Gender, History and Education: construction and deconstruction
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71722 |
Resumo: | The essay discusses Joan Scott's key text, " Gender: a useful category of historical analysis", which has been a main reference for students of gender (in Social Sciences, in general, and in Education, in particular) in the Brazilian context. It examines the affinities of Scott's proposal with the poststructuralist studies (emphasizing especially her use of the Foucaultian concept of power and Derrida' s desconstructivist procedure) and the political and pedagogical implications of this approach. |
id |
UFRGS-9_ac0ec59f3bacca4b0dbad597b579ae5c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/71722 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender, History and Education: construction and deconstructionGênero, História e Educação: construção e desconstruçãoGenderHistory of EducationdeconstructionGêneroHistória da EducaçãodesconstruçãoThe essay discusses Joan Scott's key text, " Gender: a useful category of historical analysis", which has been a main reference for students of gender (in Social Sciences, in general, and in Education, in particular) in the Brazilian context. It examines the affinities of Scott's proposal with the poststructuralist studies (emphasizing especially her use of the Foucaultian concept of power and Derrida' s desconstructivist procedure) and the political and pedagogical implications of this approach.O artigo analisa o texto chave de Joan Scott, "Gênero: uma categoria útil de análise histórica", texto esse que vem sendo a mais recorrente referência para as/os estudiosos/as de gênero (das Ciências Sociais em geral e da Educação em particular), em nosso meio. Examina as aproximações da proposição de Scott com os estudos pós-estruturalistas (destacando em especial a utilização do conceito foucaultiano de poder e do procedimento desconstrutivo de Derrida) e as implicações políticas e pedagógicas desta abordagem.FACED - UFRGS2017-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71722Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 20 No. 2 (1995)Educação & Realidade; v. 20 n. 2 (1995)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71722/40669Copyright (c) 2017 Guacira Lopes Louroinfo:eu-repo/semantics/openAccessLouro, Guacira Lopes2017-03-08T19:48:47Zoai:seer.ufrgs.br:article/71722Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-03-08T19:48:47Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender, History and Education: construction and deconstruction Gênero, História e Educação: construção e desconstrução |
title |
Gender, History and Education: construction and deconstruction |
spellingShingle |
Gender, History and Education: construction and deconstruction Louro, Guacira Lopes Gender History of Education deconstruction Gênero História da Educação desconstrução |
title_short |
Gender, History and Education: construction and deconstruction |
title_full |
Gender, History and Education: construction and deconstruction |
title_fullStr |
Gender, History and Education: construction and deconstruction |
title_full_unstemmed |
Gender, History and Education: construction and deconstruction |
title_sort |
Gender, History and Education: construction and deconstruction |
author |
Louro, Guacira Lopes |
author_facet |
Louro, Guacira Lopes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Louro, Guacira Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender History of Education deconstruction Gênero História da Educação desconstrução |
topic |
Gender History of Education deconstruction Gênero História da Educação desconstrução |
description |
The essay discusses Joan Scott's key text, " Gender: a useful category of historical analysis", which has been a main reference for students of gender (in Social Sciences, in general, and in Education, in particular) in the Brazilian context. It examines the affinities of Scott's proposal with the poststructuralist studies (emphasizing especially her use of the Foucaultian concept of power and Derrida' s desconstructivist procedure) and the political and pedagogical implications of this approach. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71722 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71722 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71722/40669 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Guacira Lopes Louro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Guacira Lopes Louro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 20 No. 2 (1995) Educação & Realidade; v. 20 n. 2 (1995) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766987718524928 |