Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanfra, Marcello Peres
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Codex : Revista de Estudos Clássicos
Texto Completo: https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/26538
Resumo: This article intends to point out convergent points between the philosophical thought about the passion of anger by Seneca in his treatise and the comic characterization of this vice in the Terence’s comedy Adelphoe. Reading the play following Seneca’s perspective, Demea, a typical pater iratus, is easily associated with the vice of anger, but the same philosophical work would allow us to understand Micio as someone involved by this pathos as well: after all, when secondary to other vices, says Seneca, anger can be momentarily hidden or can manifest in less strident ways. Understanding Micio as na angry and proud character elucidates the end of the play, when him, who has had a relatively positive attitude to raise his son, is abandoned by the boy at the end of the comedy. Finally, adopting the interpretatation that both the senes are trapped in anger, a feeling that brings nothing but destruction, we understand his creation of a lenient and arrogant persona to deal with his brother, which arouses the desire for revenge in him. Endowed with a punctual failure that makes him lose everything, Micio, in a way, resembles a tragic character appropriate to the tragedies of Seneca, in a smaller comic record.
id UFRJ-15_86b61ebba24bb6da2ad2c53196700b10
oai_identifier_str oai:www.revistas.ufrj.br:article/26538
network_acronym_str UFRJ-15
network_name_str Codex : Revista de Estudos Clássicos
repository_id_str
spelling Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger?Os Adelfos de Terêncio segundo o De Ira de Sêneca: uma "tragicomédia" da ira?Classical Studiesanger; Adelphoe; Seneca; TerenceLetras Clássicas, comédiaira, Adelfos, Sêneca, Terêncio.This article intends to point out convergent points between the philosophical thought about the passion of anger by Seneca in his treatise and the comic characterization of this vice in the Terence’s comedy Adelphoe. Reading the play following Seneca’s perspective, Demea, a typical pater iratus, is easily associated with the vice of anger, but the same philosophical work would allow us to understand Micio as someone involved by this pathos as well: after all, when secondary to other vices, says Seneca, anger can be momentarily hidden or can manifest in less strident ways. Understanding Micio as na angry and proud character elucidates the end of the play, when him, who has had a relatively positive attitude to raise his son, is abandoned by the boy at the end of the comedy. Finally, adopting the interpretatation that both the senes are trapped in anger, a feeling that brings nothing but destruction, we understand his creation of a lenient and arrogant persona to deal with his brother, which arouses the desire for revenge in him. Endowed with a punctual failure that makes him lose everything, Micio, in a way, resembles a tragic character appropriate to the tragedies of Seneca, in a smaller comic record.O presente artigo busca apontar pontos convergentes entre a reflexão filosófica sobre a paixão da ira pela perspectiva de Sêneca em seu tratado e a caracterização cômica deste vício na comédia Os Adelfos de Terêncio. Guiados pela teorização senequiana, Dêmea, um pater iratus típico, é imediatamente associado ao vício da ira, porém o mesmo tratado possibilita que entendamos Micião como alguém atingido por esse pathos, afinal, quando secundária a outros vícios, diz Sêneca, a ira pode ser momentaneamente escondida ou se manifestar de formas menos estridentes. A leitura de um Micião iracundo e orgulhoso elucida o término da peça, uma vez que Micião, que tinha uma atitude relativamente positiva para educar seu filho, vê-se abandonado por ele ao término da comédia. Entendendo o senex como alguém preso à ira, sentimento que nada traz além de destruição, entendemos sua criação de uma persona leniente e arrogante para lidar com o irmão, o que desperta o desejo de vingança neste. Dotado de uma