Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalla Zen, Ana Maria
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/23675
Resumo: Reflects on contemporary knowledge, from a comparison between science and the artesian paradigm, based on the ideas of Ilya Prigogine. Highlights de change cause by the inclusion of subjectivity in the construction of knowledge from the perspective of connection between emotion, passion and reason as a strategy for understanding the reality. Analyzes the concepts of disciplinarity and transdisciplinarity and the role of emotions in the construction of knowledge from the biology of knowledge. It concludes that the integration of science, reason and passion becomes a new mode of knowledge which, in turn, leads to te reenchantment of science.
id UFRGS-8_732285359a40a9186ce6de0bd62a0e2b
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/23675
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporarymaginario y ciencia: nuevas perspectivas del conocimiento em la contemporaneidadImaginário e ciência: novas perspectivas do conhecimento na contemporaneidadeParadigma emergente. Transdisciplinaridade. Conhecimento-Novas perspectivas.Emerging paradigm. Transdisciplinarity. KnowledgeNew possibilities.Paradigma emergente. Interdisciplinaridad. Transdisciplinaridad.Reflects on contemporary knowledge, from a comparison between science and the artesian paradigm, based on the ideas of Ilya Prigogine. Highlights de change cause by the inclusion of subjectivity in the construction of knowledge from the perspective of connection between emotion, passion and reason as a strategy for understanding the reality. Analyzes the concepts of disciplinarity and transdisciplinarity and the role of emotions in the construction of knowledge from the biology of knowledge. It concludes that the integration of science, reason and passion becomes a new mode of knowledge which, in turn, leads to te reenchantment of science.Refleja en el conocimiento contemporáneo, a partir de una comparación entre la ciencia y el paradigma cartesiano, basado en las ideas de Ilya Prigogine. Pone de relieve el cambio provocado por la inclusión de la subjetividad en la construcción deo conocimiento desde la perspectiva de la conexión entre la emoción, la pasión y la razón como una estrategia para la comprensión de la realidad. Analiza los conceptos de interdisciplinaridad y la transdisciplinaridad. Destaca el papel de las emociones en la construcción del conocimiento. Se concluye que la integración de la razón y la pasión se convierte en un nuevo modo de conocimiento que, a su vez, conduce al re-encantamiento de la ciencia.Reflete sobre o conhecimento contemporâneo, a partir de uma comparação entre a ciência cartesiana e o paradigma emergente, com base nas ideias de Ilya Prigogine. Destaca a mudança provocada pela inclusão da subjetividade na construção do conhecimento, numa perspectiva de conexão entre a emoção, a paixão e a razão como estratégia para compreensão da realidade. Analisa os conceitos de disciplinaridade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade. Destaca o papel das emoções na constru- ção do conhecimento, a partir da Biologia do Conhecimento. Conclui que a integração entre ciência razão e paixão se converte num novo modo de conhecimento que, por sua vez, conduz ao reencantamento da ciência.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2011-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/23675Em Questão; Vol. 17 No. 2 (2011); 17-26Em Questão; Vol. 17 Núm. 2 (2011); 17-26Em Questão; v. 17 n. 2 (2011); 17-261808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/23675/14322Copyright (c) 2011 Ana Maria Dalla Zenhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDalla Zen, Ana Maria2023-11-17T19:32:56Zoai:seer.ufrgs.br:article/23675Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T19:32:56Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary
maginario y ciencia: nuevas perspectivas del conocimiento em la contemporaneidad
Imaginário e ciência: novas perspectivas do conhecimento na contemporaneidade
title Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary
spellingShingle Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary
Dalla Zen, Ana Maria
Paradigma emergente. Transdisciplinaridade. Conhecimento-Novas perspectivas.
Emerging paradigm. Transdisciplinarity. KnowledgeNew possibilities.
Paradigma emergente. Interdisciplinaridad. Transdisciplinaridad.
title_short Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary
title_full Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary
title_fullStr Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary
title_full_unstemmed Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary
title_sort Imaginary and science: new perspectives of knowledge in contemporary
author Dalla Zen, Ana Maria
author_facet Dalla Zen, Ana Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalla Zen, Ana Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Paradigma emergente. Transdisciplinaridade. Conhecimento-Novas perspectivas.
Emerging paradigm. Transdisciplinarity. KnowledgeNew possibilities.
Paradigma emergente. Interdisciplinaridad. Transdisciplinaridad.
topic Paradigma emergente. Transdisciplinaridade. Conhecimento-Novas perspectivas.
Emerging paradigm. Transdisciplinarity. KnowledgeNew possibilities.
Paradigma emergente. Interdisciplinaridad. Transdisciplinaridad.
description Reflects on contemporary knowledge, from a comparison between science and the artesian paradigm, based on the ideas of Ilya Prigogine. Highlights de change cause by the inclusion of subjectivity in the construction of knowledge from the perspective of connection between emotion, passion and reason as a strategy for understanding the reality. Analyzes the concepts of disciplinarity and transdisciplinarity and the role of emotions in the construction of knowledge from the biology of knowledge. It concludes that the integration of science, reason and passion becomes a new mode of knowledge which, in turn, leads to te reenchantment of science.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/23675
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/23675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/23675/14322
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Ana Maria Dalla Zen
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Ana Maria Dalla Zen
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 17 No. 2 (2011); 17-26
Em Questão; Vol. 17 Núm. 2 (2011); 17-26
Em Questão; v. 17 n. 2 (2011); 17-26
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438633188524032