Medicalization of Modes of Being and Learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057 |
Resumo: | This article analyzes the modes of being and learning in school, considering medicalization as a device that transforms human life behaviors in pathologies. We invest in the historical-conceptual dimension, discussing this process. The school events here presented provide visibility to the practice of inventing diagnoses that justify the non-learning. The article is built on Foucault’s thinking, particularly in relation to the strategy of subjectivity constitution by discourse. The analysis focuses on the comprehension of the ever-changing human condition, while it discusses school practices and pathologizing discourses. |
id |
UFRGS-9_b35f3c7d3ea88652da049fadad3e3ac2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/42057 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Medicalization of Modes of Being and LearningMedicalização dos Modos de Ser e de AprenderSpecial Education. Medicalization. Pathologization. School Inclusion.Educação Especial. Medicalização. Patologização. Inclusão Escolar.This article analyzes the modes of being and learning in school, considering medicalization as a device that transforms human life behaviors in pathologies. We invest in the historical-conceptual dimension, discussing this process. The school events here presented provide visibility to the practice of inventing diagnoses that justify the non-learning. The article is built on Foucault’s thinking, particularly in relation to the strategy of subjectivity constitution by discourse. The analysis focuses on the comprehension of the ever-changing human condition, while it discusses school practices and pathologizing discourses.Este artigo analisa os modos de ser e aprender na escola, considerando a medicalização como dispositivo que transforma comportamentos da vida humana em patologias. Investe-se na dimensão histórico-conceitual, problematizando esse processo. Os acontecimentos escolares apresentados dão visibilidade à prática escolar de inventar diagnósticos que justifiquem o não-aprender. O presente artigo apoia-se no pensamento foucaultiano, sobretudo, em relação à estratégia constitutiva de subjetividades pelos discursos. A análise, ao problematizar as práticas escolares e os discursos patologizantes, investe na compreensão da condição humana considerada em permanente transformação. FACED - UFRGS2015-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 4 (2015)Educação & Realidade; v. 40 n. 4 (2015)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057/47767Christofari, Ana CarolinaFreitas, Claudia Rodrigues deBaptista, Claudio Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-28T14:36:13Zoai:seer.ufrgs.br:article/42057Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-03-28T14:36:13Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Medicalization of Modes of Being and Learning Medicalização dos Modos de Ser e de Aprender |
title |
Medicalization of Modes of Being and Learning |
spellingShingle |
Medicalization of Modes of Being and Learning Christofari, Ana Carolina Special Education. Medicalization. Pathologization. School Inclusion. Educação Especial. Medicalização. Patologização. Inclusão Escolar. |
title_short |
Medicalization of Modes of Being and Learning |
title_full |
Medicalization of Modes of Being and Learning |
title_fullStr |
Medicalization of Modes of Being and Learning |
title_full_unstemmed |
Medicalization of Modes of Being and Learning |
title_sort |
Medicalization of Modes of Being and Learning |
author |
Christofari, Ana Carolina |
author_facet |
Christofari, Ana Carolina Freitas, Claudia Rodrigues de Baptista, Claudio Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Freitas, Claudia Rodrigues de Baptista, Claudio Roberto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Christofari, Ana Carolina Freitas, Claudia Rodrigues de Baptista, Claudio Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special Education. Medicalization. Pathologization. School Inclusion. Educação Especial. Medicalização. Patologização. Inclusão Escolar. |
topic |
Special Education. Medicalization. Pathologization. School Inclusion. Educação Especial. Medicalização. Patologização. Inclusão Escolar. |
description |
This article analyzes the modes of being and learning in school, considering medicalization as a device that transforms human life behaviors in pathologies. We invest in the historical-conceptual dimension, discussing this process. The school events here presented provide visibility to the practice of inventing diagnoses that justify the non-learning. The article is built on Foucault’s thinking, particularly in relation to the strategy of subjectivity constitution by discourse. The analysis focuses on the comprehension of the ever-changing human condition, while it discusses school practices and pathologizing discourses. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057/47767 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 4 (2015) Educação & Realidade; v. 40 n. 4 (2015) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766985637101568 |