Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Karoline Maria Fernandes da Costa e
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Presser, Nadi Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124379
Resumo: The article explores the contributions of Psychlogical Inoculation Theory and the didactic role of gamification as a resource to combat political informational disorder. Bibliographic reasearch, it surveys the main theories around the concept of disinformation and, without then, mapping the strategies of detection and unmasking (debunking) of disinformative pieces existing in the context of the Brazilian experience, discussing their applicability and viability in the "real world". Finally, it presents an exploratory approach to the concepts around "psychological inoculation" and its application in educational games as a mechanism to mitigate the impacts of the dissemination of false or politically harmful content on social networks.
id UFRGS-8_5686e43786b95bd9a536b79e8c7e9f7c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/124379
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformationAportes de la Teoría de la Inoculación y el papel didáctico de la gamificación como herramienta para combatir la desinformación políticaContribuições da Teoria da Inoculação e o papel didático da gamificação como ferramenta de combate à desinformação políticadesinformationPsychological Inoculation TheorygameficationdebunkingdesinformaciónTeoría de la Inoculación PsicológicagamificacióndebunkingdesinformaçãoTeoria da Inoculação Psicológicagamificaçãodebunking The article explores the contributions of Psychlogical Inoculation Theory and the didactic role of gamification as a resource to combat political informational disorder. Bibliographic reasearch, it surveys the main theories around the concept of disinformation and, without then, mapping the strategies of detection and unmasking (debunking) of disinformative pieces existing in the context of the Brazilian experience, discussing their applicability and viability in the "real world". Finally, it presents an exploratory approach to the concepts around "psychological inoculation" and its application in educational games as a mechanism to mitigate the impacts of the dissemination of false or politically harmful content on social networks.El artículo explora las contribuciones de la Teoría de la Inoculación y el papel didáctico de la gamificación como recurso para combatir el desorden informacional política. Investigación bibliográfica, examina las principales teorías en torno al concepto de desinformación y luego mapea estrategias para detectar y desenmascarar (debunking) piezas de desinformación existentes en el contexto de la experiencia brasileña, discutiendo su aplicabilidad y viabilidad en el “mundo real”. Finalmente, se presenta una aproximación exploratoria a los conceptos en torno a la “inoculación psicológica” y su aplicación en los juegos educativos como mecanismo para mitigar los impactos de la difusión de contenidos falsos o políticamente dañinos en las redes sociales.O artigo explora as contribuições da Teoria da Inoculação e o papel didático da gamificação como recurso de combate à desordem informacional política. Pesquisa bibliográfica, faz um levantamento das principais teorias em torno do conceito de desinformação e, sem seguida, o mapeamento das estratégias de detecção e desmascaramento (debunking) de peças desinformativas existentes no contexto da experiência brasileira, discutindo sua aplicabilidade e viabilidade no “mundo real”. Por fim, apresenta uma abordagem exploratória dos conceitos em torno da “inoculação psicológica” e sua aplicação em games educativos como mecanismo para mitigar os impactos da disseminação de conteúdos falsos ou politicamente nocivos nas redes sociais.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2023-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12437910.19132/1808-5245.29.124379Em Questão; Vol. 29 (2023); 124379Em Questão; Vol. 29 (2023); 124379Em Questão; v. 29 (2023); 1243791808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124379/87895Copyright (c) 2022 Karoline Maria Fernandes, Nadi Helena Presserhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Karoline Maria Fernandes da Costa e Presser, Nadi Helena2023-12-07T14:06:54Zoai:seer.ufrgs.br:article/124379Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-12-07T14:06:54Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation
Aportes de la Teoría de la Inoculación y el papel didáctico de la gamificación como herramienta para combatir la desinformación política
Contribuições da Teoria da Inoculação e o papel didático da gamificação como ferramenta de combate à desinformação política
title Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation
spellingShingle Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation
Silva, Karoline Maria Fernandes da Costa e
desinformation
Psychological Inoculation Theory
gamefication
debunking
desinformación
Teoría de la Inoculación Psicológica
gamificación
debunking
desinformação
Teoria da Inoculação Psicológica
gamificação
debunking
title_short Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation
title_full Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation
title_fullStr Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation
title_full_unstemmed Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation
title_sort Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation
author Silva, Karoline Maria Fernandes da Costa e
author_facet Silva, Karoline Maria Fernandes da Costa e
Presser, Nadi Helena
author_role author
author2 Presser, Nadi Helena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Karoline Maria Fernandes da Costa e
Presser, Nadi Helena
dc.subject.por.fl_str_mv desinformation
Psychological Inoculation Theory
gamefication
debunking
desinformación
Teoría de la Inoculación Psicológica
gamificación
debunking
desinformação
Teoria da Inoculação Psicológica
gamificação
debunking
topic desinformation
Psychological Inoculation Theory
gamefication
debunking
desinformación
Teoría de la Inoculación Psicológica
gamificación
debunking
desinformação
Teoria da Inoculação Psicológica
gamificação
debunking
description The article explores the contributions of Psychlogical Inoculation Theory and the didactic role of gamification as a resource to combat political informational disorder. Bibliographic reasearch, it surveys the main theories around the concept of disinformation and, without then, mapping the strategies of detection and unmasking (debunking) of disinformative pieces existing in the context of the Brazilian experience, discussing their applicability and viability in the "real world". Finally, it presents an exploratory approach to the concepts around "psychological inoculation" and its application in educational games as a mechanism to mitigate the impacts of the dissemination of false or politically harmful content on social networks.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124379
10.19132/1808-5245.29.124379
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124379
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245.29.124379
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124379/87895
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Karoline Maria Fernandes, Nadi Helena Presser
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Karoline Maria Fernandes, Nadi Helena Presser
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 29 (2023); 124379
Em Questão; Vol. 29 (2023); 124379
Em Questão; v. 29 (2023); 124379
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438636734808064