Mediation, communication and information: the centrality of the subject and the production of neoliberal rationality
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/108642 |
Resumo: | In the perspectives of mediations in the field of Information and Communication, the subject occupies a central place. Identifying the agency and the subject composing an important axis of thinking about mediations since Martín-Barbero, great influence of Latin American Communication and Information Science fields, the article problematizes how the incorporation of a certain idea of mediation and the question of the production of subjectivities by capitalism is an issue that brings important reading keys for thinking about mediation, communication and information, especially in the current stage of neoliberal capitalism. |
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Mediation, communication and information: the centrality of the subject and the production of neoliberal rationalityMediação, comunicação e informação: a centralidade do sujeito e a produção da racionalidade neoliberalMediação. Informação. Racionalidade neoliberalMediation. Information. Neoliberal rationalityIn the perspectives of mediations in the field of Information and Communication, the subject occupies a central place. Identifying the agency and the subject composing an important axis of thinking about mediations since Martín-Barbero, great influence of Latin American Communication and Information Science fields, the article problematizes how the incorporation of a certain idea of mediation and the question of the production of subjectivities by capitalism is an issue that brings important reading keys for thinking about mediation, communication and information, especially in the current stage of neoliberal capitalism.Nas perspectivas de compreensão da informação e comunicação sob a ótica das mediações o sujeito ocupa um lugar central. Ao identificar a agência e o sujeito como fundamento principal do pensamento sobre as mediações desde Martín-Barbero, grande influência dos campos da Comunicação e Ciência da Informação latino-americanas, o artigo discute como a incorporação de uma certa ideia de mediação e a incidência sob a produção de subjetividades, pelo capitalismo, são questões que trazem chaves de leitura importantes para pensar a mediação, a comunicação e a informação, especialmente no neoliberalismo atual.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2021-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10864210.19132/1808-5245274.272-295Em Questão; v.27, n.4, out./dez. 2021; 272-295Em Questão; v.27, n.4, out./dez. 2021; 272-295Em Questão; v.27, n.4, out./dez. 2021; 272-2951808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/108642/64057Copyright (c) 2021 Ana Amélia Lage Martinshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Ana Amélia Lage2023-11-30T18:17:46Zoai:seer.ufrgs.br:article/108642Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-30T18:17:46Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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