School libraries: global trends Abstract
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/60697 |
Resumo: | This article discusses the technology and teaching/learning process transformation and the impact of these changes at the school libraries, specifically in terms of collection development, space design and the role of librarians. The literature analysis shows a tendency to adopt learning models based on collaborative construction of knowledge, with an emphasis on understanding learning and teaching activities in several environments. The school libraries can accept and subsidize the varied teaching activities, transforming itself not only in a place of information appropriation, but also in a place where knowledge is produced through connected and diversified collaborative activities. The librarian needs to strengthen their domination of technology in order to obtain, manage, produce and share information. The reading incentive continues to be important but it needs to be expanded to different media and formats. |
id |
UFRGS-8_729f186e6c434983f36268b829ab2a21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/60697 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
School libraries: global trends AbstractBibliotecas escolares: tendências globaisSchool library. Technology. Learning. Librarian. Collection development.Biblioteca escolarTecnologiaAprendizagemBibliotecárioFormação de coleçõesThis article discusses the technology and teaching/learning process transformation and the impact of these changes at the school libraries, specifically in terms of collection development, space design and the role of librarians. The literature analysis shows a tendency to adopt learning models based on collaborative construction of knowledge, with an emphasis on understanding learning and teaching activities in several environments. The school libraries can accept and subsidize the varied teaching activities, transforming itself not only in a place of information appropriation, but also in a place where knowledge is produced through connected and diversified collaborative activities. The librarian needs to strengthen their domination of technology in order to obtain, manage, produce and share information. The reading incentive continues to be important but it needs to be expanded to different media and formats.Este artigo aborda as transformações do processo de ensinoaprendizagem e das tecnologias e o impacto dessas nas bibliotecas escolares, especificamente, na formação do acervo, na configuração do espaço e no papel dos bibliotecários. A análise da literatura mostra tendência à adoção de modelos de aprendizagem baseados na construção colaborativa do conhecimento, com ênfase na aprendizagem compreensiva e atividades de ensino em ambientes diversificados. As bibliotecas escolares podem acolher e subsidiar atividades de ensino variadas, transformando-se em locais não apenas de apropriação da informação, mas também de produção do conhecimento por meio de atividades colaborativas, conectadas e diversificadas. O bibliotecário precisa fortalecer o domínio de tecnologias para obtenção, gerenciamento, produção e compartilhamento de informações. O fomento à leitura continua a ser importante, mas precisa ser ampliado para diferentes suportes e formatos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2016-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6069710.19132/1808-5245223.36-55Em Questão; v.22, n.3, set/dez. 2016; 36-55Em Questão; v.22, n.3, set/dez. 2016; 36-55Em Questão; v.22, n.3, set/dez. 2016; 36-551808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/60697/38415Copyright (c) 2016 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque, Helen de Castro Silva Casarinhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGasque, Kelley Cristine Gonçalves DiasCasarin, Helen de Castro Silva2024-03-28T17:49:55Zoai:seer.ufrgs.br:article/60697Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-28T17:49:55Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School libraries: global trends Abstract Bibliotecas escolares: tendências globais |
title |
School libraries: global trends Abstract |
spellingShingle |
School libraries: global trends Abstract Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias School library. Technology. Learning. Librarian. Collection development. Biblioteca escolar Tecnologia Aprendizagem Bibliotecário Formação de coleções |
title_short |
School libraries: global trends Abstract |
title_full |
School libraries: global trends Abstract |
title_fullStr |
School libraries: global trends Abstract |
title_full_unstemmed |
School libraries: global trends Abstract |
title_sort |
School libraries: global trends Abstract |
author |
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias |
author_facet |
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias Casarin, Helen de Castro Silva |
author_role |
author |
author2 |
Casarin, Helen de Castro Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias Casarin, Helen de Castro Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School library. Technology. Learning. Librarian. Collection development. Biblioteca escolar Tecnologia Aprendizagem Bibliotecário Formação de coleções |
topic |
School library. Technology. Learning. Librarian. Collection development. Biblioteca escolar Tecnologia Aprendizagem Bibliotecário Formação de coleções |
description |
This article discusses the technology and teaching/learning process transformation and the impact of these changes at the school libraries, specifically in terms of collection development, space design and the role of librarians. The literature analysis shows a tendency to adopt learning models based on collaborative construction of knowledge, with an emphasis on understanding learning and teaching activities in several environments. The school libraries can accept and subsidize the varied teaching activities, transforming itself not only in a place of information appropriation, but also in a place where knowledge is produced through connected and diversified collaborative activities. The librarian needs to strengthen their domination of technology in order to obtain, manage, produce and share information. The reading incentive continues to be important but it needs to be expanded to different media and formats. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/60697 10.19132/1808-5245223.36-55 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/60697 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245223.36-55 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/60697/38415 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque, Helen de Castro Silva Casarin https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque, Helen de Castro Silva Casarin https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v.22, n.3, set/dez. 2016; 36-55 Em Questão; v.22, n.3, set/dez. 2016; 36-55 Em Questão; v.22, n.3, set/dez. 2016; 36-55 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766160485384192 |