Encyclopedias in web 2.0: collaboration and mediation in Wikipedia and Britannica Online

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: d’Andréa, Carlos Frederico de Brito
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/9147
Resumo: This paper compares the editorial policies of Wikipedia and Britannica Online, with focus in openness to public participation and the mechanisms of moderation to allow or limit the collective editing of articles. The description and analysis of those mechanisms consider the technical resources that enable collaboration and validation of information, the rules of internal management of content and community of users. Despite some common features shared by both projects, we point out fundamental differences in those initiatives, such as valuing expertise (Britannica) or the engagement of users (Wikipedia).
id UFRGS-8_72c85934f257f356f4d62d5a9759a83c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/9147
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Encyclopedias in web 2.0: collaboration and mediation in Wikipedia and Britannica OnlineEnciclopedias en web 2.0: colaboración y moderación en Wikipedia y Britannica en líneaEnciclopédias na web 2.0: colaboração e moderação na Wikipédia e Britannica OnlineEnciclopédia. Colaboração. Mediação. Wikipédia. Web 2.0.Encyclopedia. Collaboration. Mediation. Wikipedia. Web 2.0.Enciclopedia. Colaboración. Moderación. Wikipedia. Web 2.0.This paper compares the editorial policies of Wikipedia and Britannica Online, with focus in openness to public participation and the mechanisms of moderation to allow or limit the collective editing of articles. The description and analysis of those mechanisms consider the technical resources that enable collaboration and validation of information, the rules of internal management of content and community of users. Despite some common features shared by both projects, we point out fundamental differences in those initiatives, such as valuing expertise (Britannica) or the engagement of users (Wikipedia).Este artículo tiene por objeto comparar las políticas editoriales de Wikipedia y Britannica en línea, con atención en la apertura a la participación del público y las formas de moderación para facilitar o limitar la edición de artículos. La descripción y el análisis de las formas de moderación consideran los recursos técnicos que permiten la colaboración y la validación de la información, las normas de gestión interna de los contenidos y la comunidad de usuarios. A pesar de la semejanza entre los enfoques de los dos proyectos, se destacan las diferencias fundamentales en su propuesta como el desarrollo de conocimientos especializados (Británica) o el compromiso de usuarios (Wikipedia).Este artigo visa comparar as políticas editoriais da Wikipédia e da Britannica Online, tendo como questões centrais a abertura à participação do público e as formas de moderação propostas pelos projetos ao permitir ou limitar a edição coletiva dos artigos. Na descrição e análise são considerados os recursos técnicos que possibilitam a colaboração e a validação das informações, assim como as regras internas de gestão do conteúdo e da comunidade de usuários. Apesar de aproximações entre os dois projetos, apontamos diferenças fundamentais na proposta deles, como a valorização da especialização (Britannica) ou do engajamento dos usuários (Wikipédia). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2009-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/9147Em Questão; Vol. 15 No. 1 (2009); 73-88Em Questão; Vol. 15 Núm. 1 (2009); 73-88Em Questão; v. 15 n. 1 (2009); 73-881808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/9147/5801Copyright (c) 2009 Carlos Frederico de Brito d’Andréahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessd’Andréa, Carlos Frederico de Brito2023-11-20T14:50:46Zoai:seer.ufrgs.br:article/9147Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T14:50:46Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Encyclopedias in web 2.0: collaboration and mediation in Wikipedia and Britannica Online
Enciclopedias en web 2.0: colaboración y moderación en Wikipedia y Britannica en línea
Enciclopédias na web 2.0: colaboração e moderação na Wikipédia e Britannica Online
title Encyclopedias in web 2.0: collaboration and mediation in Wikipedia and Britannica Online
spellingShingle Encyclopedias in web 2.0: collaboration and mediation in Wikipedia and Britannica Online
d’Andréa, Carlos Frederico de Brito
Enciclopédia. Colaboração. Mediação. Wikipédia. Web 2.0.
Encyclopedia. Collaboration. Mediation. Wikipedia. Web 2.0.
Enciclopedia. Colaboración. Moderación. Wikipedia. Web 2.0.
title_short Encyclopedias in web 2.0: collaboration and mediation in Wikipedia and Britannica Online
title_full Encyclopedias in web 2.0: collaboration and mediation in Wikipedia and Britannica Online
title_fullStr Encyclopedias in web 2.0: collaboration and mediation in Wikipedia and Britannica Online
title_full_unstemmed Encyclopedias in web 2.0: collaboration and mediation in Wikipedia and Britannica Online
title_sort Encyclopedias in web 2.0: collaboration and mediation in Wikipedia and Britannica Online
author d’Andréa, Carlos Frederico de Brito
author_facet d’Andréa, Carlos Frederico de Brito
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv d’Andréa, Carlos Frederico de Brito
dc.subject.por.fl_str_mv Enciclopédia. Colaboração. Mediação. Wikipédia. Web 2.0.
Encyclopedia. Collaboration. Mediation. Wikipedia. Web 2.0.
Enciclopedia. Colaboración. Moderación. Wikipedia. Web 2.0.
topic Enciclopédia. Colaboração. Mediação. Wikipédia. Web 2.0.
Encyclopedia. Collaboration. Mediation. Wikipedia. Web 2.0.
Enciclopedia. Colaboración. Moderación. Wikipedia. Web 2.0.
description This paper compares the editorial policies of Wikipedia and Britannica Online, with focus in openness to public participation and the mechanisms of moderation to allow or limit the collective editing of articles. The description and analysis of those mechanisms consider the technical resources that enable collaboration and validation of information, the rules of internal management of content and community of users. Despite some common features shared by both projects, we point out fundamental differences in those initiatives, such as valuing expertise (Britannica) or the engagement of users (Wikipedia).
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/9147
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/9147
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/9147/5801
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2009 Carlos Frederico de Brito d’Andréa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 Carlos Frederico de Brito d’Andréa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 15 No. 1 (2009); 73-88
Em Questão; Vol. 15 Núm. 1 (2009); 73-88
Em Questão; v. 15 n. 1 (2009); 73-88
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632698839040