With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Dione Oliveira
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Márcia, Marques
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10933
Resumo: The article describes the experience of a laboratory magazine of the Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília, Campus Repórter magazine, launched in 2007, but it goes further and it discusses, from concrete experiences, the area of teaching and learning in production reports as an area for construction of (new) narrative forms for print journalism, especially journalism magazine. It also describes the way of collaborative production of the magazine, which involves students in journalism, advertising and industrial design, under supervision of teachers publishers area of reporting, photojournalism and graphic design It concludes that the collaborative experience in the production of a laboratory journal sum results and the magazine has trodden a path that points to new narrative forms more responsive to the polysemy and polyphony, as well as innovative perspective to narrate the daily facts from a more contextual perspective, inspired by Realidade magazine (1966 a 1976).
id UFRGS-8_3ad12f0ed6aaeb753fe7db8351b0c5e9
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/10933
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnBCon la mochila a cuestas, reconstruyendo los caminos de la revista Realidade y buscando nuevas narrativas: revista Campus Repórter – UnBDe mochila nas costas, reconstruindo as trilhas da revista Realidade e em busca de novas narrativas: revista Campus Repórter-UnBJornalismo impresso. Revista. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista).Print journalism - Narrative. Realidade (Magazine). Campus Repórter (Magazine). Learning-collaborative.Periodismo impreso. Narrativa. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista). Aprendizaje colaborativo.The article describes the experience of a laboratory magazine of the Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília, Campus Repórter magazine, launched in 2007, but it goes further and it discusses, from concrete experiences, the area of teaching and learning in production reports as an area for construction of (new) narrative forms for print journalism, especially journalism magazine. It also describes the way of collaborative production of the magazine, which involves students in journalism, advertising and industrial design, under supervision of teachers publishers area of reporting, photojournalism and graphic design It concludes that the collaborative experience in the production of a laboratory journal sum results and the magazine has trodden a path that points to new narrative forms more responsive to the polysemy and polyphony, as well as innovative perspective to narrate the daily facts from a more contextual perspective, inspired by Realidade magazine (1966 a 1976).El artículo describe la vivencias de una revista experimental de la Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília, revista Campus Repórter, creada en el 2007. Sin embargo, esta investigación trasciende y problematiza, a partir de experiencias concretas, el espacio de enseñanza y aprendizaje en la producción de reportajes como un espacio para la construcción de (nuevas) formas narrativas para el periodismo impreso, especialmente para el periodismo dedicado a la elaboración de revistas. También describe el modo de producción colaborativa de la revista, que tiene como miembros del grupo de trabajo estudiantes de periodismo, publicidad y diseño industrial, con la supervisión de profesores editores del área del reportaje, del fotoperiodismo y de la planificación gráfica. Concluimos que la experiencia colaborativa en la producción de una revista experimental posee resultados más y que la revista ha andado un camino que lleva a formas narrativas que trabajan con más atención y discernimiento la polisemia y las perspectivas innovadoras que narran hechos de la vida cotidiana a partir de una perspectiva más contextual, com inspiración en la revista Realidade (1966 a 1976).O artigo descreve a experiência de uma revista laboratório da Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília, revista Campus Repórter, lançada no ano de 2007, mas, vai além e problematiza, a partir de experiências concretas, o espaço de ensino-aprendizagem em produção de reportagens como um espaço para construção de (novas) formas narrativas para o jornalismo impresso, especialmente o jornalismo de revista. Também descreve o modo de produção colaborativa da revista, a qual envolve estudantes de jornalismo, publicidade e desenho industrial, com supervisão de professores editores da área de reportagem, fotojornalismo e planejamento gráfico.Conclui que a experiência colaborativa na produção de uma revista laboratório soma resultados e que a revista tem trilhado um caminho que aponta para novas formas narrativas mais atentas à polissemia, assim como a perspectivas inovadores de narrar fatos cotidianos a partir de uma perspectiva mais contextual, com inspiração na revista Realidade (1966 a 1976).Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2010-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10933Em Questão; Vol. 15 No. 2 (2009); 203-218Em Questão; Vol. 15 Núm. 2 (2009); 203-218Em Questão; v. 15 n. 2 (2009); 203-2181808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10933/7383Copyright (c) 2010 Dione Oliveira Moura, Marques Márciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Dione OliveiraMárcia, Marques2023-11-17T20:15:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/10933Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T20:15:26Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB
Con la mochila a cuestas, reconstruyendo los caminos de la revista Realidade y buscando nuevas narrativas: revista Campus Repórter – UnB
De mochila nas costas, reconstruindo as trilhas da revista Realidade e em busca de novas narrativas: revista Campus Repórter-UnB
title With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB
spellingShingle With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB
Moura, Dione Oliveira
Jornalismo impresso. Revista. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista).
Print journalism - Narrative. Realidade (Magazine). Campus Repórter (Magazine). Learning-collaborative.
Periodismo impreso. Narrativa. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista). Aprendizaje colaborativo.
title_short With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB
title_full With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB
title_fullStr With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB
title_full_unstemmed With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB
title_sort With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB
author Moura, Dione Oliveira
author_facet Moura, Dione Oliveira
Márcia, Marques
author_role author
author2 Márcia, Marques
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Dione Oliveira
Márcia, Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Jornalismo impresso. Revista. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista).
Print journalism - Narrative. Realidade (Magazine). Campus Repórter (Magazine). Learning-collaborative.
Periodismo impreso. Narrativa. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista). Aprendizaje colaborativo.
topic Jornalismo impresso. Revista. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista).
Print journalism - Narrative. Realidade (Magazine). Campus Repórter (Magazine). Learning-collaborative.
Periodismo impreso. Narrativa. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista). Aprendizaje colaborativo.
description The article describes the experience of a laboratory magazine of the Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília, Campus Repórter magazine, launched in 2007, but it goes further and it discusses, from concrete experiences, the area of teaching and learning in production reports as an area for construction of (new) narrative forms for print journalism, especially journalism magazine. It also describes the way of collaborative production of the magazine, which involves students in journalism, advertising and industrial design, under supervision of teachers publishers area of reporting, photojournalism and graphic design It concludes that the collaborative experience in the production of a laboratory journal sum results and the magazine has trodden a path that points to new narrative forms more responsive to the polysemy and polyphony, as well as innovative perspective to narrate the daily facts from a more contextual perspective, inspired by Realidade magazine (1966 a 1976).
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10933
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10933
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10933/7383
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Dione Oliveira Moura, Marques Márcia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Dione Oliveira Moura, Marques Márcia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 15 No. 2 (2009); 203-218
Em Questão; Vol. 15 Núm. 2 (2009); 203-218
Em Questão; v. 15 n. 2 (2009); 203-218
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632734490624