Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124379 |
Resumo: | The article explores the contributions of Psychlogical Inoculation Theory and the didactic role of gamification as a resource to combat political informational disorder. Bibliographic reasearch, it surveys the main theories around the concept of disinformation and, without then, mapping the strategies of detection and unmasking (debunking) of disinformative pieces existing in the context of the Brazilian experience, discussing their applicability and viability in the "real world". Finally, it presents an exploratory approach to the concepts around "psychological inoculation" and its application in educational games as a mechanism to mitigate the impacts of the dissemination of false or politically harmful content on social networks. |
id |
UFRGS-8_5686e43786b95bd9a536b79e8c7e9f7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/124379 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformationAportes de la Teoría de la Inoculación y el papel didáctico de la gamificación como herramienta para combatir la desinformación políticaContribuições da Teoria da Inoculação e o papel didático da gamificação como ferramenta de combate à desinformação políticadesinformationPsychological Inoculation TheorygameficationdebunkingdesinformaciónTeoría de la Inoculación PsicológicagamificacióndebunkingdesinformaçãoTeoria da Inoculação Psicológicagamificaçãodebunking The article explores the contributions of Psychlogical Inoculation Theory and the didactic role of gamification as a resource to combat political informational disorder. Bibliographic reasearch, it surveys the main theories around the concept of disinformation and, without then, mapping the strategies of detection and unmasking (debunking) of disinformative pieces existing in the context of the Brazilian experience, discussing their applicability and viability in the "real world". Finally, it presents an exploratory approach to the concepts around "psychological inoculation" and its application in educational games as a mechanism to mitigate the impacts of the dissemination of false or politically harmful content on social networks.El artículo explora las contribuciones de la Teoría de la Inoculación y el papel didáctico de la gamificación como recurso para combatir el desorden informacional política. Investigación bibliográfica, examina las principales teorías en torno al concepto de desinformación y luego mapea estrategias para detectar y desenmascarar (debunking) piezas de desinformación existentes en el contexto de la experiencia brasileña, discutiendo su aplicabilidad y viabilidad en el “mundo real”. Finalmente, se presenta una aproximación exploratoria a los conceptos en torno a la “inoculación psicológica” y su aplicación en los juegos educativos como mecanismo para mitigar los impactos de la difusión de contenidos falsos o políticamente dañinos en las redes sociales.O artigo explora as contribuições da Teoria da Inoculação e o papel didático da gamificação como recurso de combate à desordem informacional política. Pesquisa bibliográfica, faz um levantamento das principais teorias em torno do conceito de desinformação e, sem seguida, o mapeamento das estratégias de detecção e desmascaramento (debunking) de peças desinformativas existentes no contexto da experiência brasileira, discutindo sua aplicabilidade e viabilidade no “mundo real”. Por fim, apresenta uma abordagem exploratória dos conceitos em torno da “inoculação psicológica” e sua aplicação em games educativos como mecanismo para mitigar os impactos da disseminação de conteúdos falsos ou politicamente nocivos nas redes sociais.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2023-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12437910.19132/1808-5245.29.124379Em Questão; Vol. 29 (2023); 124379Em Questão; Vol. 29 (2023); 124379Em Questão; v. 29 (2023); 1243791808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124379/87895Copyright (c) 2022 Karoline Maria Fernandes, Nadi Helena Presserhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Karoline Maria Fernandes da Costa e Presser, Nadi Helena2023-12-07T14:06:54Zoai:seer.ufrgs.br:article/124379Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-12-07T14:06:54Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation Aportes de la Teoría de la Inoculación y el papel didáctico de la gamificación como herramienta para combatir la desinformación política Contribuições da Teoria da Inoculação e o papel didático da gamificação como ferramenta de combate à desinformação política |
title |
Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation |
spellingShingle |
Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation Silva, Karoline Maria Fernandes da Costa e desinformation Psychological Inoculation Theory gamefication debunking desinformación Teoría de la Inoculación Psicológica gamificación debunking desinformação Teoria da Inoculação Psicológica gamificação debunking |
title_short |
Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation |
title_full |
Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation |
title_fullStr |
Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation |
title_full_unstemmed |
Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation |
title_sort |
Contributions of inoculation theory and the didactic role of gamification as a tool to combat political disinformation |
author |
Silva, Karoline Maria Fernandes da Costa e |
author_facet |
Silva, Karoline Maria Fernandes da Costa e Presser, Nadi Helena |
author_role |
author |
author2 |
Presser, Nadi Helena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Karoline Maria Fernandes da Costa e Presser, Nadi Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
desinformation Psychological Inoculation Theory gamefication debunking desinformación Teoría de la Inoculación Psicológica gamificación debunking desinformação Teoria da Inoculação Psicológica gamificação debunking |
topic |
desinformation Psychological Inoculation Theory gamefication debunking desinformación Teoría de la Inoculación Psicológica gamificación debunking desinformação Teoria da Inoculação Psicológica gamificação debunking |
description |
The article explores the contributions of Psychlogical Inoculation Theory and the didactic role of gamification as a resource to combat political informational disorder. Bibliographic reasearch, it surveys the main theories around the concept of disinformation and, without then, mapping the strategies of detection and unmasking (debunking) of disinformative pieces existing in the context of the Brazilian experience, discussing their applicability and viability in the "real world". Finally, it presents an exploratory approach to the concepts around "psychological inoculation" and its application in educational games as a mechanism to mitigate the impacts of the dissemination of false or politically harmful content on social networks. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124379 10.19132/1808-5245.29.124379 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124379 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245.29.124379 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124379/87895 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Karoline Maria Fernandes, Nadi Helena Presser https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Karoline Maria Fernandes, Nadi Helena Presser https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 29 (2023); 124379 Em Questão; Vol. 29 (2023); 124379 Em Questão; v. 29 (2023); 124379 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438636734808064 |