alterações e refletir como a Ciência da Informação tem se posicionado frente a esses desafios. Observou-se que o pensamento crítico torna-se alternativa para a compreensão das tecnologias longe de uma prerrogativa determinista.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2014-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36624Em Questão; Vol. 20 No. 1 (2014); 11-31Em Questão; Vol. 20 Núm. 1 (2014); 11-31Em Questão; v. 20 n. 1 (2014); 11-311808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36624/32982Copyright (c) 2014 Angela Halen Claro Bembem, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa Santos, Júlio Afonso Sá de Pinho Netohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBembem, Angela Halen ClaroSantos, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costade Pinho Neto, Júlio Afonso Sá2024-03-18T16:19:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/36624Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T16:19:11Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought
Tempo do conhecimento interativo: reflexões sobre a inteligência coletiva e o pensamento complexo
title The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought
spellingShingle The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought
Bembem, Angela Halen Claro
Collective intelligence. Complex thought. Information and technology.
Inteligência coletiva
Pensamento complexo
Informação e Tecnologia
Informação e Tecnologia
title_short The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought
title_full The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought
title_fullStr The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought
title_full_unstemmed The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought
title_sort The era of interactive knowledge: reflections about collective intelligence and complex thought
author Bembem, Angela Halen Claro
author_facet Bembem, Angela Halen Claro
Santos, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa
de Pinho Neto, Júlio Afonso Sá
author_role author
author2 Santos, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa
de Pinho Neto, Júlio Afonso Sá
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bembem, Angela Halen Claro
Santos, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa
de Pinho Neto, Júlio Afonso Sá
dc.subject.por.fl_str_mv Collective intelligence. Complex thought. Information and technology.
Inteligência coletiva
Pensamento complexo
Informação e Tecnologia
Informação e Tecnologia
topic Collective intelligence. Complex thought. Information and technology.
Inteligência coletiva
Pensamento complexo
Informação e Tecnologia
Informação e Tecnologia
description The predominance of information and communication technologies today has led Information Science to different contexts of time and space. The era of interactive knowledge and the Space of knowledge bring new perspectives regarding the conception and use of technologies. Using exploratory and descriptive analysis as our methodological procedure, and taking as our theoretical framework consolidated authors in the area, we intend to discuss these changes and ponder on how Information Science has positioned itself in face of these challenges. It was observed that critical thought becomes a possible alternative for understanding technologies without a determinist prerogative.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36624
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36624
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36624/32982
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 20 No. 1 (2014); 11-31
Em Questão; Vol. 20 Núm. 1 (2014); 11-31
Em Questão; v. 20 n. 1 (2014); 11-31
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766159889793024