Knowledge management and educational challenges contemporary
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/53901 |
Resumo: | Discusses the importance of Knowledge Management (KM) compared to contemporary educational challenges in the context of Brazilian public policies; supports the idea of the social importance of the GC front of the educational processes through mediativos procedures, both for the characterization of educational organizations as to the need to train or educate. In terms of methodology, presents signals from the literature and exploratory research on the GC and its theoretical and methodological processes and facing mediation to contemporary educational needs. It has three phases: first the classification, reading, analysis, interpretation and discussion of bibliographical documents; the second for the adequacy of the texts studied the research objectives; Finally, a study on the challenges ahead and educational public policies to GC through mediacional processes. Results in the presentation template to facilitate the structural organization of educational institutions and educational public policies due to the need of BF and contemporary educational challenges. |
id |
UFRGS-8_431895387c7b50dec763d5d36a2a6d40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/53901 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Knowledge management and educational challenges contemporaryGestão do conhecimento e desafios educacionais contemporâneosEducação contemporânea. Gestão do conhecimento. Políticas públicas educacionais. Mediação.Contemporary education. Knowledge management. Public educational policies. Mediation.Discusses the importance of Knowledge Management (KM) compared to contemporary educational challenges in the context of Brazilian public policies; supports the idea of the social importance of the GC front of the educational processes through mediativos procedures, both for the characterization of educational organizations as to the need to train or educate. In terms of methodology, presents signals from the literature and exploratory research on the GC and its theoretical and methodological processes and facing mediation to contemporary educational needs. It has three phases: first the classification, reading, analysis, interpretation and discussion of bibliographical documents; the second for the adequacy of the texts studied the research objectives; Finally, a study on the challenges ahead and educational public policies to GC through mediacional processes. Results in the presentation template to facilitate the structural organization of educational institutions and educational public policies due to the need of BF and contemporary educational challenges.Discute a importância da Gestão do Conhecimento (GC) frente aos desafios educacionais contemporâneos no contexto das políticas públicas brasileiras; defende a ideia da importância social da GC nos processos educacionais, por meio de procedimentos mediativos, tanto para caracterizar as organizações educativas como para a necessidade de formar ou educar. Em termos metodológicos, apresenta sinalizações a partir da pesquisa bibliográfica e exploratória acerca da GC e seus processos teórico-metodológicos e de mediação frente às necessidades educacionais contemporâneas. Apresenta três fases: a primeira, de classificação, leitura, análise, interpretação e discussão dos documentos bibliográficos; a segunda, de adequação dos textos estudados aos objetivos da pesquisa; por fim, o estudo sobre os desafios e as políticas públicas educacionais frente à GC por meio de processos mediativos. Resulta na apresentação de um modelo que facilitará a organização estrutural de instituições de ensino e as políticas públicas educacionais face ao imperativo de GC e aos desafios educacionais contemporâneos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2015-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5390110.19132/1808-5245212.222-242Em Questão; v.21, n.2, mai./ago. 2015; 222-242Em Questão; v.21, n.2, mai./ago. 2015; 222-242Em Questão; v.21, n.2, mai./ago. 2015; 222-2421808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/53901/35089Copyright (c) 2015 Rosilene Agapito da Silva Llarena, Emeide Nóbrega Duarte, Raquel do Rosário Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLlarena, Rosilene Agapito da SilvaDuarte, Emeide NóbregaSantos, Raquel do Rosário2024-03-12T18:47:53Zoai:seer.ufrgs.br:article/53901Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-12T18:47:53Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowledge management and educational challenges contemporary Gestão do conhecimento e desafios educacionais contemporâneos |
title |
Knowledge management and educational challenges contemporary |
spellingShingle |
Knowledge management and educational challenges contemporary Llarena, Rosilene Agapito da Silva Educação contemporânea. Gestão do conhecimento. Políticas públicas educacionais. Mediação. Contemporary education. Knowledge management. Public educational policies. Mediation. |
title_short |
Knowledge management and educational challenges contemporary |
title_full |
Knowledge management and educational challenges contemporary |
title_fullStr |
Knowledge management and educational challenges contemporary |
title_full_unstemmed |
Knowledge management and educational challenges contemporary |
title_sort |
Knowledge management and educational challenges contemporary |
author |
Llarena, Rosilene Agapito da Silva |
author_facet |
Llarena, Rosilene Agapito da Silva Duarte, Emeide Nóbrega Santos, Raquel do Rosário |
author_role |
author |
author2 |
Duarte, Emeide Nóbrega Santos, Raquel do Rosário |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Llarena, Rosilene Agapito da Silva Duarte, Emeide Nóbrega Santos, Raquel do Rosário |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação contemporânea. Gestão do conhecimento. Políticas públicas educacionais. Mediação. Contemporary education. Knowledge management. Public educational policies. Mediation. |
topic |
Educação contemporânea. Gestão do conhecimento. Políticas públicas educacionais. Mediação. Contemporary education. Knowledge management. Public educational policies. Mediation. |
description |
Discusses the importance of Knowledge Management (KM) compared to contemporary educational challenges in the context of Brazilian public policies; supports the idea of the social importance of the GC front of the educational processes through mediativos procedures, both for the characterization of educational organizations as to the need to train or educate. In terms of methodology, presents signals from the literature and exploratory research on the GC and its theoretical and methodological processes and facing mediation to contemporary educational needs. It has three phases: first the classification, reading, analysis, interpretation and discussion of bibliographical documents; the second for the adequacy of the texts studied the research objectives; Finally, a study on the challenges ahead and educational public policies to GC through mediacional processes. Results in the presentation template to facilitate the structural organization of educational institutions and educational public policies due to the need of BF and contemporary educational challenges. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/53901 10.19132/1808-5245212.222-242 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/53901 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245212.222-242 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/53901/35089 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v.21, n.2, mai./ago. 2015; 222-242 Em Questão; v.21, n.2, mai./ago. 2015; 222-242 Em Questão; v.21, n.2, mai./ago. 2015; 222-242 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766160040787968 |