São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morelatti, Maria Raquel Miotto
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Ortega, Eliane Maria Vani, Teixeira, Leny Rodrigues Martins, Furkotter, Monica, Fujita, Oscar Massaru, Carvalho, Luiz Fernando, Batista, Alex Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677
Resumo: This paper analyzes the material concerning the Mathematics Curriculum of the State of Sao Paulo, in force since 2008, and the perceptions of teachers regarding its use. It is a qualitative, analytical-descriptive research, grounded on the material analysis and in a questionnaire applied to 80 Mathematics teachers from the public school network of Presidente Prudente municipality (SP). The material does not indicate significant changes in the contents in relation to previous curricula, but it establishes learning situations as teaching organizers. Results highlight that most teachers would not use the material in a spontaneous way. The rationale presented by the teachers refer mainly to the lack of theory in the material and to the students’ lag of knowledge. 
id UFRGS-9_49112869b1791a99c6cbcb78ad970923
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/81677
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipalityMaterial Curricular Paulista de Matemática: opção de uso por professores de um município paulistaCurrículoProposta CurricularProfessores de Educação BásicaEnsino de MatemáticaCurriculumCurricular ProposalK-12 Education TeachersMathematics TeachingThis paper analyzes the material concerning the Mathematics Curriculum of the State of Sao Paulo, in force since 2008, and the perceptions of teachers regarding its use. It is a qualitative, analytical-descriptive research, grounded on the material analysis and in a questionnaire applied to 80 Mathematics teachers from the public school network of Presidente Prudente municipality (SP). The material does not indicate significant changes in the contents in relation to previous curricula, but it establishes learning situations as teaching organizers. Results highlight that most teachers would not use the material in a spontaneous way. The rationale presented by the teachers refer mainly to the lack of theory in the material and to the students’ lag of knowledge. Este artigo analisa o material referente ao Currículo de Matemática do Estado de São Paulo, vigente a partir de 2008, e as percepções dos professores quanto à sua utilização. Trata-se de uma investigação qualitativa, de delineamento analítico-descritivo, fundamentada na análise do material e no questionário aplicado a 80 professores de Matemática da rede pública de ensino do município de Presidente Prudente (SP). O material não aponta mudanças significativas nos conteúdos em relação a currículos anteriores, mas estabelece situações de aprendizagem como organizadoras do ensino. Os resultados evidenciam que a maioria dos professores não usaria espontaneamente o material. As justificativas por eles apresentadas se referem predominantemente à falta de teoria do material e à defasagem de conhecimento do aluno. FACED - UFRGS2019-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 3 (2019)Educação & Realidade; v. 44 n. 3 (2019)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677/54197https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677/54198Copyright (c) 2019 Revista Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessMorelatti, Maria Raquel MiottoOrtega, Eliane Maria VaniTeixeira, Leny Rodrigues MartinsFurkotter, MonicaFujita, Oscar MassaruCarvalho, Luiz FernandoBatista, Alex Ribeiro2019-10-04T21:39:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/81677Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2019-10-04T21:39:26Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality
Material Curricular Paulista de Matemática: opção de uso por professores de um município paulista
title São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality
spellingShingle São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality
Morelatti, Maria Raquel Miotto
Currículo
Proposta Curricular
Professores de Educação Básica
Ensino de Matemática
Curriculum
Curricular Proposal
K-12 Education Teachers
Mathematics Teaching
title_short São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality
title_full São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality
title_fullStr São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality
title_full_unstemmed São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality
title_sort São Paulo Curricular Mathematics Material: using option by teachers of a São Paulo municipality
author Morelatti, Maria Raquel Miotto
author_facet Morelatti, Maria Raquel Miotto
Ortega, Eliane Maria Vani
Teixeira, Leny Rodrigues Martins
Furkotter, Monica
Fujita, Oscar Massaru
Carvalho, Luiz Fernando
Batista, Alex Ribeiro
author_role author
author2 Ortega, Eliane Maria Vani
Teixeira, Leny Rodrigues Martins
Furkotter, Monica
Fujita, Oscar Massaru
Carvalho, Luiz Fernando
Batista, Alex Ribeiro
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morelatti, Maria Raquel Miotto
Ortega, Eliane Maria Vani
Teixeira, Leny Rodrigues Martins
Furkotter, Monica
Fujita, Oscar Massaru
Carvalho, Luiz Fernando
Batista, Alex Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Proposta Curricular
Professores de Educação Básica
Ensino de Matemática
Curriculum
Curricular Proposal
K-12 Education Teachers
Mathematics Teaching
topic Currículo
Proposta Curricular
Professores de Educação Básica
Ensino de Matemática
Curriculum
Curricular Proposal
K-12 Education Teachers
Mathematics Teaching
description This paper analyzes the material concerning the Mathematics Curriculum of the State of Sao Paulo, in force since 2008, and the perceptions of teachers regarding its use. It is a qualitative, analytical-descriptive research, grounded on the material analysis and in a questionnaire applied to 80 Mathematics teachers from the public school network of Presidente Prudente municipality (SP). The material does not indicate significant changes in the contents in relation to previous curricula, but it establishes learning situations as teaching organizers. Results highlight that most teachers would not use the material in a spontaneous way. The rationale presented by the teachers refer mainly to the lack of theory in the material and to the students’ lag of knowledge. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677/54197
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/81677/54198
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 3 (2019)
Educação & Realidade; v. 44 n. 3 (2019)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766988175704064