Rural Literacy in Brazil in the Light of the Relations Between Rural and Urban Areas and Gender

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraro, Alceu Ravanello
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/17396
Resumo: The article starts by analyzing the evolution of the literacy rate in the successive generations represented by Brazilian censuses of 2000 and 1950, attempting to highlight both the state and the dynamics of inequalities in terms of literacy in the perspective of their crossed relation with urban and rural areas and with genders. It then turns to find theoretical elements that can explain such inequalities. Its main results are the following: the large landed estate is the main structural determinant of illiteracy in rural areas; in numerical terms illiteracy is becominga predominantly urban problem; the historical male superiority in terms of literacy and schooling is giving way to a growing female superiority both in urban and rural areas.
id UFRGS-9_f94b0a340d5c1428b90b5c3743434172
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/17396
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Rural Literacy in Brazil in the Light of the Relations Between Rural and Urban Areas and GenderAlfabetização Rural no Brasil na Perspectiva das Relações Campo-Cidade e de GêneroAlfabetização. Escolarização. Campo-Cidade. Gênero. Brasil.Literacy. Schooling. Rural and Urban Areas. Gender. Brazil.The article starts by analyzing the evolution of the literacy rate in the successive generations represented by Brazilian censuses of 2000 and 1950, attempting to highlight both the state and the dynamics of inequalities in terms of literacy in the perspective of their crossed relation with urban and rural areas and with genders. It then turns to find theoretical elements that can explain such inequalities. Its main results are the following: the large landed estate is the main structural determinant of illiteracy in rural areas; in numerical terms illiteracy is becominga predominantly urban problem; the historical male superiority in terms of literacy and schooling is giving way to a growing female superiority both in urban and rural areas.O artigo começa analisando a trajetória da taxa de alfabetização no Brasil através das sucessivas gerações presentes nos censos 2000 e 1950, buscando colocar em evidência tanto o estado e como a dinâmica das desigualdades quanto à alfabetização na perspectiva de sua relação cruzada com campo-cidade e gênero. Busca, então, elementos teóricos de inteligibilidade dessas desigualdades. Os resultados obtidos são: o latifúndio é o principal determinante estrutural do analfabetismo no campo; o analfabetismo está tornando-se numericamente um problema predominantemente urbano; a histórica superioridade masculina quanto à alfabetização e escolarização está cedendo lugar a uma crescente superioridade feminina, tanto no campo como na cidade.FACED - UFRGS2012-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/17396Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 37 No. 3 (2012)Educação & Realidade; v. 37 n. 3 (2012)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/17396/45587Ferraro, Alceu Ravanelloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-18T18:02:30Zoai:seer.ufrgs.br:article/17396Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-18T18:02:30Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Rural Literacy in Brazil in the Light of the Relations Between Rural and Urban Areas and Gender
Alfabetização Rural no Brasil na Perspectiva das Relações Campo-Cidade e de Gênero
title Rural Literacy in Brazil in the Light of the Relations Between Rural and Urban Areas and Gender
spellingShingle Rural Literacy in Brazil in the Light of the Relations Between Rural and Urban Areas and Gender
Ferraro, Alceu Ravanello
Alfabetização. Escolarização. Campo-Cidade. Gênero. Brasil.
Literacy. Schooling. Rural and Urban Areas. Gender. Brazil.
title_short Rural Literacy in Brazil in the Light of the Relations Between Rural and Urban Areas and Gender
title_full Rural Literacy in Brazil in the Light of the Relations Between Rural and Urban Areas and Gender
title_fullStr Rural Literacy in Brazil in the Light of the Relations Between Rural and Urban Areas and Gender
title_full_unstemmed Rural Literacy in Brazil in the Light of the Relations Between Rural and Urban Areas and Gender
title_sort Rural Literacy in Brazil in the Light of the Relations Between Rural and Urban Areas and Gender
author Ferraro, Alceu Ravanello
author_facet Ferraro, Alceu Ravanello
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraro, Alceu Ravanello
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização. Escolarização. Campo-Cidade. Gênero. Brasil.
Literacy. Schooling. Rural and Urban Areas. Gender. Brazil.
topic Alfabetização. Escolarização. Campo-Cidade. Gênero. Brasil.
Literacy. Schooling. Rural and Urban Areas. Gender. Brazil.
description The article starts by analyzing the evolution of the literacy rate in the successive generations represented by Brazilian censuses of 2000 and 1950, attempting to highlight both the state and the dynamics of inequalities in terms of literacy in the perspective of their crossed relation with urban and rural areas and with genders. It then turns to find theoretical elements that can explain such inequalities. Its main results are the following: the large landed estate is the main structural determinant of illiteracy in rural areas; in numerical terms illiteracy is becominga predominantly urban problem; the historical male superiority in terms of literacy and schooling is giving way to a growing female superiority both in urban and rural areas.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/17396
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/17396
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/17396/45587
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 37 No. 3 (2012)
Educação & Realidade; v. 37 n. 3 (2012)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766984448016384