The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Cristina d'Ávila
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Paraíso, Marlucy Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24583
Resumo: Warrior bodies were produced through several strategies at different times and places. This work analysis the constitution of warrior bodies in an elementary school curriculum based upon theoretical referentials of the post-structuralist branch of cultural studies as well as queer studies. The argument developed is the one that gender norms position the bodiesconsidered boy-students at different levels of normality and also intertwine with a ranking tecnology, so as to produce a gender ranking in the researched curriculum. Through these procedures, boy-students are positioned in a ranking order according to strength, courage and aggressiveness, consideredmasculine warrior attributes.
id UFRGS-9_e4f97fa4fc5b3e9caf5c65cc5556fe9f
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/24583
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling The Constitution of Warrior Bodies in a School CurriculumA Constituição de Corpos Guerreiros em um Currículo EscolarGênero. Currículo. Corpos Guerreiros.Gender. Curriculum. Warrior Bodies.Warrior bodies were produced through several strategies at different times and places. This work analysis the constitution of warrior bodies in an elementary school curriculum based upon theoretical referentials of the post-structuralist branch of cultural studies as well as queer studies. The argument developed is the one that gender norms position the bodiesconsidered boy-students at different levels of normality and also intertwine with a ranking tecnology, so as to produce a gender ranking in the researched curriculum. Through these procedures, boy-students are positioned in a ranking order according to strength, courage and aggressiveness, consideredmasculine warrior attributes.Corpos guerreiros foram produzidos por meio de estratégias distintas em épocas e lugares diferentes. Neste trabalho, analisa-se a constituição de corpos guerreiros em um currículo escolar do ensino fundamental, tendo como base os referenciais teóricos da vertente pós-estruturalista dos estudos culturais e dos estudos queer. O argumento desenvolvido é o de que normas de gênero posicionam os corpos considerados meninos-alunos em diferentes níveis de normalidade e entrelaçam-se com uma tecnologia deranking, de modo a produzir um ranking de gênero, no currículo pesquisado. Por meio desse ranking, corpos-meninos-alunos são posicionados em uma ordem de classificação quanto à força, coragem e agressividade, atributos guerreiros considerados masculinos.FACED - UFRGS2013-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24583Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 4 (2013)Educação & Realidade; v. 38 n. 4 (2013)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24583/46027Reis, Cristina d'ÁvilaParaíso, Marlucy Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T17:53:42Zoai:seer.ufrgs.br:article/24583Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T17:53:42Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum
A Constituição de Corpos Guerreiros em um Currículo Escolar
title The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum
spellingShingle The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum
Reis, Cristina d'Ávila
Gênero. Currículo. Corpos Guerreiros.
Gender. Curriculum. Warrior Bodies.
title_short The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum
title_full The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum
title_fullStr The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum
title_full_unstemmed The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum
title_sort The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum
author Reis, Cristina d'Ávila
author_facet Reis, Cristina d'Ávila
Paraíso, Marlucy Alves
author_role author
author2 Paraíso, Marlucy Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Cristina d'Ávila
Paraíso, Marlucy Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero. Currículo. Corpos Guerreiros.
Gender. Curriculum. Warrior Bodies.
topic Gênero. Currículo. Corpos Guerreiros.
Gender. Curriculum. Warrior Bodies.
description Warrior bodies were produced through several strategies at different times and places. This work analysis the constitution of warrior bodies in an elementary school curriculum based upon theoretical referentials of the post-structuralist branch of cultural studies as well as queer studies. The argument developed is the one that gender norms position the bodiesconsidered boy-students at different levels of normality and also intertwine with a ranking tecnology, so as to produce a gender ranking in the researched curriculum. Through these procedures, boy-students are positioned in a ranking order according to strength, courage and aggressiveness, consideredmasculine warrior attributes.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24583
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24583
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24583/46027
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 4 (2013)
Educação & Realidade; v. 38 n. 4 (2013)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766984817115137