Estudos pós-estruturalistas: entre aporias e contra-sensos?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6847 |
Resumo: | This paper problematizes some of the questioning directed at the analytical field defined as poststructuralism It devotes special attention to three critiques, namely: an apology of difference – which derives from a contradictory notion of plurality and identity, total relativism – which results in the lack of distinction between good and evil, and a totalising notion of discourse – where language becomes a transcendent. This article presents arguments that refute those critiques, using Michel Foucault’s analytic perspective, in an attempt to give visibility to the construction of counter-sense, possibly inherent to intellectual work. |
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Estudos pós-estruturalistas: entre aporias e contra-sensos?Foucaultpós-estruturalismodiscursorelativismodiferença.This paper problematizes some of the questioning directed at the analytical field defined as poststructuralism It devotes special attention to three critiques, namely: an apology of difference – which derives from a contradictory notion of plurality and identity, total relativism – which results in the lack of distinction between good and evil, and a totalising notion of discourse – where language becomes a transcendent. This article presents arguments that refute those critiques, using Michel Foucault’s analytic perspective, in an attempt to give visibility to the construction of counter-sense, possibly inherent to intellectual work.Este artigo problematiza alguns questionamentos produzidos em direção ao campo analítico definido como pós-estruturalismo. Para tanto, direciona especial atenção a três críticas, quais sejam: uma apologia à diferença – a qual resulta de uma contraditória noção de pluralidade de identidades; um relativismo total – o qual deriva na falta de distinção entre bem e mal; e uma noção totalizadora de discurso – na qual a linguagem torna-se um transcendente. Trata-se de exercitar uma contra-argumentação a tais críticas, a partir da perspectiva analítica de Michel Foucault, na tentativa de dar visibilidade à construção de contrasensos, possivelmente, inerentes ao trabalho intelectual.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6847Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 31 No. 2 (2006)Educação & Realidade; v. 31 n. 2 (2006)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6847/4118Uberti, Lucianeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-16T19:25:41Zoai:seer.ufrgs.br:article/6847Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-16T19:25:41Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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