Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/116985 |
Resumo: | This work aims at understanding the information overload in students from public, free and community college entrance courses, identifying relationships and guiding principles of information literacy in the target public. With a qualitative approach and an emphasis on phenomenology, the investigation was carried out through bibliographic and documentary research, as well as interviews with 38 students from four university entrance courses, addressing their feelings and experiences related to information literacy, information overload and vulnerability in information. The results show that some students have implied perceptions of information literacy, in line with the concepts in the literature. For the most part, they feel insecure about aspects such as the reliability of information, methods of personal organization and more efficient study techniques. Even acknowledging information overload and reporting psychosomatic symptoms, a greater number of students do not consider themselves harmed by the phenomenon. They also report situations in which they felt vulnerable, especially because of factors such as low self-esteem and difficulties in understanding study content. Respondents recognize the importance of information for their lives and for society. |
id |
UFRGS-8_f97c01bae03a11a63df877b9fd711783 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/116985 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance coursesCompetência em informação, sobrecarga de informação e vulnerabilidade em informação em estudantes de cursos pré-vestibular públicos e gratuitosCompetência em informaçãoSobrecarga de informaçãoVulnerabilidade em informaçãoCursos pré-vestibularesEstudantesInformation literacyInformation overloadInformation vulnerabilityCollege entrance coursesStudentsThis work aims at understanding the information overload in students from public, free and community college entrance courses, identifying relationships and guiding principles of information literacy in the target public. With a qualitative approach and an emphasis on phenomenology, the investigation was carried out through bibliographic and documentary research, as well as interviews with 38 students from four university entrance courses, addressing their feelings and experiences related to information literacy, information overload and vulnerability in information. The results show that some students have implied perceptions of information literacy, in line with the concepts in the literature. For the most part, they feel insecure about aspects such as the reliability of information, methods of personal organization and more efficient study techniques. Even acknowledging information overload and reporting psychosomatic symptoms, a greater number of students do not consider themselves harmed by the phenomenon. They also report situations in which they felt vulnerable, especially because of factors such as low self-esteem and difficulties in understanding study content. Respondents recognize the importance of information for their lives and for society.Este trabalho tem como objetivo compreender a sobrecarga de informação em alunos de cursos pré-vestibular públicos, gratuitos e comunitários, identificando relações e princípios norteadores da competência em informação do público-alvo. Com relação à metodologia, a pesquisa teve abordagem qualitativa e ênfase na fenomenologia. A investigação foi realizada por meio de pesquisas bibliográfica e documental, além de entrevistas com 38 estudantes de quatro cursos pré-vestibulares, abordando seus sentimentos e experiências relacionados à competência em informação, sobrecarga de informação e vulnerabilidade em informação. Os resultados apontam que alguns estudantes apresentam percepções tácitas da competência em informação, alinhadas aos conceitos da literatura. Na maior parte, eles se sentem inseguros quanto a aspectos como a confiabilidade da informação, métodos de organização pessoal e técnicas de estudo mais eficientes. Mesmo reconhecendo a sobrecarga de informação e relatando os sintomas psicossomáticos, em maior número os estudantes não se consideram prejudicados pelo fenômeno. Eles também reportam situações em que se sentiram vulneráveis, em especial por causa de fatores como baixa autoestima e dificuldades de compreender conteúdos. Concluiu-se que os entrevistados reconhecem a importância da informação para suas vidas e para a sociedade. Mesmo sem conhecer os fundamentos da competência em informação, os entrevistados apresentam reflexões pertinentes sobre o tema.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2022-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/11698510.19132/1808-5245283.116985Em Questão; v.28, n.3, jul./set. 2022; 116985Em Questão; v.28, n.3, jul./set. 2022; 116985Em Questão; v.28, n.3, jul./set. 2022; 1169851808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/116985/85283Copyright (c) 2022 Dilva Páscoa De Marco Fazzionihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFazzioni, Dilva Páscoa De MarcoVitorino, Elizete Vieira2023-04-18T14:31:20Zoai:seer.ufrgs.br:article/116985Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-04-18T14:31:20Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses Competência em informação, sobrecarga de informação e vulnerabilidade em informação em estudantes de cursos pré-vestibular públicos e gratuitos |
title |
Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses |
spellingShingle |
Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses Fazzioni, Dilva Páscoa De Marco Competência em informação Sobrecarga de informação Vulnerabilidade em informação Cursos pré-vestibulares Estudantes Information literacy Information overload Information vulnerability College entrance courses Students |
title_short |
Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses |
title_full |
Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses |
title_fullStr |
Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses |
title_full_unstemmed |
Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses |
title_sort |
Information literacy, information overload and information vulnerability in students from public, free and community college entrance courses |
author |
Fazzioni, Dilva Páscoa De Marco |
author_facet |
Fazzioni, Dilva Páscoa De Marco Vitorino, Elizete Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Vitorino, Elizete Vieira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fazzioni, Dilva Páscoa De Marco Vitorino, Elizete Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competência em informação Sobrecarga de informação Vulnerabilidade em informação Cursos pré-vestibulares Estudantes Information literacy Information overload Information vulnerability College entrance courses Students |
topic |
Competência em informação Sobrecarga de informação Vulnerabilidade em informação Cursos pré-vestibulares Estudantes Information literacy Information overload Information vulnerability College entrance courses Students |
description |
This work aims at understanding the information overload in students from public, free and community college entrance courses, identifying relationships and guiding principles of information literacy in the target public. With a qualitative approach and an emphasis on phenomenology, the investigation was carried out through bibliographic and documentary research, as well as interviews with 38 students from four university entrance courses, addressing their feelings and experiences related to information literacy, information overload and vulnerability in information. The results show that some students have implied perceptions of information literacy, in line with the concepts in the literature. For the most part, they feel insecure about aspects such as the reliability of information, methods of personal organization and more efficient study techniques. Even acknowledging information overload and reporting psychosomatic symptoms, a greater number of students do not consider themselves harmed by the phenomenon. They also report situations in which they felt vulnerable, especially because of factors such as low self-esteem and difficulties in understanding study content. Respondents recognize the importance of information for their lives and for society. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/116985 10.19132/1808-5245283.116985 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/116985 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245283.116985 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/116985/85283 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Dilva Páscoa De Marco Fazzioni https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Dilva Páscoa De Marco Fazzioni https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v.28, n.3, jul./set. 2022; 116985 Em Questão; v.28, n.3, jul./set. 2022; 116985 Em Questão; v.28, n.3, jul./set. 2022; 116985 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438636621561856 |