Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Montenegro, Juliana Azevedo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Borba, Rute Elizabete de Souza Rosa, Bittar, Marilena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693
Resumo: The article analyses identification, conversion and treatment of registers in combinatorial situations. Two studies were carried out: 1) identification of conversions and 2) with intermediate representations between registers in natural language and in numerical expression. Hypotheses of greater difficulties in the combination situation and in the conversion to numerical expression were confirmed. Intermediate representations (tree of possibilities or systematized listing) for the teaching of Combinatorics were indicated, however, working with trees resulted in better performance - because they have more congruence with numerical expressions. It is recommended, therefore, the intermediation of representations in the identification, conversion and treatment of combinatorial situations. 
id UFRGS-9_35a62bfebb853fa2ef4867ca48ecc5d3
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/87693
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial SituationsRepresentações Intermediárias na Aprendizagem de Situações CombinatóriasIdentificaçãoConversãoTratamentoSituações combinatóriasRepresentações intermediáriasIdentificationConversionTreatmentCombinatorial SituationsIntermediate representationsThe article analyses identification, conversion and treatment of registers in combinatorial situations. Two studies were carried out: 1) identification of conversions and 2) with intermediate representations between registers in natural language and in numerical expression. Hypotheses of greater difficulties in the combination situation and in the conversion to numerical expression were confirmed. Intermediate representations (tree of possibilities or systematized listing) for the teaching of Combinatorics were indicated, however, working with trees resulted in better performance - because they have more congruence with numerical expressions. It is recommended, therefore, the intermediation of representations in the identification, conversion and treatment of combinatorial situations. No artigo analisa-se identificação, conversão e tratamento de registros em situações combinatórias. Foram realizados dois estudos: 1) de identificação de conversões e 2) com representações intermediárias entre registros em língua natural e em expressão numérica. Confirmaram-se hipóteses de maiores dificuldades na situação de combinação e na conversão para expressão numérica. Indicou-se representações intermediárias (árvore de possibilidades ou listagem sistematizada) para o ensino da Combinatória, entretanto, trabalhar com árvores resultou em melhores desempenhos - por terem mais congruência com expressões numéricas. Recomenda-se, assim, a intermediação de representações na identificação, conversão e tratamento de situações combinatórias. FACED - UFRGS2020-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 45 No. 1 (2020)Educação & Realidade; v. 45 n. 1 (2020)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693/56110https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693/56111Copyright (c) 2020 Juliana Azevedo Montenegro, Rute Elizabete de Souza Rosa Borba, Marilena Bittarhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMontenegro, Juliana AzevedoBorba, Rute Elizabete de Souza RosaBittar, Marilena2022-10-11T15:01:45Zoai:seer.ufrgs.br:article/87693Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-10-11T15:01:45Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations
Representações Intermediárias na Aprendizagem de Situações Combinatórias
title Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations
spellingShingle Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations
Montenegro, Juliana Azevedo
Identificação
Conversão
Tratamento
Situações combinatórias
Representações intermediárias
Identification
Conversion
Treatment
Combinatorial Situations
Intermediate representations
title_short Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations
title_full Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations
title_fullStr Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations
title_full_unstemmed Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations
title_sort Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations
author Montenegro, Juliana Azevedo
author_facet Montenegro, Juliana Azevedo
Borba, Rute Elizabete de Souza Rosa
Bittar, Marilena
author_role author
author2 Borba, Rute Elizabete de Souza Rosa
Bittar, Marilena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Montenegro, Juliana Azevedo
Borba, Rute Elizabete de Souza Rosa
Bittar, Marilena
dc.subject.por.fl_str_mv Identificação
Conversão
Tratamento
Situações combinatórias
Representações intermediárias
Identification
Conversion
Treatment
Combinatorial Situations
Intermediate representations
topic Identificação
Conversão
Tratamento
Situações combinatórias
Representações intermediárias
Identification
Conversion
Treatment
Combinatorial Situations
Intermediate representations
description The article analyses identification, conversion and treatment of registers in combinatorial situations. Two studies were carried out: 1) identification of conversions and 2) with intermediate representations between registers in natural language and in numerical expression. Hypotheses of greater difficulties in the combination situation and in the conversion to numerical expression were confirmed. Intermediate representations (tree of possibilities or systematized listing) for the teaching of Combinatorics were indicated, however, working with trees resulted in better performance - because they have more congruence with numerical expressions. It is recommended, therefore, the intermediation of representations in the identification, conversion and treatment of combinatorial situations. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693/56110
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693/56111
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Juliana Azevedo Montenegro, Rute Elizabete de Souza Rosa Borba, Marilena Bittar
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Juliana Azevedo Montenegro, Rute Elizabete de Souza Rosa Borba, Marilena Bittar
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 45 No. 1 (2020)
Educação & Realidade; v. 45 n. 1 (2020)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766988264833024