falha pontual que o faz perder tudo, Micião, de certa forma, se assemelha a uma personagem trágica apropriada às tragédias de Sêneca, num registro cômico menor.Proaera-UFRJZanfra, Marcello Peres2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/2653810.25187/codex.v7i2.26538CODEX -- Revista de Estudos Clássicos; v. 7, n. 2 (2019); 81-106CODEX - Revista de Estudos Clássicos; v. 7, n. 2 (2019); 81-1062176-177910.25187/codex.v7i2reponame:Codex : Revista de Estudos Clássicosinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJporhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/26538/17848/*ref*/ARISTÓTELES. Poética. Tradução de Eudoro de Souza. 2ª edição. Edição Bilíngue. São Paulo: Ars Poetica, 1993. BUSTOS, M. N. Los Hermanos de Terencio: un conflicto de caracteres. Circe No 13 / 2009 / ISSN 1514-3333 (impresa) / ISSN 1851-1724 (en línea), pp. 65-73. CARDOSO, Z. A. A literatura latina. 3ª ed. rev. São Paulo, Martins Fontes, 2013.. ______________. Estudos sobre as tragédias de Sêneca. Alameda, São Paulo, 2005. FOREHAND, W. E. The Siro’s role in Terence’s “Adelphoe”. The Classical Journal, vol. 69, nº1, pp. 52-56. Oct.-Nov. 1973. GOLDBERG, Sander M. Understanding Terence. Princeton University Press. New Jersey, 1986. GREENBERG, N. A. Success and Failure in the "Adelphoe". The Classical World, Vol. 73, No. 4 (Dec., 1979 - Jan., 1980), pp. 221-236. HORÁCIO. Arte Poética. Tradução de Rosado Fernandes. Lisboa: Inquérito, 1984. JOHNSON, W. R. Micio and the Perils of Perfection. California Studies in Classical Antiquity, Vol. 1 (1968), pp. 171-186. MARROU, H. I. História da educação na antiguidade. Trad. de Mário Leônidas Casanova. São Paulo, Editora Herder São Paulo, 1971. RAMONDETTI, P. Struttura di Seneca, De Ira, II - III: una proposta d’interpretazione. PÀTRON EDITORE, Bologna, 1996. ROCKWELL, K. A. Parentum cura. The classical journal, Vol. 57, No. 7 (Apr., 1962), pp. 319-321. SÊNECA. Sobre a ira. Sobre a tranquilidade da alma. Introdução, tradução e notas de José Eduardo S. Lohner. 1ª ed. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2014. SCHIESARO, A. The passions in play. Thyestes and the Dynamics of Senecan Drama. Cambridge University Press, United Kingdon, 2003. TERENCE. Comoediae. Edited by Robert Kauer and Wallace M. Lindsay. New York, Oxford University Press, 1990. WRIGHT, J. R. G. Form and content in the Moral Essays. In: COSTA, C. D. N. (edit.) Seneca. London, Routledge & K. Paul, 1974. WYCISLO, W. E. Seneca’s espistolary responsum. The De Ira as a parody. New York, Frankfurt am Main Peter Lang, 2001Direitos autorais 2019 Marcello Peres Zanfrahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-31T13:54:21Zoai:www.revistas.ufrj.br:article/26538Revistahttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/indexPUBhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/oaicodex@letras.ufrj.br||codex@letras.ufrj.br||biadipaoli@gmail.com2176-17792176-1779opendoar:2019-12-31T13:54:21Codex : Revista de Estudos Clássicos - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger?
Os Adelfos de Terêncio segundo o De Ira de Sêneca: uma "tragicomédia" da ira?
title Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger?
spellingShingle Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger?
Zanfra, Marcello Peres
Classical Studies
anger; Adelphoe; Seneca; Terence
Letras Clássicas, comédia
ira, Adelfos, Sêneca, Terêncio.
title_short Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger?
title_full Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger?
title_fullStr Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger?
title_full_unstemmed Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger?
title_sort Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger?
author Zanfra, Marcello Peres
author_facet Zanfra, Marcello Peres
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Zanfra, Marcello Peres
dc.subject.por.fl_str_mv Classical Studies
anger; Adelphoe; Seneca; Terence
Letras Clássicas, comédia
ira, Adelfos, Sêneca, Terêncio.
topic Classical Studies
anger; Adelphoe; Seneca; Terence
Letras Clássicas, comédia
ira, Adelfos, Sêneca, Terêncio.
