With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10933 |
Resumo: | The article describes the experience of a laboratory magazine of the Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília, Campus Repórter magazine, launched in 2007, but it goes further and it discusses, from concrete experiences, the area of teaching and learning in production reports as an area for construction of (new) narrative forms for print journalism, especially journalism magazine. It also describes the way of collaborative production of the magazine, which involves students in journalism, advertising and industrial design, under supervision of teachers publishers area of reporting, photojournalism and graphic design It concludes that the collaborative experience in the production of a laboratory journal sum results and the magazine has trodden a path that points to new narrative forms more responsive to the polysemy and polyphony, as well as innovative perspective to narrate the daily facts from a more contextual perspective, inspired by Realidade magazine (1966 a 1976). |
id |
UFRGS-8_3ad12f0ed6aaeb753fe7db8351b0c5e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/10933 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnBCon la mochila a cuestas, reconstruyendo los caminos de la revista Realidade y buscando nuevas narrativas: revista Campus Repórter – UnBDe mochila nas costas, reconstruindo as trilhas da revista Realidade e em busca de novas narrativas: revista Campus Repórter-UnBJornalismo impresso. Revista. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista).Print journalism - Narrative. Realidade (Magazine). Campus Repórter (Magazine). Learning-collaborative.Periodismo impreso. Narrativa. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista). Aprendizaje colaborativo.The article describes the experience of a laboratory magazine of the Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília, Campus Repórter magazine, launched in 2007, but it goes further and it discusses, from concrete experiences, the area of teaching and learning in production reports as an area for construction of (new) narrative forms for print journalism, especially journalism magazine. It also describes the way of collaborative production of the magazine, which involves students in journalism, advertising and industrial design, under supervision of teachers publishers area of reporting, photojournalism and graphic design It concludes that the collaborative experience in the production of a laboratory journal sum results and the magazine has trodden a path that points to new narrative forms more responsive to the polysemy and polyphony, as well as innovative perspective to narrate the daily facts from a more contextual perspective, inspired by Realidade magazine (1966 a 1976).El artículo describe la vivencias de una revista experimental de la Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília, revista Campus Repórter, creada en el 2007. Sin embargo, esta investigación trasciende y problematiza, a partir de experiencias concretas, el espacio de enseñanza y aprendizaje en la producción de reportajes como un espacio para la construcción de (nuevas) formas narrativas para el periodismo impreso, especialmente para el periodismo dedicado a la elaboración de revistas. También describe el modo de producción colaborativa de la revista, que tiene como miembros del grupo de trabajo estudiantes de periodismo, publicidad y diseño industrial, con la supervisión de profesores editores del área del reportaje, del fotoperiodismo y de la planificación gráfica. Concluimos que la experiencia colaborativa en la producción de una revista experimental posee resultados más y que la revista ha andado un camino que lleva a formas narrativas que trabajan con más atención y discernimiento la polisemia y las perspectivas innovadoras que narran hechos de la vida cotidiana a partir de una perspectiva más contextual, com inspiración en la revista Realidade (1966 a 1976).O artigo descreve a experiência de uma revista laboratório da Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília, revista Campus Repórter, lançada no ano de 2007, mas, vai além e problematiza, a partir de experiências concretas, o espaço de ensino-aprendizagem em produção de reportagens como um espaço para construção de (novas) formas narrativas para o jornalismo impresso, especialmente o jornalismo de revista. Também descreve o modo de produção colaborativa da revista, a qual envolve estudantes de jornalismo, publicidade e desenho industrial, com supervisão de professores editores da área de reportagem, fotojornalismo e planejamento gráfico.Conclui que a experiência colaborativa na produção de uma revista laboratório soma resultados e que a revista tem trilhado um caminho que aponta para novas formas narrativas mais atentas à polissemia, assim como a perspectivas inovadores de narrar fatos cotidianos a partir de uma perspectiva mais contextual, com inspiração na revista Realidade (1966 a 1976).Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2010-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10933Em Questão; Vol. 15 No. 2 (2009); 203-218Em Questão; Vol. 15 Núm. 2 (2009); 203-218Em Questão; v. 15 n. 2 (2009); 203-2181808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10933/7383Copyright (c) 2010 Dione Oliveira Moura, Marques Márciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Dione OliveiraMárcia, Marques2023-11-17T20:15:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/10933Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T20:15:26Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB Con la mochila a cuestas, reconstruyendo los caminos de la revista Realidade y buscando nuevas narrativas: revista Campus Repórter – UnB De mochila nas costas, reconstruindo as trilhas da revista Realidade e em busca de novas narrativas: revista Campus Repórter-UnB |
title |
With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB |
spellingShingle |
With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB Moura, Dione Oliveira Jornalismo impresso. Revista. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista). Print journalism - Narrative. Realidade (Magazine). Campus Repórter (Magazine). Learning-collaborative. Periodismo impreso. Narrativa. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista). Aprendizaje colaborativo. |
title_short |
With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB |
title_full |
With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB |
title_fullStr |
With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB |
title_full_unstemmed |
With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB |
title_sort |
With a backpack on, reconstructing the tracks of the Realidade magazine and looking for new narratives Campus Repórter magazine - UnB |
author |
Moura, Dione Oliveira |
author_facet |
Moura, Dione Oliveira Márcia, Marques |
author_role |
author |
author2 |
Márcia, Marques |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Dione Oliveira Márcia, Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jornalismo impresso. Revista. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista). Print journalism - Narrative. Realidade (Magazine). Campus Repórter (Magazine). Learning-collaborative. Periodismo impreso. Narrativa. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista). Aprendizaje colaborativo. |
topic |
Jornalismo impresso. Revista. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista). Print journalism - Narrative. Realidade (Magazine). Campus Repórter (Magazine). Learning-collaborative. Periodismo impreso. Narrativa. Realidade (Revista). Campus Repórter (Revista). Aprendizaje colaborativo. |
description |
The article describes the experience of a laboratory magazine of the Faculdade de Comunicação da Universidade de Brasília, Campus Repórter magazine, launched in 2007, but it goes further and it discusses, from concrete experiences, the area of teaching and learning in production reports as an area for construction of (new) narrative forms for print journalism, especially journalism magazine. It also describes the way of collaborative production of the magazine, which involves students in journalism, advertising and industrial design, under supervision of teachers publishers area of reporting, photojournalism and graphic design It concludes that the collaborative experience in the production of a laboratory journal sum results and the magazine has trodden a path that points to new narrative forms more responsive to the polysemy and polyphony, as well as innovative perspective to narrate the daily facts from a more contextual perspective, inspired by Realidade magazine (1966 a 1976). |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10933 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10933 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10933/7383 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2010 Dione Oliveira Moura, Marques Márcia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2010 Dione Oliveira Moura, Marques Márcia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 15 No. 2 (2009); 203-218 Em Questão; Vol. 15 Núm. 2 (2009); 203-218 Em Questão; v. 15 n. 2 (2009); 203-218 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438632734490624 |