Memory in the reconnection and forgotten era

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Cunha, Mágda Rodrigues
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/22062
Resumo: Investigations about memory become more complex in a scenario where the connections between people and the information in circulation are plenty of scale. More than a linear dimension, where there are past, present and future and each of them remains in place, the memory becomes now a multiplicity of perspectives. In this paper, the goal is to analyze the paradoxes that involve multiple memory, collective, and that can no longer be considered the memory of a time past. Historical horizons accumulated through digital records or social networks, invade the lives of individuals that, being also narrators, supply this large network. The high degree of complexity of this disordered construction is, at the same time, research about forgotten.
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spelling Memory in the reconnection and forgotten eraLa Memoria en la era de la reconexión y el olvidoA memória na era da reconexão e do esquecimentoMemória. Comunicação. Esquecimento. Conexão.MemóriaMemory. Communication. Forgotten. Connection.Memoria. Comunicación. El Olvido. Conexión.Investigations about memory become more complex in a scenario where the connections between people and the information in circulation are plenty of scale. More than a linear dimension, where there are past, present and future and each of them remains in place, the memory becomes now a multiplicity of perspectives. In this paper, the goal is to analyze the paradoxes that involve multiple memory, collective, and that can no longer be considered the memory of a time past. Historical horizons accumulated through digital records or social networks, invade the lives of individuals that, being also narrators, supply this large network. The high degree of complexity of this disordered construction is, at the same time, research about forgotten.La investigación sobre la memoria se vuelve más compleja en un escenario donde las conexiones entre los sujetos y la información en circulación ocurren en larga escala. Más de una dimensión lineal, donde se encuentran pasado, presente y futuro, y cada uno de ellos permanece en su lugar, la memoria se convierte ahora en una multiplicidad de perspectivas. En este trabajo, el objetivo es analizar las paradojas que implican la memoria múltiples, colectivas, y que ya no puede ser considerado como el recuerdo de un tiempo pasado. Horizontes históricos acumulados a través de los registros digitales o las redes sociales, invaden la vida de las personas, qui siendo también narradores, a larga red. El alto grado de complejidad de esta construcción desordenada es, al mismo tiempo, la investigación en el olvido.As investigações sobre a memória tornam-se mais complexas em um cenário onde as conexões entre os sujeitos e as informações em circulação existem em escala abundante. Mais do que uma dimensão linear, onde existem passado, presente e futuro e cada um deles permanece no seu lugar, a memória transforma-se agora em uma multiplicidade de perspectivas. Neste texto, o objetivo é analisar os paradoxos que envolvem a memória múltipla, coletiva, e que não mais pode ser considerada a memória de um tempo passado. Horizontes históricos acumulados, por intermédio de registros digitais ou redes sociais, invadem a vida dos indivíduos que, sendo também narradores, abastecem esta larga rede. O elevado grau de complexidade desta construção desordenada é, ao mesmo tempo, a investigação sobre o esquecimento.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2011-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/22062Em Questão; Vol. 17 No. 2 (2011); 101-115Em Questão; Vol. 17 Núm. 2 (2011); 101-115Em Questão; v. 17 n. 2 (2011); 101-1151808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/22062/14313Copyright (c) 2011 Mágda Rodrigues da Cunhahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Cunha, Mágda Rodrigues2023-11-17T19:34:47Zoai:seer.ufrgs.br:article/22062Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T19:34:47Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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