The general public’s perceptions of open access to scientific health information

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva-Jerez, Nelson Sebastian
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Furnival, Ariadne Chloe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/75753
Resumo: The aim of the research was to map how members of the general public in Brazil find, access, evaluate and use health information found on the Internet. An online survey of structured questions was used as a protocol for face-to-face interviews with members of the public randomly selected. The collected data underwent statistical analysis, performing simple correlations with variables of age, gender and occupation. Adapting the monitoring tool developed by Niemelä et al., a score for the participants’ degree of Everyday Health Information Literacy was generated based on the participants’ perceptions of how they carry out certain daily information tasks. Although participants obtain health information from medical and/or scientific sources, overall they lack confidence in their own skills to retrieve information and assess its reliability. Perceived credibility of health information sources on the Internet was higher for scientific articles available in open access, although only a quarter of participants in fact use these. Many participants claim to have used, or would use, health information found on the Internet in the decision-making process, including to change doctors. Participants’ relatively low estimation of their health information literacy skills could be tackled with programmes directly aimed at minimising this perceived lacuna.
id UFRGS-8_b33908ecfdc0e921765f70f9175281ff
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/75753
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The general public’s perceptions of open access to scientific health informationInformação sobre saúde: letramento informacional e acesso aberto à literatura científicaLetramento informacional em saúdeInformação em saúdeAcesso abertoLiteratura científicaSurvey quantitativaHealth information literacyHealth informationOpen accessScientific literatureQuantitative survey.The aim of the research was to map how members of the general public in Brazil find, access, evaluate and use health information found on the Internet. An online survey of structured questions was used as a protocol for face-to-face interviews with members of the public randomly selected. The collected data underwent statistical analysis, performing simple correlations with variables of age, gender and occupation. Adapting the monitoring tool developed by Niemelä et al., a score for the participants’ degree of Everyday Health Information Literacy was generated based on the participants’ perceptions of how they carry out certain daily information tasks. Although participants obtain health information from medical and/or scientific sources, overall they lack confidence in their own skills to retrieve information and assess its reliability. Perceived credibility of health information sources on the Internet was higher for scientific articles available in open access, although only a quarter of participants in fact use these. Many participants claim to have used, or would use, health information found on the Internet in the decision-making process, including to change doctors. Participants’ relatively low estimation of their health information literacy skills could be tackled with programmes directly aimed at minimising this perceived lacuna.O objetivo foi mapear como membros do público em geral, na cidade de São Carlos, interior de São Paulo, encontram, acessam, avaliam e utilizam informações sobre saúde encontradas na Internet. Um questionário foi disponibilizado online, sendo também utilizado como protocolo de entrevista com membros do público selecionados aleatoriamente. Os dados foram submetidos à análise estatística. Uma pontuação para o grau de “Letramento Informacional Cotidiano em Saúde” dos participantes foi gerada com base nas percepções dos participantes sobre suas competências na busca pela informação cotidiana. Embora prefiram obter informações de saúde a partir de fontes médicas e/ou científicas, em geral eles não têm confiança em suas habilidades para recuperar informações e avaliar sua confiabilidade. A credibilidade percebida das fontes de informação de saúde na Internet foi maior para artigos científicos disponíveis em acesso aberto, embora apenas um quarto dos participantes os use de fato. Muitos afirmam que usaram, ou usariam, informações de saúde disponíveis na Internet no processo de tomada de decisão, incluindo para mudança de médico. A relativamente baixa auto-estimativa dos participantes no que diz respeito a suas competências de letramento informacional em saúde poderia ser combatida com programas públicos diretamente destinados a minimizar esta percebida lacuna, baseados em políticas de acesso aberto à literatura científica.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2018-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/7575310.19132/1808-5245242.260-279Em Questão; v. 24, n. 2, maio/ago. 2018; 260-279Em Questão; v. 24, n. 2, maio/ago. 2018; 260-279Em Questão; v. 24, n. 2, maio/ago. 2018; 260-2791808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/75753/47847Copyright (c) 2018 Nelson Sebastian Silva-Jerez, Ariadne Chloe Furnival https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva-Jerez, Nelson SebastianFurnival, Ariadne Chloe2023-12-01T18:55:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/75753Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-12-01T18:55:18Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The general public’s perceptions of open access to scientific health information
Informação sobre saúde: letramento informacional e acesso aberto à literatura científica
title The general public’s perceptions of open access to scientific health information
spellingShingle The general public’s perceptions of open access to scientific health information
Silva-Jerez, Nelson Sebastian
Letramento informacional em saúde
Informação em saúde
Acesso aberto
Literatura científica
Survey quantitativa
Health information literacy
Health information
Open access
Scientific literature
Quantitative survey.
title_short The general public’s perceptions of open access to scientific health information
title_full The general public’s perceptions of open access to scientific health information
title_fullStr The general public’s perceptions of open access to scientific health information
title_full_unstemmed The general public’s perceptions of open access to scientific health information
title_sort The general public’s perceptions of open access to scientific health information
author Silva-Jerez, Nelson Sebastian
author_facet Silva-Jerez, Nelson Sebastian
Furnival, Ariadne Chloe
author_role author
author2 Furnival, Ariadne Chloe
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva-Jerez, Nelson Sebastian
Furnival, Ariadne Chloe
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento informacional em saúde
Informação em saúde
Acesso aberto
Literatura científica
Survey quantitativa
Health information literacy
Health information
Open access
Scientific literature
Quantitative survey.
topic Letramento informacional em saúde
Informação em saúde
Acesso aberto
Literatura científica
Survey quantitativa
Health information literacy
Health information
Open access
Scientific literature
Quantitative survey.
description The aim of the research was to map how members of the general public in Brazil find, access, evaluate and use health information found on the Internet. An online survey of structured questions was used as a protocol for face-to-face interviews with members of the public randomly selected. The collected data underwent statistical analysis, performing simple correlations with variables of age, gender and occupation. Adapting the monitoring tool developed by Niemelä et al., a score for the participants’ degree of Everyday Health Information Literacy was generated based on the participants’ perceptions of how they carry out certain daily information tasks. Although participants obtain health information from medical and/or scientific sources, overall they lack confidence in their own skills to retrieve information and assess its reliability. Perceived credibility of health information sources on the Internet was higher for scientific articles available in open access, although only a quarter of participants in fact use these. Many participants claim to have used, or would use, health information found on the Internet in the decision-making process, including to change doctors. Participants’ relatively low estimation of their health information literacy skills could be tackled with programmes directly aimed at minimising this perceived lacuna.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/75753
10.19132/1808-5245242.260-279
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/75753
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245242.260-279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/75753/47847
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Nelson Sebastian Silva-Jerez, Ariadne Chloe Furnival
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Nelson Sebastian Silva-Jerez, Ariadne Chloe Furnival
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 24, n. 2, maio/ago. 2018; 260-279
Em Questão; v. 24, n. 2, maio/ago. 2018; 260-279
Em Questão; v. 24, n. 2, maio/ago. 2018; 260-279
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438634740416512