The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caleiro, Maurício de Medeiros
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12971
Resumo: This article aims to furnish critical reflections concerning the relations between the analytical production of Siegfried Kracauer and the psychoanalytical legacy, particularly in what says respect to the ways in which he employs it in his writings about film in order to deal with the concepts of “mass” and “audience”. The inherent ideology of such process, as developed by Kracauer, is discussed, as well as the appropriation of psychoanalytical referencies as a not always explicit but recurrent theoretical frame in the analysis of the social role of the “mass” in Metropolis (Fritz Lang, Germany, 1927). Introduced by an inquiry about the context in which Kracauer’s Theory of Film (1960) was critically evaluated at its releasing time, the final part of the text examines the effects of the peculiar way in which psichanalysis is employed by the author in the chapter about audience.
id UFRGS-8_d2811582d5fa47c02a522656eac81cc0
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/12971
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audienceEl Hogar de la psicoanálisis en los escritos de Kracauer sobre cinema: masa y públicoO lugar da psicanálise nos escritos cinematográficos de Kracauer: da “massa” ao espectadorKracauer. Psicanálise. Massa. Público. Teoria Crítica.Teoria CríticaTeoria CinematográficaKracauer. Psicoanálisis. Teoria crítica. Masa. Público.Kracauer. Psychoanalysis. Critical theory. Mass. Audience.This article aims to furnish critical reflections concerning the relations between the analytical production of Siegfried Kracauer and the psychoanalytical legacy, particularly in what says respect to the ways in which he employs it in his writings about film in order to deal with the concepts of “mass” and “audience”. The inherent ideology of such process, as developed by Kracauer, is discussed, as well as the appropriation of psychoanalytical referencies as a not always explicit but recurrent theoretical frame in the analysis of the social role of the “mass” in Metropolis (Fritz Lang, Germany, 1927). Introduced by an inquiry about the context in which Kracauer’s Theory of Film (1960) was critically evaluated at its releasing time, the final part of the text examines the effects of the peculiar way in which psichanalysis is employed by the author in the chapter about audience.Este artículo pretende presentar reflexiones críticas acerca de las relaciones entre la producción analítica de Siegfried Kracauer y la herencia psicoanalítica, en particular en lo que dice respeto a los caminos empleados en sus escrituras sobre el cine a fin de tratar con los conceptos de “masa” y público. Se ofrece un examen de la ideología inherente a el proceso, como desarrollado por Kracauer, así como de la asignación de la teoría psicoanalítica como marco teórico implícito pero efectivo en el análisis del papel de la “masa” en la película Metrópolis (Fritz Lang, Alemania, 1927). Introducido por una investigación acerca del contexto en el cual la Theory of Film (1960) de Kracauer fue críticamente evaluada en su tiempo, la parte final del texto examina los efectos de la adoción peculiar de la herencia del psicoanálisis tal como empleada por el autor, en el libro, en el capítulo sobre el público.Apresenta reflexões críticas acerca das relações entre a produção analítica de Siegfried Kracauer e o legado teórico psicanalítico, particularmente no que concerne aos modos pelos quais o autor o emprega em seus escritos sobre cinema para se referir ao polêmico conceito de massa e à noção de público. Discute-se a ideologia inerente à abordagem de tais conceitos tal como por ele perpetuada; a apropriação do referencial psicanalítico pelo crítico como uma moldura teórica nem sempre explícita, mas recorrente, na análise do papel social da “massa” no filme Metropolis (1927); e, na última parte do artigo – introduzida por uma análise do contexto de recepção à sua Theory of Film (1960) –, os efeitos de tal referencial desempenhar, no livro em questão, papel central nos escritos de Kracauer sobre o espectador.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2010-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12971Em Questão; Vol. 16 No. 1 (2010); 131-145Em Questão; Vol. 16 Núm. 1 (2010); 131-145Em Questão; v. 16 n. 1 (2010); 131-1451808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12971/8745Copyright (c) 2010 Maurício de Medeiros Caleirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaleiro, Maurício de Medeiros2023-11-17T20:09:50Zoai:seer.ufrgs.br:article/12971Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T20:09:50Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience
El Hogar de la psicoanálisis en los escritos de Kracauer sobre cinema: masa y público
O lugar da psicanálise nos escritos cinematográficos de Kracauer: da “massa” ao espectador
title The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience
spellingShingle The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience
Caleiro, Maurício de Medeiros
Kracauer. Psicanálise. Massa. Público. Teoria Crítica.
Teoria Crítica
Teoria Cinematográfica
Kracauer. Psicoanálisis. Teoria crítica. Masa. Público.
Kracauer. Psychoanalysis. Critical theory. Mass. Audience.
title_short The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience
title_full The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience
title_fullStr The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience
title_full_unstemmed The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience
title_sort The locus of psychoanalysis in Kracauer’s writings about film: mass and audience
author Caleiro, Maurício de Medeiros
author_facet Caleiro, Maurício de Medeiros
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caleiro, Maurício de Medeiros
dc.subject.por.fl_str_mv Kracauer. Psicanálise. Massa. Público. Teoria Crítica.
Teoria Crítica
Teoria Cinematográfica
Kracauer. Psicoanálisis. Teoria crítica. Masa. Público.
Kracauer. Psychoanalysis. Critical theory. Mass. Audience.
topic Kracauer. Psicanálise. Massa. Público. Teoria Crítica.
Teoria Crítica
Teoria Cinematográfica
Kracauer. Psicoanálisis. Teoria crítica. Masa. Público.
Kracauer. Psychoanalysis. Critical theory. Mass. Audience.
description This article aims to furnish critical reflections concerning the relations between the analytical production of Siegfried Kracauer and the psychoanalytical legacy, particularly in what says respect to the ways in which he employs it in his writings about film in order to deal with the concepts of “mass” and “audience”. The inherent ideology of such process, as developed by Kracauer, is discussed, as well as the appropriation of psychoanalytical referencies as a not always explicit but recurrent theoretical frame in the analysis of the social role of the “mass” in Metropolis (Fritz Lang, Germany, 1927). Introduced by an inquiry about the context in which Kracauer’s Theory of Film (1960) was critically evaluated at its releasing time, the final part of the text examines the effects of the peculiar way in which psichanalysis is employed by the author in the chapter about audience.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12971
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12971
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12971/8745
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Maurício de Medeiros Caleiro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Maurício de Medeiros Caleiro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 16 No. 1 (2010); 131-145
Em Questão; Vol. 16 Núm. 1 (2010); 131-145
Em Questão; v. 16 n. 1 (2010); 131-145
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632758607872