Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torres, Marco Antônio
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Prado, Marco Aurélio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29664
Resumo: This paper analyzes social aspects involved in the emergence of transgender (male-to-female) teachers at school. We use the notions of outsiders and heteronormativity to analyzehow these teachers remain in the teaching profession. We believe that the emergence of such teachers is related to new positions relative to notions of gender in human rights policies, specifically the struggles of social movements.Finally, we argue that the emergence of these teachers cannot beunderstood as suspension of heteronormativity, but as the emergence of new issues to consider in the school environment.
id UFRGS-9_5974680d413531e0a7a4e210a0e6eba9
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/29664
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsidersProfessoras Transexuais e Travestis no Contexto Escolar: entre estabelecidos e outsidersEducation. Teachers. Transgender. Heteronormativity.Educação. Professoras. Transexualidades. Heteronormatividade.This paper analyzes social aspects involved in the emergence of transgender (male-to-female) teachers at school. We use the notions of outsiders and heteronormativity to analyzehow these teachers remain in the teaching profession. We believe that the emergence of such teachers is related to new positions relative to notions of gender in human rights policies, specifically the struggles of social movements.Finally, we argue that the emergence of these teachers cannot beunderstood as suspension of heteronormativity, but as the emergence of new issues to consider in the school environment.Neste artigo debatemos questões envolvidasna emergência de professoras transexuais femininas ou travestis na escola.Utilizamos a noção de outsiders e de heteronormatividade para analisarcomo essas professoras permanecem na função docente. Consideramosque a emergência dessas professoras está relacionada a novos posicionamentosreferentes às noções de gênero nas políticas de direitos humanos,especificamente pelas lutas do movimento social. Por fim, afirmamos quea emergência dessas professoras não pode ser compreendida como suspensãoda heteronormatividade, mas como o aparecimento de novas questõespara se analisar no ambiente escolar. artigo debatemos os aspectos sociais envolvidos na emergência de professoras trans na escola. Analisamos, pela categoria teórica estabelecidos-outsiders, como essasprofessoras se posicionam frente à homofobia e em relação às instáveis articulações entre militância LGBT e posições acadêmicas, bem como nos dissensos entre posições sexuais identitárias e pós-identitárias. Por fim, consideramos como aemergência de professoras trans pode acirrar posicionamentos referentes às noções de gênero, direitos humanos e cidadania LGBT. Assim, a existência desses sujeitos não pode ser compreendida como suspensão da heteronormatividade, mas sim como surgimento de novas formas de subalternização dos indesejáveis no ambiente escolar. FACED - UFRGS2014-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29664Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 1 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 1 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29664/46046Torres, Marco AntônioPrado, Marco Aurélioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T18:30:27Zoai:seer.ufrgs.br:article/29664Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T18:30:27Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders
Professoras Transexuais e Travestis no Contexto Escolar: entre estabelecidos e outsiders
title Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders
spellingShingle Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders
Torres, Marco Antônio
Education. Teachers. Transgender. Heteronormativity.
Educação. Professoras. Transexualidades. Heteronormatividade.
title_short Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders
title_full Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders
title_fullStr Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders
title_full_unstemmed Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders
title_sort Transgender and Transvestite Teachers in the School Context: between established and outsiders
author Torres, Marco Antônio
author_facet Torres, Marco Antônio
Prado, Marco Aurélio
author_role author
author2 Prado, Marco Aurélio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Torres, Marco Antônio
Prado, Marco Aurélio
dc.subject.por.fl_str_mv Education. Teachers. Transgender. Heteronormativity.
Educação. Professoras. Transexualidades. Heteronormatividade.
topic Education. Teachers. Transgender. Heteronormativity.
Educação. Professoras. Transexualidades. Heteronormatividade.
description This paper analyzes social aspects involved in the emergence of transgender (male-to-female) teachers at school. We use the notions of outsiders and heteronormativity to analyzehow these teachers remain in the teaching profession. We believe that the emergence of such teachers is related to new positions relative to notions of gender in human rights policies, specifically the struggles of social movements.Finally, we argue that the emergence of these teachers cannot beunderstood as suspension of heteronormativity, but as the emergence of new issues to consider in the school environment.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29664
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29664
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29664/46046
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 1 (2014)
Educação & Realidade; v. 39 n. 1 (2014)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985219768320