description This article intends to point out convergent points between the philosophical thought about the passion of anger by Seneca in his treatise and the comic characterization of this vice in the Terence’s comedy Adelphoe. Reading the play following Seneca’s perspective, Demea, a typical pater iratus, is easily associated with the vice of anger, but the same philosophical work would allow us to understand Micio as someone involved by this pathos as well: after all, when secondary to other vices, says Seneca, anger can be momentarily hidden or can manifest in less strident ways. Understanding Micio as na angry and proud character elucidates the end of the play, when him, who has had a relatively positive attitude to raise his son, is abandoned by the boy at the end of the comedy. Finally, adopting the interpretatation that both the senes are trapped in anger, a feeling that brings nothing but destruction, we understand his creation of a lenient and arrogant persona to deal with his brother, which arouses the desire for revenge in him. Endowed with a punctual failure that makes him lose everything, Micio, in a way, resembles a tragic character appropriate to the tragedies of Seneca, in a smaller comic record.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/26538
10.25187/codex.v7i2.26538
url https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/26538
identifier_str_mv 10.25187/codex.v7i2.26538
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/26538/17848
/*ref*/ARISTÓTELES. Poética. Tradução de Eudoro de Souza. 2ª edição. Edição Bilíngue. São Paulo: Ars Poetica, 1993. BUSTOS, M. N. Los Hermanos de Terencio: un conflicto de caracteres. Circe No 13 / 2009 / ISSN 1514-3333 (impresa) / ISSN 1851-1724 (en línea), pp. 65-73. CARDOSO, Z. A. A literatura latina. 3ª ed. rev. São Paulo, Martins Fontes, 2013.. ______________. Estudos sobre as tragédias de Sêneca. Alameda, São Paulo, 2005. FOREHAND, W. E. The Siro’s role in Terence’s “Adelphoe”. The Classical Journal, vol. 69, nº1, pp. 52-56. Oct.-Nov. 1973. GOLDBERG, Sander M. Understanding Terence. Princeton University Press. New Jersey, 1986. GREENBERG, N. A. Success and Failure in the "Adelphoe". The Classical World, Vol. 73, No. 4 (Dec., 1979 - Jan., 1980), pp. 221-236. HORÁCIO. Arte Poética. Tradução de Rosado Fernandes. Lisboa: Inquérito, 1984. JOHNSON, W. R. Micio and the Perils of Perfection. California Studies in Classical Antiquity, Vol. 1 (1968), pp. 171-186. MARROU, H. I. História da educação na antiguidade. Trad. de Mário Leônidas Casanova. São Paulo, Editora Herder São Paulo, 1971. RAMONDETTI, P. Struttura di Seneca, De Ira, II - III: una proposta d’interpretazione. PÀTRON EDITORE, Bologna, 1996. ROCKWELL, K. A. Parentum cura. The classical journal, Vol. 57, No. 7 (Apr., 1962), pp. 319-321. SÊNECA. Sobre a ira. Sobre a tranquilidade da alma. Introdução, tradução e notas de José Eduardo S. Lohner. 1ª ed. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2014. SCHIESARO, A. The passions in play. Thyestes and the Dynamics of Senecan Drama. Cambridge University Press, United Kingdon, 2003. TERENCE. Comoediae. Edited by Robert Kauer and Wallace M. Lindsay. New York, Oxford University Press, 1990. WRIGHT, J. R. G. Form and content in the Moral Essays. In: COSTA, C. D. N. (edit.) Seneca. London, Routledge & K. Paul, 1974. WYCISLO, W. E. Seneca’s espistolary responsum. The De Ira as a parody. New York, Frankfurt am Main Peter Lang, 2001
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Marcello Peres Zanfra
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Marcello Peres Zanfra
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Proaera-UFRJ
publisher.none.fl_str_mv Proaera-UFRJ
dc.source.none.fl_str_mv CODEX -- Revista de Estudos Clássicos; v. 7, n. 2 (2019); 81-106
CODEX - Revista de Estudos Clássicos; v. 7, n. 2 (2019); 81-106
2176-1779
10.25187/codex.v7i2
reponame:Codex : Revista de Estudos Clássicos
instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron:UFRJ
instname_str Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron_str UFRJ
institution UFRJ
reponame_str Codex : Revista de Estudos Clássicos
collection Codex : Revista de Estudos Clássicos
repository.name.fl_str_mv Codex : Revista de Estudos Clássicos - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
repository.mail.fl_str_mv codex@letras.ufrj.br||codex@letras.ufrj.br||biadipaoli@gmail.com
_version_ 1798321013488877568