Institutional Evaluation: why do actors silence?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16969 |
Resumo: | This article reflects on the question of the institutional evaluation process in institutions of higher education in Brazil, based on psychoanalytic theory and how a particular focus, the esistance of the actors-subjects to the process and the implementation of the evaluation culture. By the theory of Jacques Lacan’s speeches could ponder the dilemmas of institutional assessment in the university context and think of Brazilian forward proposals for social phenomena associated with it. |
id |
UFRGS-9_e884b5f76a5cffc35fc571a20c5f8b5d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/16969 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Institutional Evaluation: why do actors silence?Avaliação Institucional: por que os atores silenciam?Institutional Evaluation. Psychoanalysis. Actors-subjects. Speeches.Avaliação Institucional. Psicanálise. Atores-sujeitos. Discursos.This article reflects on the question of the institutional evaluation process in institutions of higher education in Brazil, based on psychoanalytic theory and how a particular focus, the esistance of the actors-subjects to the process and the implementation of the evaluation culture. By the theory of Jacques Lacan’s speeches could ponder the dilemmas of institutional assessment in the university context and think of Brazilian forward proposals for social phenomena associated with it.Este artigo faz uma reflexão sobre a questão do processo de avaliação institucional nas instituições brasileiras de ensino superior, tendo como base a teoria psicanalítica e como particular enfoque, a resistência dos atores-sujeitos ao processo e à implantação da cultura de avaliação. Por meio da teoria dos discursos de Jacques Lacan foi possível refletir a respeito dos impasses da avaliação institucional no contexto universitário brasileiro e pensar em propostas frente aos fenômenos sociais a ela relacionados.FACED - UFRGS2012-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16969Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 37 No. 2 (2012)Educação & Realidade; v. 37 n. 2 (2012)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16969/45447Gomes dos Santos, ElianeSadala, Maria da Glória Schwabde Almeida Borges, Sônia Xavierinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-15T13:01:25Zoai:seer.ufrgs.br:article/16969Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-15T13:01:25Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Institutional Evaluation: why do actors silence? Avaliação Institucional: por que os atores silenciam? |
title |
Institutional Evaluation: why do actors silence? |
spellingShingle |
Institutional Evaluation: why do actors silence? Gomes dos Santos, Eliane Institutional Evaluation. Psychoanalysis. Actors-subjects. Speeches. Avaliação Institucional. Psicanálise. Atores-sujeitos. Discursos. |
title_short |
Institutional Evaluation: why do actors silence? |
title_full |
Institutional Evaluation: why do actors silence? |
title_fullStr |
Institutional Evaluation: why do actors silence? |
title_full_unstemmed |
Institutional Evaluation: why do actors silence? |
title_sort |
Institutional Evaluation: why do actors silence? |
author |
Gomes dos Santos, Eliane |
author_facet |
Gomes dos Santos, Eliane Sadala, Maria da Glória Schwab de Almeida Borges, Sônia Xavier |
author_role |
author |
author2 |
Sadala, Maria da Glória Schwab de Almeida Borges, Sônia Xavier |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes dos Santos, Eliane Sadala, Maria da Glória Schwab de Almeida Borges, Sônia Xavier |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Institutional Evaluation. Psychoanalysis. Actors-subjects. Speeches. Avaliação Institucional. Psicanálise. Atores-sujeitos. Discursos. |
topic |
Institutional Evaluation. Psychoanalysis. Actors-subjects. Speeches. Avaliação Institucional. Psicanálise. Atores-sujeitos. Discursos. |
description |
This article reflects on the question of the institutional evaluation process in institutions of higher education in Brazil, based on psychoanalytic theory and how a particular focus, the esistance of the actors-subjects to the process and the implementation of the evaluation culture. By the theory of Jacques Lacan’s speeches could ponder the dilemmas of institutional assessment in the university context and think of Brazilian forward proposals for social phenomena associated with it. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16969 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16969 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16969/45447 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 37 No. 2 (2012) Educação & Realidade; v. 37 n. 2 (2012) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766984430190592 |