Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fazzioni, Dilva Páscoa De Marco
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Vitorino, Elizete Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/116985
Resumo: This work aims at understanding the information overload in students from public, free and community college entrance courses, identifying relationships and guiding principles of information literacy in the target public. With a qualitative approach and an emphasis on phenomenology, the investigation was carried out through bibliographic and documentary research, as well as interviews with 38 students from four university entrance courses, addressing their feelings and experiences related to information literacy, information overload and vulnerability in information. The results show that some students have implied perceptions of information literacy, in line with the concepts in the literature. For the most part, they feel insecure about aspects such as the reliability of information, methods of personal organization and more efficient study techniques. Even acknowledging information overload and reporting psychosomatic symptoms, a greater number of students do not consider themselves harmed by the phenomenon. They also report situations in which they felt vulnerable, especially because of factors such as low self-esteem and difficulties in understanding study content. Respondents recognize the importance of information for their lives and for society.
id UFRGS-8_f97c01bae03a11a63df877b9fd711783
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/116985
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance coursesCompetência em informação, sobrecarga de informação e vulnerabilidade em informação em estudantes de cursos pré-vestibular públicos e gratuitosCompetência em informaçãoSobrecarga de informaçãoVulnerabilidade em informaçãoCursos pré-vestibularesEstudantesInformation literacyInformation overloadInformation vulnerabilityCollege entrance coursesStudentsThis work aims at understanding the information overload in students from public, free and community college entrance courses, identifying relationships and guiding principles of information literacy in the target public. With a qualitative approach and an emphasis on phenomenology, the investigation was carried out through bibliographic and documentary research, as well as interviews with 38 students from four university entrance courses, addressing their feelings and experiences related to information literacy, information overload and vulnerability in information. The results show that some students have implied perceptions of information literacy, in line with the concepts in the literature. For the most part, they feel insecure about aspects such as the reliability of information, methods of personal organization and more efficient study techniques. Even acknowledging information overload and reporting psychosomatic symptoms, a greater number of students do not consider themselves harmed by the phenomenon. They also report situations in which they felt vulnerable, especially because of factors such as low self-esteem and difficulties in understanding study content. Respondents recognize the importance of information for their lives and for society.Este trabalho tem como objetivo compreender a sobrecarga de informação em alunos de cursos pré-vestibular públicos, gratuitos e comunitários, identificando relações e princípios norteadores da competência em informação do público-alvo. Com relação à metodologia, a pesquisa teve abordagem qualitativa e ênfase na fenomenologia. A investigação foi realizada por meio de pesquisas bibliográfica e documental, além de entrevistas com 38 estudantes de quatro cursos pré-vestibulares, abordando seus sentimentos e experiências relacionados à competência em informação, sobrecarga de informação e vulnerabilidade em informação. Os resultados apontam que alguns estudantes apresentam percepções tácitas da competência em informação, alinhadas aos conceitos da literatura. Na maior parte, eles se sentem inseguros quanto a aspectos como a confiabilidade da informação, métodos de organização pessoal e técnicas de estudo mais eficientes. Mesmo reconhecendo a sobrecarga de informação e relatando os sintomas psicossomáticos, em maior número os estudantes não se consideram prejudicados pelo fenômeno. Eles também reportam situações em que se sentiram vulneráveis, em especial por causa de fatores como baixa autoestima e dificuldades de compreender conteúdos. Concluiu-se que os entrevistados reconhecem a importância da informação para suas vidas e para a sociedade. Mesmo sem conhecer os fundamentos da competência em informação, os entrevistados apresentam reflexões pertinentes sobre o tema.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2022-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/11698510.19132/1808-5245283.116985Em Questão; v.28, n.3, jul./set. 2022; 116985Em Questão; v.28, n.3, jul./set. 2022; 116985Em Questão; v.28, n.3, jul./set. 2022; 1169851808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/116985/85283Copyright (c) 2022 Dilva Páscoa De Marco Fazzionihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFazzioni, Dilva Páscoa De MarcoVitorino, Elizete Vieira2023-04-18T14:31:20Zoai:seer.ufrgs.br:article/116985Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-04-18T14:31:20Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses
Competência em informação, sobrecarga de informação e vulnerabilidade em informação em estudantes de cursos pré-vestibular públicos e gratuitos
title Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses
spellingShingle Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses
Fazzioni, Dilva Páscoa De Marco
Competência em informação
Sobrecarga de informação
Vulnerabilidade em informação
Cursos pré-vestibulares
Estudantes
Information literacy
Information overload
Information vulnerability
College entrance courses
Students
title_short Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses
title_full Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses
title_fullStr Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses
title_full_unstemmed Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses
title_sort Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses
author Fazzioni, Dilva Páscoa De Marco
author_facet Fazzioni, Dilva Páscoa De Marco
Vitorino, Elizete Vieira
author_role author
author2 Vitorino, Elizete Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fazzioni, Dilva Páscoa De Marco
Vitorino, Elizete Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Competência em informação
Sobrecarga de informação
Vulnerabilidade em informação
Cursos pré-vestibulares
Estudantes
Information literacy
Information overload
Information vulnerability
College entrance courses
Students
topic Competência em informação
Sobrecarga de informação
Vulnerabilidade em informação
Cursos pré-vestibulares
Estudantes
Information literacy
Information overload
Information vulnerability
College entrance courses
Students
description This work aims at understanding the information overload in students from public, free and community college entrance courses, identifying relationships and guiding principles of information literacy in the target public. With a qualitative approach and an emphasis on phenomenology, the investigation was carried out through bibliographic and documentary research, as well as interviews with 38 students from four university entrance courses, addressing their feelings and experiences related to information literacy, information overload and vulnerability in information. The results show that some students have implied perceptions of information literacy, in line with the concepts in the literature. For the most part, they feel insecure about aspects such as the reliability of information, methods of personal organization and more efficient study techniques. Even acknowledging information overload and reporting psychosomatic symptoms, a greater number of students do not consider themselves harmed by the phenomenon. They also report situations in which they felt vulnerable, especially because of factors such as low self-esteem and difficulties in understanding study content. Respondents recognize the importance of information for their lives and for society.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/116985
10.19132/1808-5245283.116985
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/116985
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245283.116985
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/116985/85283
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Dilva Páscoa De Marco Fazzioni
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Dilva Páscoa De Marco Fazzioni
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v.28, n.3, jul./set. 2022; 116985
Em Questão; v.28, n.3, jul./set. 2022; 116985
Em Questão; v.28, n.3, jul./set. 2022; 116985
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438636621561856