Generation studies and users' formation
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/70448 |
Resumo: | It aims to identify the historic and social connections between the generation studies and the practices developed in the use of information resources by libraries. It is an exploratory study with special attention to bibliographic research. We established four categories: cohort; characteristics; historic and social time; and users’ formation. After considering these categories, we designed each generation class: seniors, baby boomers and generation X, Y and Z. We concluded that each generation class indicates, in a certain period of time, a possible direct match with the formation of information users which is linked to a socioeconomic demand. |
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Generation studies and users' formationEntrecruzamento dos estudos geracionais e a formação de usuáriosEducação de usuários. Estudos de usuários. Formação de usuários.Users' education. Users' studies. Users' formation.It aims to identify the historic and social connections between the generation studies and the practices developed in the use of information resources by libraries. It is an exploratory study with special attention to bibliographic research. We established four categories: cohort; characteristics; historic and social time; and users’ formation. After considering these categories, we designed each generation class: seniors, baby boomers and generation X, Y and Z. We concluded that each generation class indicates, in a certain period of time, a possible direct match with the formation of information users which is linked to a socioeconomic demand.Objetiva identificar as conexões históricas e sociais entre os estudos de gerações e as práticas desenvolvidas no uso dos recursos informacionais pelas bibliotecas. Estudo de natureza exploratória com enfoque na pesquisa bibliográfica. Quatro categorias foram estabelecidas: coorte; características; tempo histórico e social; e formação dos usuários. Ao se considerar tais categorias, delineou-se o cenário para cada classe geracional: veteranos, baby boomers e as gerações X, Y e Z. Conclui-se que cada classe geracional indica, em determinado tempo, uma possível correspondência direta com a formação de usuários da informação, essa, por sua vez, condicionada a uma demanda socioeconômica.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2017-08-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/7044810.19132/1808-5245233.32-52Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 32-52Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 32-52Em Questão; v. 23, n. 3, set./dez. 2017; 32-521808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/70448/41445Copyright (c) 2017 Marcos Aurelio Gomeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Marcos Aurelio2024-04-03T18:24:10Zoai:seer.ufrgs.br:article/70448Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-04-03T18:24:10Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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