Textual Configuration Analysis: a lesson by L. S. Vigotski

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Shimite, Amabriane da Silva Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Koga, Fabiana Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/97992
Resumo: The analysis of the text/class The student’s thinking was carried out a reflecting on the synthesis of the concepts that constitute the Historical-Cultural Theory, with emphasis on the development of human consciousness. The method for such action was the documentary analysis and the interpretation procedure employed was the textual configuration analysis. Aspects of the historical context and translation were analyzed, as well as the synthesis of concepts presented by Vigotski for teachers in training. The attempt to clarify, exemplify, contextualize and demonstrate to teachers the need to reflect on the concepts of the Historical-Cultural Theory, in pedagogical practice, explored the conceptual thinking in the process of child development.
id UFRGS-9_9690b5517b7c626ea6948a6606c9a43d
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/97992
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Textual Configuration Analysis: a lesson by L. S. VigotskiAnálise da Configuração Textual: uma aula de L. S. VigotskiTeoria Histórico-CulturalConsciênciaGeneralizaçãoHumanização.Historical-Cultural TheoryConsciousnessGeneralizationHumanization.The analysis of the text/class The student’s thinking was carried out a reflecting on the synthesis of the concepts that constitute the Historical-Cultural Theory, with emphasis on the development of human consciousness. The method for such action was the documentary analysis and the interpretation procedure employed was the textual configuration analysis. Aspects of the historical context and translation were analyzed, as well as the synthesis of concepts presented by Vigotski for teachers in training. The attempt to clarify, exemplify, contextualize and demonstrate to teachers the need to reflect on the concepts of the Historical-Cultural Theory, in pedagogical practice, explored the conceptual thinking in the process of child development.Pela análise do texto/aula O pensamento do escolar objetivou-se refletir sobre a síntese dos conceitos que constituem a Teoria Histórico-Cultural, com destaque para o desenvolvimento da consciência humana. O método para tal ação foi a análise documental e o procedimento de interpretação empregado foi a análise da configuração textual. Foram analisados aspectos do contexto histórico e da tradução, bem como a síntese de conceitos apresentada por Vigotski para professores em formação. A tentativa de esclarecer, exemplificar, contextualizar e demonstrar aos professores a necessidade de refletir sobre os conceitos da Teoria Histórico-Cultural na prática pedagógica explorou o pensamento conceitual no processo de desenvolvimento da criança.FACED - UFRGS2020-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/97992Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 45 No. 3 (2020)Educação & Realidade; v. 45 n. 3 (2020)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/97992/59001https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/97992/59016Copyright (c) 2020 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessShimite, Amabriane da Silva OliveiraKoga, Fabiana Oliveira2020-11-03T11:50:32Zoai:seer.ufrgs.br:article/97992Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2020-11-03T11:50:32Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Textual Configuration Analysis: a lesson by L. S. Vigotski
Análise da Configuração Textual: uma aula de L. S. Vigotski
title Textual Configuration Analysis: a lesson by L. S. Vigotski
spellingShingle Textual Configuration Analysis: a lesson by L. S. Vigotski
Shimite, Amabriane da Silva Oliveira
Teoria Histórico-Cultural
Consciência
Generalização
Humanização.
Historical-Cultural Theory
Consciousness
Generalization
Humanization.
title_short Textual Configuration Analysis: a lesson by L. S. Vigotski
title_full Textual Configuration Analysis: a lesson by L. S. Vigotski
title_fullStr Textual Configuration Analysis: a lesson by L. S. Vigotski
title_full_unstemmed Textual Configuration Analysis: a lesson by L. S. Vigotski
title_sort Textual Configuration Analysis: a lesson by L. S. Vigotski
author Shimite, Amabriane da Silva Oliveira
author_facet Shimite, Amabriane da Silva Oliveira
Koga, Fabiana Oliveira
author_role author
author2 Koga, Fabiana Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Shimite, Amabriane da Silva Oliveira
Koga, Fabiana Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria Histórico-Cultural
Consciência
Generalização
Humanização.
Historical-Cultural Theory
Consciousness
Generalization
Humanization.
topic Teoria Histórico-Cultural
Consciência
Generalização
Humanização.
Historical-Cultural Theory
Consciousness
Generalization
Humanization.
description The analysis of the text/class The student’s thinking was carried out a reflecting on the synthesis of the concepts that constitute the Historical-Cultural Theory, with emphasis on the development of human consciousness. The method for such action was the documentary analysis and the interpretation procedure employed was the textual configuration analysis. Aspects of the historical context and translation were analyzed, as well as the synthesis of concepts presented by Vigotski for teachers in training. The attempt to clarify, exemplify, contextualize and demonstrate to teachers the need to reflect on the concepts of the Historical-Cultural Theory, in pedagogical practice, explored the conceptual thinking in the process of child development.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/97992
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/97992
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/97992/59001
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/97992/59016
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 45 No. 3 (2020)
Educação & Realidade; v. 45 n. 3 (2020)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766988704186368