Mais Educação Program in Latin America: legacies for deprived children and youth

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Levindo Diniz
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Ramalho, Bárbara, Santos, Kildo Adevair dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/80711
Resumo: This paper aims to situate the emergence of Programa Mais Educação (PME - More Education Program) in the political and educational context of Latin America and analyze the social significance of this experience for deprived children and youth in Brazil. This discussion is carried out in light of the State Reform of the 1990s and social studies on childhood and youth. It identifies in PME evidence of both the neoliberal trend experienced by Latin America, marked by rupture, continuity and setbacks, and the legacies of this policy regarding the expansion of the right to education through a concept of integral education centered on children and youth, their cultures and territories.
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spelling Mais Educação Program in Latin America: legacies for deprived children and youthO Mais Educação na América Latina: legados a infâncias e juventudes pobresPolítica EducacionalInfânciaJuventudeEducação IntegralJornada Escolar IntegralEducation PolicyChildhoodYouthIntegral EducationExtended School DayThis paper aims to situate the emergence of Programa Mais Educação (PME - More Education Program) in the political and educational context of Latin America and analyze the social significance of this experience for deprived children and youth in Brazil. This discussion is carried out in light of the State Reform of the 1990s and social studies on childhood and youth. It identifies in PME evidence of both the neoliberal trend experienced by Latin America, marked by rupture, continuity and setbacks, and the legacies of this policy regarding the expansion of the right to education through a concept of integral education centered on children and youth, their cultures and territories.O presente artigo tem como objetivo localizar o surgimento do Programa Mais Educação (PME) no contexto político-educacional latino-americano e analisar as consequências sociais desta experiência para crianças e jovens pobres no Brasil. Tais discussões são realizadas à luz da Reforma do Estado dos anos 1990, bem como dos estudos sociais da infância e juventude. Este trabalho tanto aponta no PME evidências da incursão neoliberal vivenciada pela América Latina, marcada por rupturas, permanências e retrocessos, quanto permite identificar legados desta política quanto à ampliação do direito à educação, ao inaugurar uma concepção de educação integral centrada nas crianças e jovens, suas culturas e territórios.FACED - UFRGS2019-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/80711Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 1 (2019)Educação & Realidade; v. 44 n. 1 (2019)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/80711/52253https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/80711/52254Copyright (c) 2019 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Levindo DinizRamalho, BárbaraSantos, Kildo Adevair dos2022-11-08T14:01:45Zoai:seer.ufrgs.br:article/80711Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-11-08T14:01:45Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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