São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677 |
Resumo: | This paper analyzes the material concerning the Mathematics Curriculum of the State of Sao Paulo, in force since 2008, and the perceptions of teachers regarding its use. It is a qualitative, analytical-descriptive research, grounded on the material analysis and in a questionnaire applied to 80 Mathematics teachers from the public school network of Presidente Prudente municipality (SP). The material does not indicate significant changes in the contents in relation to previous curricula, but it establishes learning situations as teaching organizers. Results highlight that most teachers would not use the material in a spontaneous way. The rationale presented by the teachers refer mainly to the lack of theory in the material and to the students’ lag of knowledge. |
id |
UFRGS-9_49112869b1791a99c6cbcb78ad970923 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/81677 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipalityMaterial Curricular Paulista de Matemática: opção de uso por professores de um município paulistaCurrículoProposta CurricularProfessores de Educação BásicaEnsino de MatemáticaCurriculumCurricular ProposalK-12 Education TeachersMathematics TeachingThis paper analyzes the material concerning the Mathematics Curriculum of the State of Sao Paulo, in force since 2008, and the perceptions of teachers regarding its use. It is a qualitative, analytical-descriptive research, grounded on the material analysis and in a questionnaire applied to 80 Mathematics teachers from the public school network of Presidente Prudente municipality (SP). The material does not indicate significant changes in the contents in relation to previous curricula, but it establishes learning situations as teaching organizers. Results highlight that most teachers would not use the material in a spontaneous way. The rationale presented by the teachers refer mainly to the lack of theory in the material and to the students’ lag of knowledge. Este artigo analisa o material referente ao Currículo de Matemática do Estado de São Paulo, vigente a partir de 2008, e as percepções dos professores quanto à sua utilização. Trata-se de uma investigação qualitativa, de delineamento analítico-descritivo, fundamentada na análise do material e no questionário aplicado a 80 professores de Matemática da rede pública de ensino do município de Presidente Prudente (SP). O material não aponta mudanças significativas nos conteúdos em relação a currículos anteriores, mas estabelece situações de aprendizagem como organizadoras do ensino. Os resultados evidenciam que a maioria dos professores não usaria espontaneamente o material. As justificativas por eles apresentadas se referem predominantemente à falta de teoria do material e à defasagem de conhecimento do aluno. FACED - UFRGS2019-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 3 (2019)Educação & Realidade; v. 44 n. 3 (2019)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677/54197https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677/54198Copyright (c) 2019 Revista Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessMorelatti, Maria Raquel MiottoOrtega, Eliane Maria VaniTeixeira, Leny Rodrigues MartinsFurkotter, MonicaFujita, Oscar MassaruCarvalho, Luiz FernandoBatista, Alex Ribeiro2019-10-04T21:39:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/81677Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2019-10-04T21:39:26Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality Material Curricular Paulista de Matemática: opção de uso por professores de um município paulista |
title |
São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality |
spellingShingle |
São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality Morelatti, Maria Raquel Miotto Currículo Proposta Curricular Professores de Educação Básica Ensino de Matemática Curriculum Curricular Proposal K-12 Education Teachers Mathematics Teaching |
title_short |
São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality |
title_full |
São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality |
title_fullStr |
São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality |
title_full_unstemmed |
São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality |
title_sort |
São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality |
author |
Morelatti, Maria Raquel Miotto |
author_facet |
Morelatti, Maria Raquel Miotto Ortega, Eliane Maria Vani Teixeira, Leny Rodrigues Martins Furkotter, Monica Fujita, Oscar Massaru Carvalho, Luiz Fernando Batista, Alex Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Ortega, Eliane Maria Vani Teixeira, Leny Rodrigues Martins Furkotter, Monica Fujita, Oscar Massaru Carvalho, Luiz Fernando Batista, Alex Ribeiro |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morelatti, Maria Raquel Miotto Ortega, Eliane Maria Vani Teixeira, Leny Rodrigues Martins Furkotter, Monica Fujita, Oscar Massaru Carvalho, Luiz Fernando Batista, Alex Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Proposta Curricular Professores de Educação Básica Ensino de Matemática Curriculum Curricular Proposal K-12 Education Teachers Mathematics Teaching |
topic |
Currículo Proposta Curricular Professores de Educação Básica Ensino de Matemática Curriculum Curricular Proposal K-12 Education Teachers Mathematics Teaching |
description |
This paper analyzes the material concerning the Mathematics Curriculum of the State of Sao Paulo, in force since 2008, and the perceptions of teachers regarding its use. It is a qualitative, analytical-descriptive research, grounded on the material analysis and in a questionnaire applied to 80 Mathematics teachers from the public school network of Presidente Prudente municipality (SP). The material does not indicate significant changes in the contents in relation to previous curricula, but it establishes learning situations as teaching organizers. Results highlight that most teachers would not use the material in a spontaneous way. The rationale presented by the teachers refer mainly to the lack of theory in the material and to the students’ lag of knowledge. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677/54197 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677/54198 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação & Realidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação & Realidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 3 (2019) Educação & Realidade; v. 44 n. 3 (2019) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766988175704064 |