Educação e comunicação: uma abordagem histórico-filosófica.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zuin, Antônio
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6844
Resumo: This article aims at showing that the history of the education process is distinguished by the development of technical mediation which allowed its communication and diffusion. Within this theory we can see the presence of euphoric or regretful feelings in relation to those mediations – something that reinforces the characterization of technique as a fetish. It is exactly this historical and philosophical recuperation of this process that makes possible to understand the technique as a product of human work and, because of that, could and should be used to build up the educational process.
id UFRGS-9_5dc140ab9722013ff89bf8ff810d8be3
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6844
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Educação e comunicação: uma abordagem histórico-filosófica.técnicacomunicaçãofeticheindústria culturalTheodor W. Adorno.This article aims at showing that the history of the education process is distinguished by the development of technical mediation which allowed its communication and diffusion. Within this theory we can see the presence of euphoric or regretful feelings in relation to those mediations – something that reinforces the characterization of technique as a fetish. It is exactly this historical and philosophical recuperation of this process that makes possible to understand the technique as a product of human work and, because of that, could and should be used to build up the educational process.O objetivo deste artigo é argumentar que a história do processo educacional/formativo é marcada pelo desenvolvimento das mediações técnicas que permitiram a sua comunicação e difusão. De acordo com esta análise, observa-se a presença dos sentimentos de euforia ou de ressentimento em relação a tais mediações – fato este que reforça a caracterização da técnica como fetiche. É justamente a recuperação histórico-filosófica deste processo que possibilita compreender a técnica como produto do trabalho humano e que, desta forma, pode e deve ser empregada para construção do processo educacional/formativo.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6844Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 31 No. 2 (2006)Educação & Realidade; v. 31 n. 2 (2006)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6844/4115Zuin, Antônioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-16T19:25:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/6844Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-16T19:25:38Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação e comunicação: uma abordagem histórico-filosófica.
title Educação e comunicação: uma abordagem histórico-filosófica.
spellingShingle Educação e comunicação: uma abordagem histórico-filosófica.
Zuin, Antônio
técnica
comunicação
fetiche
indústria cultural
Theodor W. Adorno.
title_short Educação e comunicação: uma abordagem histórico-filosófica.
title_full Educação e comunicação: uma abordagem histórico-filosófica.
title_fullStr Educação e comunicação: uma abordagem histórico-filosófica.
title_full_unstemmed Educação e comunicação: uma abordagem histórico-filosófica.
title_sort Educação e comunicação: uma abordagem histórico-filosófica.
author Zuin, Antônio
author_facet Zuin, Antônio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zuin, Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv técnica
comunicação
fetiche
indústria cultural
Theodor W. Adorno.
topic técnica
comunicação
fetiche
indústria cultural
Theodor W. Adorno.
description This article aims at showing that the history of the education process is distinguished by the development of technical mediation which allowed its communication and diffusion. Within this theory we can see the presence of euphoric or regretful feelings in relation to those mediations – something that reinforces the characterization of technique as a fetish. It is exactly this historical and philosophical recuperation of this process that makes possible to understand the technique as a product of human work and, because of that, could and should be used to build up the educational process.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6844
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6844
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6844/4115
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 31 No. 2 (2006)
Educação & Realidade; v. 31 n. 2 (2006)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766983611252736