The Professionals of the Impossible

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Marcelo Ricardo
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/34930
Resumo: As Freud admonished: “[...] a school should get more than not compel students to suicide, it mustgive them the desire to live”. But how to do it effectively? How not to feel impotent against another who demands to learn? How to restrain the jouissance of the capital or the tyranny of scientism of the teaching manuals? We have to consent the uncertainties and ambivalences inherent to the mannerto educate or subvert the will of ignorance of the other without abandonit, doing therefore his desire to live well. Based on the concepts of impotence, impossibility and of the theory of speech, we will introduce the issues that we discuss in this article.
id UFRGS-9_fc1df5ce5d74a2488099849788cd3abd
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/34930
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling The Professionals of the ImpossibleOs Profissionais do ImpossívelImpossibility and Impotence. Psychoanalysis and Education. Alterity. Speeches.Impossibilidade e Impotência. Psicanálise e Educação. Alteridade. Discurso.As Freud admonished: “[...] a school should get more than not compel students to suicide, it mustgive them the desire to live”. But how to do it effectively? How not to feel impotent against another who demands to learn? How to restrain the jouissance of the capital or the tyranny of scientism of the teaching manuals? We have to consent the uncertainties and ambivalences inherent to the mannerto educate or subvert the will of ignorance of the other without abandonit, doing therefore his desire to live well. Based on the concepts of impotence, impossibility and of the theory of speech, we will introduce the issues that we discuss in this article.Como admoestava Freud: “[...] uma escola deve conseguir mais do que não impelir seus alunos ao suicídio; ela deve lhes dar o desejo de viver”. Mas como efetivamente fazê-lo? Como não se sentir impotente frente ao outro que demanda aprender? Como refrear o gozo do capital ou a tirania cientificista dos manuais pedagógicos? Há que se consentir as incertezas e ambivalências próprias do gesto de educarou subverter a vontade de ignorância do outro sem abandoná-lo, fazendo valer assim seu desejo de viver. Com base nos conceitos de impotência, de impossibilidade e da teoria dos discursos, introduziremos as questões que abordaremos neste artigo.FACED - UFRGS2013-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/34930Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 2 (2013)Educação & Realidade; v. 38 n. 2 (2013)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/34930/45942Pereira, Marcelo Ricardoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-21T19:03:41Zoai:seer.ufrgs.br:article/34930Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-21T19:03:41Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Professionals of the Impossible
Os Profissionais do Impossível
title The Professionals of the Impossible
spellingShingle The Professionals of the Impossible
Pereira, Marcelo Ricardo
Impossibility and Impotence. Psychoanalysis and Education. Alterity. Speeches.
Impossibilidade e Impotência. Psicanálise e Educação. Alteridade. Discurso.
title_short The Professionals of the Impossible
title_full The Professionals of the Impossible
title_fullStr The Professionals of the Impossible
title_full_unstemmed The Professionals of the Impossible
title_sort The Professionals of the Impossible
author Pereira, Marcelo Ricardo
author_facet Pereira, Marcelo Ricardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Marcelo Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Impossibility and Impotence. Psychoanalysis and Education. Alterity. Speeches.
Impossibilidade e Impotência. Psicanálise e Educação. Alteridade. Discurso.
topic Impossibility and Impotence. Psychoanalysis and Education. Alterity. Speeches.
Impossibilidade e Impotência. Psicanálise e Educação. Alteridade. Discurso.
description As Freud admonished: “[...] a school should get more than not compel students to suicide, it mustgive them the desire to live”. But how to do it effectively? How not to feel impotent against another who demands to learn? How to restrain the jouissance of the capital or the tyranny of scientism of the teaching manuals? We have to consent the uncertainties and ambivalences inherent to the mannerto educate or subvert the will of ignorance of the other without abandonit, doing therefore his desire to live well. Based on the concepts of impotence, impossibility and of the theory of speech, we will introduce the issues that we discuss in this article.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/34930
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/34930
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/34930/45942
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 2 (2013)
Educação & Realidade; v. 38 n. 2 (2013)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985266954240