Gender, History and Education: construction and deconstruction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Louro, Guacira Lopes
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71722
Resumo: The essay discusses Joan Scott's key text, " Gender: a useful category of historical analysis", which has been a main reference for students of gender (in Social Sciences, in general, and in Education, in particular) in the Brazilian context. It examines the affinities of Scott's proposal with the poststructuralist studies (emphasizing especially her use of the Foucaultian concept of power and Derrida' s desconstructivist procedure) and the political and pedagogical implications of this approach.
id UFRGS-9_ac0ec59f3bacca4b0dbad597b579ae5c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/71722
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Gender, History and Education: construction and deconstructionGênero, História e Educação: construção e desconstruçãoGenderHistory of EducationdeconstructionGêneroHistória da EducaçãodesconstruçãoThe essay discusses Joan Scott's key text, " Gender: a useful category of historical analysis", which has been a main reference for students of gender (in Social Sciences, in general, and in Education, in particular) in the Brazilian context. It examines the affinities of Scott's proposal with the poststructuralist studies (emphasizing especially her use of the Foucaultian concept of power and Derrida' s desconstructivist procedure) and the political and pedagogical implications of this approach.O artigo analisa o texto chave de Joan Scott, "Gênero: uma categoria útil de análise histórica", texto esse que vem sendo a mais recorrente referência para as/os estudiosos/as de gênero (das Ciências Sociais em geral e da Educação em particular), em nosso meio. Examina as aproximações da proposição de Scott com os estudos pós-estruturalistas (destacando em especial a utilização do conceito foucaultiano de poder e do procedimento desconstrutivo de Derrida) e as implicações políticas e pedagógicas desta abordagem.FACED - UFRGS2017-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71722Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 20 No. 2 (1995)Educação & Realidade; v. 20 n. 2 (1995)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71722/40669Copyright (c) 2017 Guacira Lopes Louroinfo:eu-repo/semantics/openAccessLouro, Guacira Lopes2017-03-08T19:48:47Zoai:seer.ufrgs.br:article/71722Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-03-08T19:48:47Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender, History and Education: construction and deconstruction
Gênero, História e Educação: construção e desconstrução
title Gender, History and Education: construction and deconstruction
spellingShingle Gender, History and Education: construction and deconstruction
Louro, Guacira Lopes
Gender
History of Education
deconstruction
Gênero
História da Educação
desconstrução
title_short Gender, History and Education: construction and deconstruction
title_full Gender, History and Education: construction and deconstruction
title_fullStr Gender, History and Education: construction and deconstruction
title_full_unstemmed Gender, History and Education: construction and deconstruction
title_sort Gender, History and Education: construction and deconstruction
author Louro, Guacira Lopes
author_facet Louro, Guacira Lopes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Louro, Guacira Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
History of Education
deconstruction
Gênero
História da Educação
desconstrução
topic Gender
History of Education
deconstruction
Gênero
História da Educação
desconstrução
description The essay discusses Joan Scott's key text, " Gender: a useful category of historical analysis", which has been a main reference for students of gender (in Social Sciences, in general, and in Education, in particular) in the Brazilian context. It examines the affinities of Scott's proposal with the poststructuralist studies (emphasizing especially her use of the Foucaultian concept of power and Derrida' s desconstructivist procedure) and the political and pedagogical implications of this approach.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71722
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71722
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71722/40669
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Guacira Lopes Louro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Guacira Lopes Louro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 20 No. 2 (1995)
Educação & Realidade; v. 20 n. 2 (1995)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766987718524928