The general public’s perceptions of open access to scientific health information
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/75753 |
Resumo: | The aim of the research was to map how members of the general public in Brazil find, access, evaluate and use health information found on the Internet. An online survey of structured questions was used as a protocol for face-to-face interviews with members of the public randomly selected. The collected data underwent statistical analysis, performing simple correlations with variables of age, gender and occupation. Adapting the monitoring tool developed by Niemelä et al., a score for the participants’ degree of Everyday Health Information Literacy was generated based on the participants’ perceptions of how they carry out certain daily information tasks. Although participants obtain health information from medical and/or scientific sources, overall they lack confidence in their own skills to retrieve information and assess its reliability. Perceived credibility of health information sources on the Internet was higher for scientific articles available in open access, although only a quarter of participants in fact use these. Many participants claim to have used, or would use, health information found on the Internet in the decision-making process, including to change doctors. Participants’ relatively low estimation of their health information literacy skills could be tackled with programmes directly aimed at minimising this perceived lacuna. |
id |
UFRGS-8_b33908ecfdc0e921765f70f9175281ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/75753 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The general public’s perceptions of open access to scientific health informationInformação sobre saúde: letramento informacional e acesso aberto à literatura científicaLetramento informacional em saúdeInformação em saúdeAcesso abertoLiteratura científicaSurvey quantitativaHealth information literacyHealth informationOpen accessScientific literatureQuantitative survey.The aim of the research was to map how members of the general public in Brazil find, access, evaluate and use health information found on the Internet. An online survey of structured questions was used as a protocol for face-to-face interviews with members of the public randomly selected. The collected data underwent statistical analysis, performing simple correlations with variables of age, gender and occupation. Adapting the monitoring tool developed by Niemelä et al., a score for the participants’ degree of Everyday Health Information Literacy was generated based on the participants’ perceptions of how they carry out certain daily information tasks. Although participants obtain health information from medical and/or scientific sources, overall they lack confidence in their own skills to retrieve information and assess its reliability. Perceived credibility of health information sources on the Internet was higher for scientific articles available in open access, although only a quarter of participants in fact use these. Many participants claim to have used, or would use, health information found on the Internet in the decision-making process, including to change doctors. Participants’ relatively low estimation of their health information literacy skills could be tackled with programmes directly aimed at minimising this perceived lacuna.O objetivo foi mapear como membros do público em geral, na cidade de São Carlos, interior de São Paulo, encontram, acessam, avaliam e utilizam informações sobre saúde encontradas na Internet. Um questionário foi disponibilizado online, sendo também utilizado como protocolo de entrevista com membros do público selecionados aleatoriamente. Os dados foram submetidos à análise estatística. Uma pontuação para o grau de “Letramento Informacional Cotidiano em Saúde” dos participantes foi gerada com base nas percepções dos participantes sobre suas competências na busca pela informação cotidiana. Embora prefiram obter informações de saúde a partir de fontes médicas e/ou científicas, em geral eles não têm confiança em suas habilidades para recuperar informações e avaliar sua confiabilidade. A credibilidade percebida das fontes de informação de saúde na Internet foi maior para artigos científicos disponíveis em acesso aberto, embora apenas um quarto dos participantes os use de fato. Muitos afirmam que usaram, ou usariam, informações de saúde disponíveis na Internet no processo de tomada de decisão, incluindo para mudança de médico. A relativamente baixa auto-estimativa dos participantes no que diz respeito a suas competências de letramento informacional em saúde poderia ser combatida com programas públicos diretamente destinados a minimizar esta percebida lacuna, baseados em políticas de acesso aberto à literatura científica.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2018-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/7575310.19132/1808-5245242.260-279Em Questão; v. 24, n. 2, maio/ago. 2018; 260-279Em Questão; v. 24, n. 2, maio/ago. 2018; 260-279Em Questão; v. 24, n. 2, maio/ago. 2018; 260-2791808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/75753/47847Copyright (c) 2018 Nelson Sebastian Silva-Jerez, Ariadne Chloe Furnival https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva-Jerez, Nelson SebastianFurnival, Ariadne Chloe2024-04-01T12:08:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/75753Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-04-01T12:08:38Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The general public’s perceptions of open access to scientific health information Informação sobre saúde: letramento informacional e acesso aberto à literatura científica |
title |
The general public’s perceptions of open access to scientific health information |
spellingShingle |
The general public’s perceptions of open access to scientific health information Silva-Jerez, Nelson Sebastian Letramento informacional em saúde Informação em saúde Acesso aberto Literatura científica Survey quantitativa Health information literacy Health information Open access Scientific literature Quantitative survey. |
title_short |
The general public’s perceptions of open access to scientific health information |
title_full |
The general public’s perceptions of open access to scientific health information |
title_fullStr |
The general public’s perceptions of open access to scientific health information |
title_full_unstemmed |
The general public’s perceptions of open access to scientific health information |
title_sort |
The general public’s perceptions of open access to scientific health information |
author |
Silva-Jerez, Nelson Sebastian |
author_facet |
Silva-Jerez, Nelson Sebastian Furnival, Ariadne Chloe |
author_role |
author |
author2 |
Furnival, Ariadne Chloe |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva-Jerez, Nelson Sebastian Furnival, Ariadne Chloe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento informacional em saúde Informação em saúde Acesso aberto Literatura científica Survey quantitativa Health information literacy Health information Open access Scientific literature Quantitative survey. |
topic |
Letramento informacional em saúde Informação em saúde Acesso aberto Literatura científica Survey quantitativa Health information literacy Health information Open access Scientific literature Quantitative survey. |
description |
The aim of the research was to map how members of the general public in Brazil find, access, evaluate and use health information found on the Internet. An online survey of structured questions was used as a protocol for face-to-face interviews with members of the public randomly selected. The collected data underwent statistical analysis, performing simple correlations with variables of age, gender and occupation. Adapting the monitoring tool developed by Niemelä et al., a score for the participants’ degree of Everyday Health Information Literacy was generated based on the participants’ perceptions of how they carry out certain daily information tasks. Although participants obtain health information from medical and/or scientific sources, overall they lack confidence in their own skills to retrieve information and assess its reliability. Perceived credibility of health information sources on the Internet was higher for scientific articles available in open access, although only a quarter of participants in fact use these. Many participants claim to have used, or would use, health information found on the Internet in the decision-making process, including to change doctors. Participants’ relatively low estimation of their health information literacy skills could be tackled with programmes directly aimed at minimising this perceived lacuna. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/75753 10.19132/1808-5245242.260-279 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/75753 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245242.260-279 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/75753/47847 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Nelson Sebastian Silva-Jerez, Ariadne Chloe Furnival https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Nelson Sebastian Silva-Jerez, Ariadne Chloe Furnival https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v. 24, n. 2, maio/ago. 2018; 260-279 Em Questão; v. 24, n. 2, maio/ago. 2018; 260-279 Em Questão; v. 24, n. 2, maio/ago. 2018; 260-279 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766160943611904 |