Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/23675 |
Resumo: | Reflects on contemporary knowledge, from a comparison between science and the artesian paradigm, based on the ideas of Ilya Prigogine. Highlights de change cause by the inclusion of subjectivity in the construction of knowledge from the perspective of connection between emotion, passion and reason as a strategy for understanding the reality. Analyzes the concepts of disciplinarity and transdisciplinarity and the role of emotions in the construction of knowledge from the biology of knowledge. It concludes that the integration of science, reason and passion becomes a new mode of knowledge which, in turn, leads to te reenchantment of science. |
id |
UFRGS-8_732285359a40a9186ce6de0bd62a0e2b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/23675 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporarymaginario y ciencia: nuevas perspectivas del conocimiento em la contemporaneidadImaginário e ciência: novas perspectivas do conhecimento na contemporaneidadeParadigma emergente. Transdisciplinaridade. Conhecimento-Novas perspectivas.Emerging paradigm. Transdisciplinarity. KnowledgeNew possibilities.Paradigma emergente. Interdisciplinaridad. Transdisciplinaridad.Reflects on contemporary knowledge, from a comparison between science and the artesian paradigm, based on the ideas of Ilya Prigogine. Highlights de change cause by the inclusion of subjectivity in the construction of knowledge from the perspective of connection between emotion, passion and reason as a strategy for understanding the reality. Analyzes the concepts of disciplinarity and transdisciplinarity and the role of emotions in the construction of knowledge from the biology of knowledge. It concludes that the integration of science, reason and passion becomes a new mode of knowledge which, in turn, leads to te reenchantment of science.Refleja en el conocimiento contemporáneo, a partir de una comparación entre la ciencia y el paradigma cartesiano, basado en las ideas de Ilya Prigogine. Pone de relieve el cambio provocado por la inclusión de la subjetividad en la construcción deo conocimiento desde la perspectiva de la conexión entre la emoción, la pasión y la razón como una estrategia para la comprensión de la realidad. Analiza los conceptos de interdisciplinaridad y la transdisciplinaridad. Destaca el papel de las emociones en la construcción del conocimiento. Se concluye que la integración de la razón y la pasión se convierte en un nuevo modo de conocimiento que, a su vez, conduce al re-encantamiento de la ciencia.Reflete sobre o conhecimento contemporâneo, a partir de uma comparação entre a ciência cartesiana e o paradigma emergente, com base nas ideias de Ilya Prigogine. Destaca a mudança provocada pela inclusão da subjetividade na construção do conhecimento, numa perspectiva de conexão entre a emoção, a paixão e a razão como estratégia para compreensão da realidade. Analisa os conceitos de disciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade. Destaca o papel das emoções na constru- ção do conhecimento, a partir da Biologia do Conhecimento. Conclui que a integração entre ciência razão e paixão se converte num novo modo de conhecimento que, por sua vez, conduz ao reencantamento da ciência.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2011-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/23675Em Questão; Vol. 17 No. 2 (2011); 17-26Em Questão; Vol. 17 Núm. 2 (2011); 17-26Em Questão; v. 17 n. 2 (2011); 17-261808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/23675/14322Copyright (c) 2011 Ana Maria Dalla Zenhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDalla Zen, Ana Maria2023-11-17T19:32:56Zoai:seer.ufrgs.br:article/23675Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T19:32:56Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary maginario y ciencia: nuevas perspectivas del conocimiento em la contemporaneidad Imaginário e ciência: novas perspectivas do conhecimento na contemporaneidade |
title |
Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary |
spellingShingle |
Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary Dalla Zen, Ana Maria Paradigma emergente. Transdisciplinaridade. Conhecimento-Novas perspectivas. Emerging paradigm. Transdisciplinarity. KnowledgeNew possibilities. Paradigma emergente. Interdisciplinaridad. Transdisciplinaridad. |
title_short |
Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary |
title_full |
Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary |
title_fullStr |
Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary |
title_full_unstemmed |
Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary |
title_sort |
Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary |
author |
Dalla Zen, Ana Maria |
author_facet |
Dalla Zen, Ana Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dalla Zen, Ana Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paradigma emergente. Transdisciplinaridade. Conhecimento-Novas perspectivas. Emerging paradigm. Transdisciplinarity. KnowledgeNew possibilities. Paradigma emergente. Interdisciplinaridad. Transdisciplinaridad. |
topic |
Paradigma emergente. Transdisciplinaridade. Conhecimento-Novas perspectivas. Emerging paradigm. Transdisciplinarity. KnowledgeNew possibilities. Paradigma emergente. Interdisciplinaridad. Transdisciplinaridad. |
description |
Reflects on contemporary knowledge, from a comparison between science and the artesian paradigm, based on the ideas of Ilya Prigogine. Highlights de change cause by the inclusion of subjectivity in the construction of knowledge from the perspective of connection between emotion, passion and reason as a strategy for understanding the reality. Analyzes the concepts of disciplinarity and transdisciplinarity and the role of emotions in the construction of knowledge from the biology of knowledge. It concludes that the integration of science, reason and passion becomes a new mode of knowledge which, in turn, leads to te reenchantment of science. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/23675 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/23675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/23675/14322 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 Ana Maria Dalla Zen https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 Ana Maria Dalla Zen https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 17 No. 2 (2011); 17-26 Em Questão; Vol. 17 Núm. 2 (2011); 17-26 Em Questão; v. 17 n. 2 (2011); 17-26 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438633188524032 |