Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693 |
Resumo: | The article analyses identification, conversion and treatment of registers in combinatorial situations. Two studies were carried out: 1) identification of conversions and 2) with intermediate representations between registers in natural language and in numerical expression. Hypotheses of greater difficulties in the combination situation and in the conversion to numerical expression were confirmed. Intermediate representations (tree of possibilities or systematized listing) for the teaching of Combinatorics were indicated, however, working with trees resulted in better performance - because they have more congruence with numerical expressions. It is recommended, therefore, the intermediation of representations in the identification, conversion and treatment of combinatorial situations. |
id |
UFRGS-9_35a62bfebb853fa2ef4867ca48ecc5d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/87693 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial SituationsRepresentações Intermediárias na Aprendizagem de Situações CombinatóriasIdentificaçãoConversãoTratamentoSituações combinatóriasRepresentações intermediáriasIdentificationConversionTreatmentCombinatorial SituationsIntermediate representationsThe article analyses identification, conversion and treatment of registers in combinatorial situations. Two studies were carried out: 1) identification of conversions and 2) with intermediate representations between registers in natural language and in numerical expression. Hypotheses of greater difficulties in the combination situation and in the conversion to numerical expression were confirmed. Intermediate representations (tree of possibilities or systematized listing) for the teaching of Combinatorics were indicated, however, working with trees resulted in better performance - because they have more congruence with numerical expressions. It is recommended, therefore, the intermediation of representations in the identification, conversion and treatment of combinatorial situations. No artigo analisa-se identificação, conversão e tratamento de registros em situações combinatórias. Foram realizados dois estudos: 1) de identificação de conversões e 2) com representações intermediárias entre registros em língua natural e em expressão numérica. Confirmaram-se hipóteses de maiores dificuldades na situação de combinação e na conversão para expressão numérica. Indicou-se representações intermediárias (árvore de possibilidades ou listagem sistematizada) para o ensino da Combinatória, entretanto, trabalhar com árvores resultou em melhores desempenhos - por terem mais congruência com expressões numéricas. Recomenda-se, assim, a intermediação de representações na identificação, conversão e tratamento de situações combinatórias. FACED - UFRGS2020-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 45 No. 1 (2020)Educação & Realidade; v. 45 n. 1 (2020)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693/56110https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693/56111Copyright (c) 2020 Juliana Azevedo Montenegro, Rute Elizabete de Souza Rosa Borba, Marilena Bittarhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMontenegro, Juliana AzevedoBorba, Rute Elizabete de Souza RosaBittar, Marilena2022-10-11T15:01:45Zoai:seer.ufrgs.br:article/87693Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-10-11T15:01:45Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations Representações Intermediárias na Aprendizagem de Situações Combinatórias |
title |
Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations |
spellingShingle |
Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations Montenegro, Juliana Azevedo Identificação Conversão Tratamento Situações combinatórias Representações intermediárias Identification Conversion Treatment Combinatorial Situations Intermediate representations |
title_short |
Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations |
title_full |
Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations |
title_fullStr |
Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations |
title_full_unstemmed |
Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations |
title_sort |
Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations |
author |
Montenegro, Juliana Azevedo |
author_facet |
Montenegro, Juliana Azevedo Borba, Rute Elizabete de Souza Rosa Bittar, Marilena |
author_role |
author |
author2 |
Borba, Rute Elizabete de Souza Rosa Bittar, Marilena |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Montenegro, Juliana Azevedo Borba, Rute Elizabete de Souza Rosa Bittar, Marilena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Identificação Conversão Tratamento Situações combinatórias Representações intermediárias Identification Conversion Treatment Combinatorial Situations Intermediate representations |
topic |
Identificação Conversão Tratamento Situações combinatórias Representações intermediárias Identification Conversion Treatment Combinatorial Situations Intermediate representations |
description |
The article analyses identification, conversion and treatment of registers in combinatorial situations. Two studies were carried out: 1) identification of conversions and 2) with intermediate representations between registers in natural language and in numerical expression. Hypotheses of greater difficulties in the combination situation and in the conversion to numerical expression were confirmed. Intermediate representations (tree of possibilities or systematized listing) for the teaching of Combinatorics were indicated, however, working with trees resulted in better performance - because they have more congruence with numerical expressions. It is recommended, therefore, the intermediation of representations in the identification, conversion and treatment of combinatorial situations. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693/56110 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87693/56111 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Juliana Azevedo Montenegro, Rute Elizabete de Souza Rosa Borba, Marilena Bittar https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Juliana Azevedo Montenegro, Rute Elizabete de Souza Rosa Borba, Marilena Bittar https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 45 No. 1 (2020) Educação & Realidade; v. 45 n. 1 (2020) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766988264833024 |