The Origins of MPM Propaganda

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, André Iribure
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/97
Resumo: This paper approaches the beginning of a Brazilian advertising agency: MPM Propaganda, from a historical Communication perspective. First place in the Brazilian ranking for a decade and a half, this company is fundamental for the understanding of the context of the advertising activity, because its success in the market shows the potential reached by national capital agencies. The opening of MPM Propaganda in Rio Grande do Sul, in 1957, reveals the local context of advertising and how the relationships among the social actors are built in this field of activity, in an incipient period of this activity in Rio Grande do Sul.
id UFRGS-8_517b1efa1a9ac262ddc594edc5c7dd70
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/97
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The Origins of MPM PropagandaAs Origens da MPM PropagandaPublicidadepropagandaMPM propagandaAdvertising. Propaganda. MPM Propaganda.This paper approaches the beginning of a Brazilian advertising agency: MPM Propaganda, from a historical Communication perspective. First place in the Brazilian ranking for a decade and a half, this company is fundamental for the understanding of the context of the advertising activity, because its success in the market shows the potential reached by national capital agencies. The opening of MPM Propaganda in Rio Grande do Sul, in 1957, reveals the local context of advertising and how the relationships among the social actors are built in this field of activity, in an incipient period of this activity in Rio Grande do Sul.O presente trabalho aborda, através da perspectiva histórica da Comunicação, as origens de uma agência de publicidade brasileira: a MPM Propaganda. Primeiro lugar no ranking brasileiro por uma década e meia, esta empresa é fundamental para o entendimento do contexto da atividade publicitária, pois o seu sucesso no mercado ilustra o potencial atingido pelas agências de capital nacional. A inauguração da MPM Propaganda no Rio Grande do Sul, em 1957, revela o contexto local da publicidade e como se constroem as relações dos atores sociais deste ramo de atividade, num período incipiente da atividade no Estado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2006-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/97Em Questão; Vol. 10 No. 2 (2004); 303-318Em Questão; Vol. 10 Núm. 2 (2004); 303-318Em Questão; v. 10 n. 2 (2004); 303-3181808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/97/55Copyright (c) 2004 André Iribure Rodrigueshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, André Iribure2023-11-20T16:51:46Zoai:seer.ufrgs.br:article/97Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T16:51:46Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Origins of MPM Propaganda
As Origens da MPM Propaganda
title The Origins of MPM Propaganda
spellingShingle The Origins of MPM Propaganda
Rodrigues, André Iribure
Publicidade
propaganda
MPM propaganda
Advertising. Propaganda. MPM Propaganda.
title_short The Origins of MPM Propaganda
title_full The Origins of MPM Propaganda
title_fullStr The Origins of MPM Propaganda
title_full_unstemmed The Origins of MPM Propaganda
title_sort The Origins of MPM Propaganda
author Rodrigues, André Iribure
author_facet Rodrigues, André Iribure
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, André Iribure
dc.subject.por.fl_str_mv Publicidade
propaganda
MPM propaganda
Advertising. Propaganda. MPM Propaganda.
topic Publicidade
propaganda
MPM propaganda
Advertising. Propaganda. MPM Propaganda.
description This paper approaches the beginning of a Brazilian advertising agency: MPM Propaganda, from a historical Communication perspective. First place in the Brazilian ranking for a decade and a half, this company is fundamental for the understanding of the context of the advertising activity, because its success in the market shows the potential reached by national capital agencies. The opening of MPM Propaganda in Rio Grande do Sul, in 1957, reveals the local context of advertising and how the relationships among the social actors are built in this field of activity, in an incipient period of this activity in Rio Grande do Sul.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/97
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/97
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/97/55
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2004 André Iribure Rodrigues
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2004 André Iribure Rodrigues
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 10 No. 2 (2004); 303-318
Em Questão; Vol. 10 Núm. 2 (2004); 303-318
Em Questão; v. 10 n. 2 (2004); 303-318
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632204959744