The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12971 |
Resumo: | This article aims to furnish critical reflections concerning the relations between the analytical production of Siegfried Kracauer and the psychoanalytical legacy, particularly in what says respect to the ways in which he employs it in his writings about film in order to deal with the concepts of “mass” and “audience”. The inherent ideology of such process, as developed by Kracauer, is discussed, as well as the appropriation of psychoanalytical referencies as a not always explicit but recurrent theoretical frame in the analysis of the social role of the “mass” in Metropolis (Fritz Lang, Germany, 1927). Introduced by an inquiry about the context in which Kracauer’s Theory of Film (1960) was critically evaluated at its releasing time, the final part of the text examines the effects of the peculiar way in which psichanalysis is employed by the author in the chapter about audience. |
id |
UFRGS-8_d2811582d5fa47c02a522656eac81cc0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/12971 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audienceEl Hogar de la psicoanálisis en los escritos de Kracauer sobre cinema: masa y públicoO lugar da psicanálise nos escritos cinematográficos de Kracauer: da “massa” ao espectadorKracauer. Psicanálise. Massa. Público. Teoria Crítica.Teoria CríticaTeoria CinematográficaKracauer. Psicoanálisis. Teoria crítica. Masa. Público.Kracauer. Psychoanalysis. Critical theory. Mass. Audience.This article aims to furnish critical reflections concerning the relations between the analytical production of Siegfried Kracauer and the psychoanalytical legacy, particularly in what says respect to the ways in which he employs it in his writings about film in order to deal with the concepts of “mass” and “audience”. The inherent ideology of such process, as developed by Kracauer, is discussed, as well as the appropriation of psychoanalytical referencies as a not always explicit but recurrent theoretical frame in the analysis of the social role of the “mass” in Metropolis (Fritz Lang, Germany, 1927). Introduced by an inquiry about the context in which Kracauer’s Theory of Film (1960) was critically evaluated at its releasing time, the final part of the text examines the effects of the peculiar way in which psichanalysis is employed by the author in the chapter about audience.Este artículo pretende presentar reflexiones críticas acerca de las relaciones entre la producción analítica de Siegfried Kracauer y la herencia psicoanalítica, en particular en lo que dice respeto a los caminos empleados en sus escrituras sobre el cine a fin de tratar con los conceptos de “masa” y público. Se ofrece un examen de la ideología inherente a el proceso, como desarrollado por Kracauer, así como de la asignación de la teoría psicoanalítica como marco teórico implícito pero efectivo en el análisis del papel de la “masa” en la película Metrópolis (Fritz Lang, Alemania, 1927). Introducido por una investigación acerca del contexto en el cual la Theory of Film (1960) de Kracauer fue críticamente evaluada en su tiempo, la parte final del texto examina los efectos de la adoción peculiar de la herencia del psicoanálisis tal como empleada por el autor, en el libro, en el capítulo sobre el público.Apresenta reflexões críticas acerca das relações entre a produção analítica de Siegfried Kracauer e o legado teórico psicanalítico, particularmente no que concerne aos modos pelos quais o autor o emprega em seus escritos sobre cinema para se referir ao polêmico conceito de massa e à noção de público. Discute-se a ideologia inerente à abordagem de tais conceitos tal como por ele perpetuada; a apropriação do referencial psicanalítico pelo crítico como uma moldura teórica nem sempre explícita, mas recorrente, na análise do papel social da “massa” no filme Metropolis (1927); e, na última parte do artigo – introduzida por uma análise do contexto de recepção à sua Theory of Film (1960) –, os efeitos de tal referencial desempenhar, no livro em questão, papel central nos escritos de Kracauer sobre o espectador.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2010-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12971Em Questão; Vol. 16 No. 1 (2010); 131-145Em Questão; Vol. 16 Núm. 1 (2010); 131-145Em Questão; v. 16 n. 1 (2010); 131-1451808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12971/8745Copyright (c) 2010 Maurício de Medeiros Caleirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaleiro, Maurício de Medeiros2023-11-17T20:09:50Zoai:seer.ufrgs.br:article/12971Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T20:09:50Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience El Hogar de la psicoanálisis en los escritos de Kracauer sobre cinema: masa y público O lugar da psicanálise nos escritos cinematográficos de Kracauer: da “massa” ao espectador |
title |
The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience |
spellingShingle |
The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience Caleiro, Maurício de Medeiros Kracauer. Psicanálise. Massa. Público. Teoria Crítica. Teoria Crítica Teoria Cinematográfica Kracauer. Psicoanálisis. Teoria crítica. Masa. Público. Kracauer. Psychoanalysis. Critical theory. Mass. Audience. |
title_short |
The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience |
title_full |
The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience |
title_fullStr |
The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience |
title_full_unstemmed |
The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience |
title_sort |
The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience |
author |
Caleiro, Maurício de Medeiros |
author_facet |
Caleiro, Maurício de Medeiros |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caleiro, Maurício de Medeiros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Kracauer. Psicanálise. Massa. Público. Teoria Crítica. Teoria Crítica Teoria Cinematográfica Kracauer. Psicoanálisis. Teoria crítica. Masa. Público. Kracauer. Psychoanalysis. Critical theory. Mass. Audience. |
topic |
Kracauer. Psicanálise. Massa. Público. Teoria Crítica. Teoria Crítica Teoria Cinematográfica Kracauer. Psicoanálisis. Teoria crítica. Masa. Público. Kracauer. Psychoanalysis. Critical theory. Mass. Audience. |
description |
This article aims to furnish critical reflections concerning the relations between the analytical production of Siegfried Kracauer and the psychoanalytical legacy, particularly in what says respect to the ways in which he employs it in his writings about film in order to deal with the concepts of “mass” and “audience”. The inherent ideology of such process, as developed by Kracauer, is discussed, as well as the appropriation of psychoanalytical referencies as a not always explicit but recurrent theoretical frame in the analysis of the social role of the “mass” in Metropolis (Fritz Lang, Germany, 1927). Introduced by an inquiry about the context in which Kracauer’s Theory of Film (1960) was critically evaluated at its releasing time, the final part of the text examines the effects of the peculiar way in which psichanalysis is employed by the author in the chapter about audience. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-07-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12971 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12971 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12971/8745 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2010 Maurício de Medeiros Caleiro https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2010 Maurício de Medeiros Caleiro https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 16 No. 1 (2010); 131-145 Em Questão; Vol. 16 Núm. 1 (2010); 131-145 Em Questão; v. 16 n. 1 (2010); 131-145 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438632758607872 |