Knowledge management and educational challenges contemporary

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Llarena, Rosilene Agapito da Silva
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Duarte, Emeide Nóbrega, Santos, Raquel do Rosário
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/53901
Resumo: Discusses the importance of Knowledge Management (KM) compared to contemporary educational challenges in the context of Brazilian public policies; supports the idea of the social importance of the GC front of the educational processes through mediativos procedures, both for the characterization of educational organizations as to the need to train or educate. In terms of methodology, presents signals from the literature and exploratory research on the GC and its theoretical and methodological processes and facing mediation to contemporary educational needs. It has three phases: first the classification, reading, analysis, interpretation and discussion of bibliographical documents; the second for the adequacy of the texts studied the research objectives; Finally, a study on the challenges ahead and educational public policies to GC through mediacional processes. Results in the presentation template to facilitate the structural organization of educational institutions and educational public policies due to the need of BF and contemporary educational challenges.
id UFRGS-8_431895387c7b50dec763d5d36a2a6d40
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/53901
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Knowledge management and educational challenges contemporaryGestão do conhecimento e desafios educacionais contemporâneosEducação contemporânea. Gestão do conhecimento. Políticas públicas educacionais. Mediação.Contemporary education. Knowledge management. Public educational policies. Mediation.Discusses the importance of Knowledge Management (KM) compared to contemporary educational challenges in the context of Brazilian public policies; supports the idea of the social importance of the GC front of the educational processes through mediativos procedures, both for the characterization of educational organizations as to the need to train or educate. In terms of methodology, presents signals from the literature and exploratory research on the GC and its theoretical and methodological processes and facing mediation to contemporary educational needs. It has three phases: first the classification, reading, analysis, interpretation and discussion of bibliographical documents; the second for the adequacy of the texts studied the research objectives; Finally, a study on the challenges ahead and educational public policies to GC through mediacional processes. Results in the presentation template to facilitate the structural organization of educational institutions and educational public policies due to the need of BF and contemporary educational challenges.Discute a importância da Gestão do Conhecimento (GC) frente aos desafios educacionais contemporâneos no contexto das políticas públicas brasileiras; defende a ideia da importância social da GC nos processos educacionais, por meio de procedimentos mediativos, tanto para caracterizar as organizações educativas como para a necessidade de formar ou educar. Em termos metodológicos, apresenta sinalizações a partir da pesquisa bibliográfica e exploratória acerca da GC e seus processos teórico-metodológicos e de mediação frente às necessidades educacionais contemporâneas. Apresenta três fases: a primeira, de classificação, leitura, análise, interpretação e discussão dos documentos bibliográficos; a segunda, de adequação dos textos estudados aos objetivos da pesquisa; por fim, o estudo sobre os desafios e as políticas públicas educacionais frente à GC por meio de processos mediativos. Resulta na apresentação de um modelo que facilitará a organização estrutural de instituições de ensino e as políticas públicas educacionais face ao imperativo de GC e aos desafios educacionais contemporâneos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2015-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5390110.19132/1808-5245212.222-242Em Questão; v.21, n.2, mai./ago. 2015; 222-242Em Questão; v.21, n.2, mai./ago. 2015; 222-242Em Questão; v.21, n.2, mai./ago. 2015; 222-2421808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/53901/35089Copyright (c) 2015 Rosilene Agapito da Silva Llarena, Emeide Nóbrega Duarte, Raquel do Rosário Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLlarena, Rosilene Agapito da SilvaDuarte, Emeide NóbregaSantos, Raquel do Rosário2024-03-12T18:47:53Zoai:seer.ufrgs.br:article/53901Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-12T18:47:53Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge management and educational challenges contemporary
Gestão do conhecimento e desafios educacionais contemporâneos
title Knowledge management and educational challenges contemporary
spellingShingle Knowledge management and educational challenges contemporary
Llarena, Rosilene Agapito da Silva
Educação contemporânea. Gestão do conhecimento. Políticas públicas educacionais. Mediação.
Contemporary education. Knowledge management. Public educational policies. Mediation.
title_short Knowledge management and educational challenges contemporary
title_full Knowledge management and educational challenges contemporary
title_fullStr Knowledge management and educational challenges contemporary
title_full_unstemmed Knowledge management and educational challenges contemporary
title_sort Knowledge management and educational challenges contemporary
author Llarena, Rosilene Agapito da Silva
author_facet Llarena, Rosilene Agapito da Silva
Duarte, Emeide Nóbrega
Santos, Raquel do Rosário
author_role author
author2 Duarte, Emeide Nóbrega
Santos, Raquel do Rosário
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Llarena, Rosilene Agapito da Silva
Duarte, Emeide Nóbrega
Santos, Raquel do Rosário
dc.subject.por.fl_str_mv Educação contemporânea. Gestão do conhecimento. Políticas públicas educacionais. Mediação.
Contemporary education. Knowledge management. Public educational policies. Mediation.
topic Educação contemporânea. Gestão do conhecimento. Políticas públicas educacionais. Mediação.
Contemporary education. Knowledge management. Public educational policies. Mediation.
description Discusses the importance of Knowledge Management (KM) compared to contemporary educational challenges in the context of Brazilian public policies; supports the idea of the social importance of the GC front of the educational processes through mediativos procedures, both for the characterization of educational organizations as to the need to train or educate. In terms of methodology, presents signals from the literature and exploratory research on the GC and its theoretical and methodological processes and facing mediation to contemporary educational needs. It has three phases: first the classification, reading, analysis, interpretation and discussion of bibliographical documents; the second for the adequacy of the texts studied the research objectives; Finally, a study on the challenges ahead and educational public policies to GC through mediacional processes. Results in the presentation template to facilitate the structural organization of educational institutions and educational public policies due to the need of BF and contemporary educational challenges.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/53901
10.19132/1808-5245212.222-242
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/53901
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245212.222-242
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/53901/35089
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v.21, n.2, mai./ago. 2015; 222-242
Em Questão; v.21, n.2, mai./ago. 2015; 222-242
Em Questão; v.21, n.2, mai./ago. 2015; 222-242
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766160040787968