Institutional Evaluation: why do actors silence?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes dos Santos, Eliane
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Sadala, Maria da Glória Schwab, de Almeida Borges, Sônia Xavier
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16969
Resumo: This article reflects on the question of the institutional evaluation process in institutions of higher education in Brazil, based on psychoanalytic theory and how a particular focus, the esistance of the actors-subjects to the process and the implementation of the evaluation culture. By the theory of Jacques Lacan’s speeches could ponder the dilemmas of institutional assessment in the university context and think of Brazilian forward proposals for social phenomena associated with it.
id UFRGS-9_e884b5f76a5cffc35fc571a20c5f8b5d
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/16969
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Institutional Evaluation: why do actors silence?Avaliação Institucional: por que os atores silenciam?Institutional Evaluation. Psychoanalysis. Actors-subjects. Speeches.Avaliação Institucional. Psicanálise. Atores-sujeitos. Discursos.This article reflects on the question of the institutional evaluation process in institutions of higher education in Brazil, based on psychoanalytic theory and how a particular focus, the esistance of the actors-subjects to the process and the implementation of the evaluation culture. By the theory of Jacques Lacan’s speeches could ponder the dilemmas of institutional assessment in the university context and think of Brazilian forward proposals for social phenomena associated with it.Este artigo faz uma reflexão sobre a questão do processo de avaliação institucional nas instituições brasileiras de ensino superior, tendo como base a teoria psicanalítica e como particular enfoque, a resistência dos atores-sujeitos ao processo e à implantação da cultura de avaliação. Por meio da teoria dos discursos de Jacques Lacan foi possível refletir a respeito dos impasses da avaliação institucional no contexto universitário brasileiro e pensar em propostas frente aos fenômenos sociais a ela relacionados.FACED - UFRGS2012-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16969Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 37 No. 2 (2012)Educação & Realidade; v. 37 n. 2 (2012)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16969/45447Gomes dos Santos, ElianeSadala, Maria da Glória Schwabde Almeida Borges, Sônia Xavierinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-15T13:01:25Zoai:seer.ufrgs.br:article/16969Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-15T13:01:25Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Institutional Evaluation: why do actors silence?
Avaliação Institucional: por que os atores silenciam?
title Institutional Evaluation: why do actors silence?
spellingShingle Institutional Evaluation: why do actors silence?
Gomes dos Santos, Eliane
Institutional Evaluation. Psychoanalysis. Actors-subjects. Speeches.
Avaliação Institucional. Psicanálise. Atores-sujeitos. Discursos.
title_short Institutional Evaluation: why do actors silence?
title_full Institutional Evaluation: why do actors silence?
title_fullStr Institutional Evaluation: why do actors silence?
title_full_unstemmed Institutional Evaluation: why do actors silence?
title_sort Institutional Evaluation: why do actors silence?
author Gomes dos Santos, Eliane
author_facet Gomes dos Santos, Eliane
Sadala, Maria da Glória Schwab
de Almeida Borges, Sônia Xavier
author_role author
author2 Sadala, Maria da Glória Schwab
de Almeida Borges, Sônia Xavier
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes dos Santos, Eliane
Sadala, Maria da Glória Schwab
de Almeida Borges, Sônia Xavier
dc.subject.por.fl_str_mv Institutional Evaluation. Psychoanalysis. Actors-subjects. Speeches.
Avaliação Institucional. Psicanálise. Atores-sujeitos. Discursos.
topic Institutional Evaluation. Psychoanalysis. Actors-subjects. Speeches.
Avaliação Institucional. Psicanálise. Atores-sujeitos. Discursos.
description This article reflects on the question of the institutional evaluation process in institutions of higher education in Brazil, based on psychoanalytic theory and how a particular focus, the esistance of the actors-subjects to the process and the implementation of the evaluation culture. By the theory of Jacques Lacan’s speeches could ponder the dilemmas of institutional assessment in the university context and think of Brazilian forward proposals for social phenomena associated with it.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16969
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16969
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16969/45447
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 37 No. 2 (2012)
Educação & Realidade; v. 37 n. 2 (2012)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766984430190592