School libraries: global trends Abstract

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Casarin, Helen de Castro Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/60697
Resumo: This article discusses the technology and teaching/learning process transformation and the impact of these changes at the school libraries, specifically in terms of collection development, space design and the role of librarians. The literature analysis shows a tendency to adopt learning models based on collaborative construction of knowledge, with an emphasis on understanding learning and teaching activities in several environments. The school libraries can accept and subsidize the varied teaching activities, transforming itself not only in a place of information appropriation, but also in a place where knowledge is produced through connected and diversified collaborative activities. The librarian needs to strengthen their domination of technology in order to obtain, manage, produce and share information. The reading incentive continues to be important but it needs to be expanded to different media and formats.
id UFRGS-8_729f186e6c434983f36268b829ab2a21
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/60697
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling School libraries: global trends AbstractBibliotecas escolares: tendências globaisSchool library. Technology. Learning. Librarian. Collection development.Biblioteca escolarTecnologiaAprendizagemBibliotecárioFormação de coleçõesThis article discusses the technology and teaching/learning process transformation and the impact of these changes at the school libraries, specifically in terms of collection development, space design and the role of librarians. The literature analysis shows a tendency to adopt learning models based on collaborative construction of knowledge, with an emphasis on understanding learning and teaching activities in several environments. The school libraries can accept and subsidize the varied teaching activities, transforming itself not only in a place of information appropriation, but also in a place where knowledge is produced through connected and diversified collaborative activities. The librarian needs to strengthen their domination of technology in order to obtain, manage, produce and share information. The reading incentive continues to be important but it needs to be expanded to different media and formats.Este artigo aborda as transformações do processo de ensinoaprendizagem e das tecnologias e o impacto dessas nas bibliotecas escolares, especificamente, na formação do acervo, na configuração do espaço e no papel dos bibliotecários. A análise da literatura mostra tendência à adoção de modelos de aprendizagem baseados na construção colaborativa do conhecimento, com ênfase na aprendizagem compreensiva e atividades de ensino em ambientes diversificados. As bibliotecas escolares podem acolher e subsidiar atividades de ensino variadas, transformando-se em locais não apenas de apropriação da informação, mas também de produção do conhecimento por meio de atividades colaborativas, conectadas e diversificadas. O bibliotecário precisa fortalecer o domínio de tecnologias para obtenção, gerenciamento, produção e compartilhamento de informações. O fomento à leitura continua a ser importante, mas precisa ser ampliado para diferentes suportes e formatos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2016-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6069710.19132/1808-5245223.36-55Em Questão; v.22, n.3, set/dez. 2016; 36-55Em Questão; v.22, n.3, set/dez. 2016; 36-55Em Questão; v.22, n.3, set/dez. 2016; 36-551808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/60697/38415Copyright (c) 2016 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque, Helen de Castro Silva Casarinhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGasque, Kelley Cristine Gonçalves DiasCasarin, Helen de Castro Silva2024-03-28T17:49:55Zoai:seer.ufrgs.br:article/60697Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-28T17:49:55Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv School libraries: global trends Abstract
Bibliotecas escolares: tendências globais
title School libraries: global trends Abstract
spellingShingle School libraries: global trends Abstract
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
School library. Technology. Learning. Librarian. Collection development.
Biblioteca escolar
Tecnologia
Aprendizagem
Bibliotecário
Formação de coleções
title_short School libraries: global trends Abstract
title_full School libraries: global trends Abstract
title_fullStr School libraries: global trends Abstract
title_full_unstemmed School libraries: global trends Abstract
title_sort School libraries: global trends Abstract
author Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
author_facet Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
Casarin, Helen de Castro Silva
author_role author
author2 Casarin, Helen de Castro Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
Casarin, Helen de Castro Silva
dc.subject.por.fl_str_mv School library. Technology. Learning. Librarian. Collection development.
Biblioteca escolar
Tecnologia
Aprendizagem
Bibliotecário
Formação de coleções
topic School library. Technology. Learning. Librarian. Collection development.
Biblioteca escolar
Tecnologia
Aprendizagem
Bibliotecário
Formação de coleções
description This article discusses the technology and teaching/learning process transformation and the impact of these changes at the school libraries, specifically in terms of collection development, space design and the role of librarians. The literature analysis shows a tendency to adopt learning models based on collaborative construction of knowledge, with an emphasis on understanding learning and teaching activities in several environments. The school libraries can accept and subsidize the varied teaching activities, transforming itself not only in a place of information appropriation, but also in a place where knowledge is produced through connected and diversified collaborative activities. The librarian needs to strengthen their domination of technology in order to obtain, manage, produce and share information. The reading incentive continues to be important but it needs to be expanded to different media and formats.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/60697
10.19132/1808-5245223.36-55
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/60697
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245223.36-55
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/60697/38415
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque, Helen de Castro Silva Casarin
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque, Helen de Castro Silva Casarin
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v.22, n.3, set/dez. 2016; 36-55
Em Questão; v.22, n.3, set/dez. 2016; 36-55
Em Questão; v.22, n.3, set/dez. 2016; 36-55
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766160485384192