The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24583 |
Resumo: | Warrior bodies were produced through several strategies at different times and places. This work analysis the constitution of warrior bodies in an elementary school curriculum based upon theoretical referentials of the post-structuralist branch of cultural studies as well as queer studies. The argument developed is the one that gender norms position the bodiesconsidered boy-students at different levels of normality and also intertwine with a ranking tecnology, so as to produce a gender ranking in the researched curriculum. Through these procedures, boy-students are positioned in a ranking order according to strength, courage and aggressiveness, consideredmasculine warrior attributes. |
id |
UFRGS-9_e4f97fa4fc5b3e9caf5c65cc5556fe9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/24583 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
The Constitution of Warrior Bodies in a School CurriculumA Constituição de Corpos Guerreiros em um Currículo EscolarGênero. Currículo. Corpos Guerreiros.Gender. Curriculum. Warrior Bodies.Warrior bodies were produced through several strategies at different times and places. This work analysis the constitution of warrior bodies in an elementary school curriculum based upon theoretical referentials of the post-structuralist branch of cultural studies as well as queer studies. The argument developed is the one that gender norms position the bodiesconsidered boy-students at different levels of normality and also intertwine with a ranking tecnology, so as to produce a gender ranking in the researched curriculum. Through these procedures, boy-students are positioned in a ranking order according to strength, courage and aggressiveness, consideredmasculine warrior attributes.Corpos guerreiros foram produzidos por meio de estratégias distintas em épocas e lugares diferentes. Neste trabalho, analisa-se a constituição de corpos guerreiros em um currículo escolar do ensino fundamental, tendo como base os referenciais teóricos da vertente pós-estruturalista dos estudos culturais e dos estudos queer. O argumento desenvolvido é o de que normas de gênero posicionam os corpos considerados meninos-alunos em diferentes níveis de normalidade e entrelaçam-se com uma tecnologia deranking, de modo a produzir um ranking de gênero, no currículo pesquisado. Por meio desse ranking, corpos-meninos-alunos são posicionados em uma ordem de classificação quanto à força, coragem e agressividade, atributos guerreiros considerados masculinos.FACED - UFRGS2013-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24583Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 4 (2013)Educação & Realidade; v. 38 n. 4 (2013)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24583/46027Reis, Cristina d'ÁvilaParaíso, Marlucy Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T17:53:42Zoai:seer.ufrgs.br:article/24583Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T17:53:42Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum A Constituição de Corpos Guerreiros em um Currículo Escolar |
title |
The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum |
spellingShingle |
The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum Reis, Cristina d'Ávila Gênero. Currículo. Corpos Guerreiros. Gender. Curriculum. Warrior Bodies. |
title_short |
The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum |
title_full |
The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum |
title_fullStr |
The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum |
title_full_unstemmed |
The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum |
title_sort |
The Constitution of Warrior Bodies in a School Curriculum |
author |
Reis, Cristina d'Ávila |
author_facet |
Reis, Cristina d'Ávila Paraíso, Marlucy Alves |
author_role |
author |
author2 |
Paraíso, Marlucy Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Cristina d'Ávila Paraíso, Marlucy Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero. Currículo. Corpos Guerreiros. Gender. Curriculum. Warrior Bodies. |
topic |
Gênero. Currículo. Corpos Guerreiros. Gender. Curriculum. Warrior Bodies. |
description |
Warrior bodies were produced through several strategies at different times and places. This work analysis the constitution of warrior bodies in an elementary school curriculum based upon theoretical referentials of the post-structuralist branch of cultural studies as well as queer studies. The argument developed is the one that gender norms position the bodiesconsidered boy-students at different levels of normality and also intertwine with a ranking tecnology, so as to produce a gender ranking in the researched curriculum. Through these procedures, boy-students are positioned in a ranking order according to strength, courage and aggressiveness, consideredmasculine warrior attributes. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24583 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24583 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24583/46027 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 4 (2013) Educação & Realidade; v. 38 n. 4 (2013) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766984817115137 |