Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782 |
Resumo: | The paper discusses the transdisciplinarity between the fields of knowledge and the contribution of visual arts to teaching natural sciences. The author’s own video artwork Evolutions in 3 Lessons is presented, in which stories related to the theory of evolution and colonialism are intertwined, seeking to offer a complex view of the relationship between white humans, non-white humans and non-human animals. It is concluded that the teaching of science allied to the sensitive perception provided by art can contribute to the constitution of a plural world in which respect for otherness and communication between the fields of knowledge occur in a more integral and collaborative way, without ceasing to the complexities of each area. |
id |
UFRGS-9_ccb804ec557e3d4606782740d3a3211d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/123782 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from artLições da Evolução: uma abordagem transdisciplinar a partir da arteEvolutionArtNatural SciencesEducationPost-humanismEvoluçãoArteCiências NaturaisEducaçãoPós-humanismoThe paper discusses the transdisciplinarity between the fields of knowledge and the contribution of visual arts to teaching natural sciences. The author’s own video artwork Evolutions in 3 Lessons is presented, in which stories related to the theory of evolution and colonialism are intertwined, seeking to offer a complex view of the relationship between white humans, non-white humans and non-human animals. It is concluded that the teaching of science allied to the sensitive perception provided by art can contribute to the constitution of a plural world in which respect for otherness and communication between the fields of knowledge occur in a more integral and collaborative way, without ceasing to the complexities of each area.O artigo discute a transdisciplinaridade entre os campos do saber e a contribuição das artes visuais para o ensino das ciências naturais. É apresentado o trabalho artístico em vídeo Evoluções em 3 Lições, do próprio autor, no qual se entrelaçam histórias relacionadas à teoria da evolução e ao colonialismo, buscando oferecer uma visão complexa da relação entre humanos brancos, humanos não-brancos e animais não-humanos. Conclui-se que o ensino das ciências aliado à percepção sensível proporcionada pela arte pode contribuir para a constituição de um mundo plural em que o respeito à alteridade e a comunicação entre os campos do saber ocorra de forma mais íntegra e colaborativa, sem deixar de lado as complexidades de cada área.FACED - UFRGS2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12378210.1590/2175-6236123782vs01Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)Educação & Realidade; v. 48 (2023)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782/90328https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782/90329Copyright (c) 2023 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFortes, Hugo2023-11-06T22:21:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/123782Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2023-11-06T22:21:11Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art Lições da Evolução: uma abordagem transdisciplinar a partir da arte |
title |
Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art |
spellingShingle |
Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art Fortes, Hugo Evolution Art Natural Sciences Education Post-humanism Evolução Arte Ciências Naturais Educação Pós-humanismo |
title_short |
Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art |
title_full |
Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art |
title_fullStr |
Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art |
title_full_unstemmed |
Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art |
title_sort |
Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art |
author |
Fortes, Hugo |
author_facet |
Fortes, Hugo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fortes, Hugo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evolution Art Natural Sciences Education Post-humanism Evolução Arte Ciências Naturais Educação Pós-humanismo |
topic |
Evolution Art Natural Sciences Education Post-humanism Evolução Arte Ciências Naturais Educação Pós-humanismo |
description |
The paper discusses the transdisciplinarity between the fields of knowledge and the contribution of visual arts to teaching natural sciences. The author’s own video artwork Evolutions in 3 Lessons is presented, in which stories related to the theory of evolution and colonialism are intertwined, seeking to offer a complex view of the relationship between white humans, non-white humans and non-human animals. It is concluded that the teaching of science allied to the sensitive perception provided by art can contribute to the constitution of a plural world in which respect for otherness and communication between the fields of knowledge occur in a more integral and collaborative way, without ceasing to the complexities of each area. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782 10.1590/2175-6236123782vs01 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782 |
identifier_str_mv |
10.1590/2175-6236123782vs01 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782/90328 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782/90329 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação & Realidade https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação & Realidade https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023) Educação & Realidade; v. 48 (2023) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766989353254912 |