Corpo, Cérebro e Memória na Era da Tecla Save: Brilho Eterno de umaMente sem Lembranças.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6694 |
Resumo: | The film Eternal Sunshine of a Spotless Mind (2004) offers a rich material for the discussion of the status of memory and forgetfulness in contemporary culture, characterized by the dissemination of new truths established by neuroscientifical researches and based on new imagery of the brain. In the film and in our culture two different conceptions of memory are confronted : the present tendency of reducing the phenomenon of memory to the brain and an interiorized, non reductionist approach, related to the “psy” field. This second approach can also be related to the conception of memory proposed in 1896 by Henri Bergson as well as to the Nietzschean valorization of forgetfulness, quoted and parodied in the film. In this context, it is urgent to rethink the complex phenomenon of memory and its links with certain paradoxes innherent to lived time, such as emphazised by Bergson and Kafka. |
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Corpo, Cérebro e Memória na Era da Tecla Save: Brilho Eterno de umaMente sem Lembranças.Memória – Esquecimento. Cultura Contemporânea. Tempo eSubjetividade.The film Eternal Sunshine of a Spotless Mind (2004) offers a rich material for the discussion of the status of memory and forgetfulness in contemporary culture, characterized by the dissemination of new truths established by neuroscientifical researches and based on new imagery of the brain. In the film and in our culture two different conceptions of memory are confronted : the present tendency of reducing the phenomenon of memory to the brain and an interiorized, non reductionist approach, related to the “psy” field. This second approach can also be related to the conception of memory proposed in 1896 by Henri Bergson as well as to the Nietzschean valorization of forgetfulness, quoted and parodied in the film. In this context, it is urgent to rethink the complex phenomenon of memory and its links with certain paradoxes innherent to lived time, such as emphazised by Bergson and Kafka.O filme Brilho Eterno de uma Mente sem Lembranças (2004) fornece instigante material para a discussão do estatuto da memória e do esquecimento na cultura contemporânea, na qual se expandem novas verdades provenientes do campo das neurociências, apoiadas em imagens do cérebro. No filme e em nossa cultura confrontam-se duas maneiras de se pensar a memória: a tendência atual de se reduzir o fenômeno da memória ao cérebro e uma concepção interiorizada, não-reducionista, vinculada aos saberes e práticas psi. Essa segunda abordagem pode também ser vinculada à concepção de memória proposta em 1896 por Henri Bergson, bem como à valorização nietzschiana do esquecimento, referida e parodiada no filme. Contrariando perspectivas reducionistas, cabe repensar o fenômeno da memória em seu vínculo com certos paradoxos do tempo vivido, assinalados por Bergson e por Kafka.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6694Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 33 No. 1 (2008)Educação & Realidade; v. 33 n. 1 (2008)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6694/4007Ferraz, Maria Cristina Francoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-20T12:46:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/6694Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-20T12:46:59Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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