Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29664 |
Resumo: | This paper analyzes social aspects involved in the emergence of transgender (male-to-female) teachers at school. We use the notions of outsiders and heteronormativity to analyzehow these teachers remain in the teaching profession. We believe that the emergence of such teachers is related to new positions relative to notions of gender in human rights policies, specifically the struggles of social movements.Finally, we argue that the emergence of these teachers cannot beunderstood as suspension of heteronormativity, but as the emergence of new issues to consider in the school environment. |
id |
UFRGS-9_5974680d413531e0a7a4e210a0e6eba9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/29664 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsidersProfessoras Transexuais e Travestis no Contexto Escolar: entre estabelecidos e outsidersEducation. Teachers. Transgender. Heteronormativity.Educação. Professoras. Transexualidades. Heteronormatividade.This paper analyzes social aspects involved in the emergence of transgender (male-to-female) teachers at school. We use the notions of outsiders and heteronormativity to analyzehow these teachers remain in the teaching profession. We believe that the emergence of such teachers is related to new positions relative to notions of gender in human rights policies, specifically the struggles of social movements.Finally, we argue that the emergence of these teachers cannot beunderstood as suspension of heteronormativity, but as the emergence of new issues to consider in the school environment.Neste artigo debatemos questões envolvidasna emergência de professoras transexuais femininas ou travestis na escola.Utilizamos a noção de outsiders e de heteronormatividade para analisarcomo essas professoras permanecem na função docente. Consideramosque a emergência dessas professoras está relacionada a novos posicionamentosreferentes às noções de gênero nas políticas de direitos humanos,especificamente pelas lutas do movimento social. Por fim, afirmamos quea emergência dessas professoras não pode ser compreendida como suspensãoda heteronormatividade, mas como o aparecimento de novas questõespara se analisar no ambiente escolar. artigo debatemos os aspectos sociais envolvidos na emergência de professoras trans na escola. Analisamos, pela categoria teórica estabelecidos-outsiders, como essasprofessoras se posicionam frente à homofobia e em relação às instáveis articulações entre militância LGBT e posições acadêmicas, bem como nos dissensos entre posições sexuais identitárias e pós-identitárias. Por fim, consideramos como aemergência de professoras trans pode acirrar posicionamentos referentes às noções de gênero, direitos humanos e cidadania LGBT. Assim, a existência desses sujeitos não pode ser compreendida como suspensão da heteronormatividade, mas sim como surgimento de novas formas de subalternização dos indesejáveis no ambiente escolar. FACED - UFRGS2014-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29664Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 1 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 1 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29664/46046Torres, Marco AntônioPrado, Marco Aurélioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T18:30:27Zoai:seer.ufrgs.br:article/29664Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T18:30:27Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders Professoras Transexuais e Travestis no Contexto Escolar: entre estabelecidos e outsiders |
title |
Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders |
spellingShingle |
Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders Torres, Marco Antônio Education. Teachers. Transgender. Heteronormativity. Educação. Professoras. Transexualidades. Heteronormatividade. |
title_short |
Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders |
title_full |
Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders |
title_fullStr |
Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders |
title_full_unstemmed |
Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders |
title_sort |
Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders |
author |
Torres, Marco Antônio |
author_facet |
Torres, Marco Antônio Prado, Marco Aurélio |
author_role |
author |
author2 |
Prado, Marco Aurélio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Torres, Marco Antônio Prado, Marco Aurélio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education. Teachers. Transgender. Heteronormativity. Educação. Professoras. Transexualidades. Heteronormatividade. |
topic |
Education. Teachers. Transgender. Heteronormativity. Educação. Professoras. Transexualidades. Heteronormatividade. |
description |
This paper analyzes social aspects involved in the emergence of transgender (male-to-female) teachers at school. We use the notions of outsiders and heteronormativity to analyzehow these teachers remain in the teaching profession. We believe that the emergence of such teachers is related to new positions relative to notions of gender in human rights policies, specifically the struggles of social movements.Finally, we argue that the emergence of these teachers cannot beunderstood as suspension of heteronormativity, but as the emergence of new issues to consider in the school environment. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29664 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29664 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29664/46046 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 1 (2014) Educação & Realidade; v. 39 n. 1 (2014) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766985219768320 |