On Time and Practiced Knowledge in Full-Time School

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Maurício, Lúcia Velloso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/60673
Resumo: This essay analyzes the extension of the learning time and the nature of school education in the context of the society projects that configure the full-time public school in Brazil. The text is structured in two sections. The first one reflects on the nature of the knowledge provided by full-time schools, from the relationship between the historically formed knowledge and local knowledge. The second section discusses how the articulation of diversified activities makes up the knowledge practiced by the school, in order to achieve social inclusion and citizenship.
id UFRGS-9_d79e2b5d940fce3900b552414497ba2e
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/60673
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling On Time and Practiced Knowledge in Full-Time SchoolSobre Tempo e Conhecimentos Praticados na Escola de Tempo IntegralFull-Time Education. Practiced Knowledge. Historically Constituted Knowledge. Local Knowledge.Educação em Tempo Integral. Conhecimentos Praticados. Conhecimentos Historicamente Constituídos. Conhecimentos Locais.This essay analyzes the extension of the learning time and the nature of school education in the context of the society projects that configure the full-time public school in Brazil. The text is structured in two sections. The first one reflects on the nature of the knowledge provided by full-time schools, from the relationship between the historically formed knowledge and local knowledge. The second section discusses how the articulation of diversified activities makes up the knowledge practiced by the school, in order to achieve social inclusion and citizenship.Este ensaio analisa a ampliação da jornada e a natureza da educação escolar no contexto dos projetos de sociedade que configuram a escola pública de tempo integral, no Brasil. O texto estrutura-se em duas seções. A primeira reflete acerca da natureza dos conhecimentos veiculados pelas escolas que funcionam em tempo integral, a partir da relação entre os conhecimentos historicamente constituídos e os conhecimentos locais. A segunda seção discute como a articulação das atividades diversificadas compõe o conhecimento praticado pela escola, tendo em vista a inclusão social e a construção da cidadania. FACED - UFRGS2016-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/60673Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 4 (2016)Educação & Realidade; v. 41 n. 4 (2016)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/60673/48869Coelho, Lígia Martha Coimbra da CostaMaurício, Lúcia Vellosoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-12T19:49:43Zoai:seer.ufrgs.br:article/60673Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-07-12T19:49:43Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv On Time and Practiced Knowledge in Full-Time School
Sobre Tempo e Conhecimentos Praticados na Escola de Tempo Integral
title On Time and Practiced Knowledge in Full-Time School
spellingShingle On Time and Practiced Knowledge in Full-Time School
Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
Full-Time Education. Practiced Knowledge. Historically Constituted Knowledge. Local Knowledge.
Educação em Tempo Integral. Conhecimentos Praticados. Conhecimentos Historicamente Constituídos. Conhecimentos Locais.
title_short On Time and Practiced Knowledge in Full-Time School
title_full On Time and Practiced Knowledge in Full-Time School
title_fullStr On Time and Practiced Knowledge in Full-Time School
title_full_unstemmed On Time and Practiced Knowledge in Full-Time School
title_sort On Time and Practiced Knowledge in Full-Time School
author Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
author_facet Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
Maurício, Lúcia Velloso
author_role author
author2 Maurício, Lúcia Velloso
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Lígia Martha Coimbra da Costa
Maurício, Lúcia Velloso
dc.subject.por.fl_str_mv Full-Time Education. Practiced Knowledge. Historically Constituted Knowledge. Local Knowledge.
Educação em Tempo Integral. Conhecimentos Praticados. Conhecimentos Historicamente Constituídos. Conhecimentos Locais.
topic Full-Time Education. Practiced Knowledge. Historically Constituted Knowledge. Local Knowledge.
Educação em Tempo Integral. Conhecimentos Praticados. Conhecimentos Historicamente Constituídos. Conhecimentos Locais.
description This essay analyzes the extension of the learning time and the nature of school education in the context of the society projects that configure the full-time public school in Brazil. The text is structured in two sections. The first one reflects on the nature of the knowledge provided by full-time schools, from the relationship between the historically formed knowledge and local knowledge. The second section discusses how the articulation of diversified activities makes up the knowledge practiced by the school, in order to achieve social inclusion and citizenship.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/60673
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/60673
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/60673/48869
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 4 (2016)
Educação & Realidade; v. 41 n. 4 (2016)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766986699309056