Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Codex : Revista de Estudos Clássicos |
Texto Completo: | https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/26538 |
Resumo: | This article intends to point out convergent points between the philosophical thought about the passion of anger by Seneca in his treatise and the comic characterization of this vice in the Terence’s comedy Adelphoe. Reading the play following Seneca’s perspective, Demea, a typical pater iratus, is easily associated with the vice of anger, but the same philosophical work would allow us to understand Micio as someone involved by this pathos as well: after all, when secondary to other vices, says Seneca, anger can be momentarily hidden or can manifest in less strident ways. Understanding Micio as na angry and proud character elucidates the end of the play, when him, who has had a relatively positive attitude to raise his son, is abandoned by the boy at the end of the comedy. Finally, adopting the interpretatation that both the senes are trapped in anger, a feeling that brings nothing but destruction, we understand his creation of a lenient and arrogant persona to deal with his brother, which arouses the desire for revenge in him. Endowed with a punctual failure that makes him lose everything, Micio, in a way, resembles a tragic character appropriate to the tragedies of Seneca, in a smaller comic record. |
id |
UFRJ-15_86b61ebba24bb6da2ad2c53196700b10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.revistas.ufrj.br:article/26538 |
network_acronym_str |
UFRJ-15 |
network_name_str |
Codex : Revista de Estudos Clássicos |
repository_id_str |
|
spelling |
Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger?Os Adelfos de Terêncio segundo o De Ira de Sêneca: uma "tragicomédia" da ira?Classical Studiesanger; Adelphoe; Seneca; TerenceLetras Clássicas, comédiaira, Adelfos, Sêneca, Terêncio.This article intends to point out convergent points between the philosophical thought about the passion of anger by Seneca in his treatise and the comic characterization of this vice in the Terence’s comedy Adelphoe. Reading the play following Seneca’s perspective, Demea, a typical pater iratus, is easily associated with the vice of anger, but the same philosophical work would allow us to understand Micio as someone involved by this pathos as well: after all, when secondary to other vices, says Seneca, anger can be momentarily hidden or can manifest in less strident ways. Understanding Micio as na angry and proud character elucidates the end of the play, when him, who has had a relatively positive attitude to raise his son, is abandoned by the boy at the end of the comedy. Finally, adopting the interpretatation that both the senes are trapped in anger, a feeling that brings nothing but destruction, we understand his creation of a lenient and arrogant persona to deal with his brother, which arouses the desire for revenge in him. Endowed with a punctual failure that makes him lose everything, Micio, in a way, resembles a tragic character appropriate to the tragedies of Seneca, in a smaller comic record.O presente artigo busca apontar pontos convergentes entre a reflexão filosófica sobre a paixão da ira pela perspectiva de Sêneca em seu tratado e a caracterização cômica deste vício na comédia Os Adelfos de Terêncio. Guiados pela teorização senequiana, Dêmea, um pater iratus típico, é imediatamente associado ao vício da ira, porém o mesmo tratado possibilita que entendamos Micião como alguém atingido por esse pathos, afinal, quando secundária a outros vícios, diz Sêneca, a ira pode ser momentaneamente escondida ou se manifestar de formas menos estridentes. A leitura de um Micião iracundo e orgulhoso elucida o término da peça, uma vez que Micião, que tinha uma atitude relativamente positiva para educar seu filho, vê-se abandonado por ele ao término da comédia. Entendendo o senex como alguém preso à ira, sentimento que nada traz além de destruição, entendemos sua criação de uma persona leniente e arrogante para lidar com o irmão, o que desperta o desejo de vingança neste. Dotado de uma falha pontual que o faz perder tudo, Micião, de certa forma, se assemelha a uma personagem trágica apropriada às tragédias de Sêneca, num registro cômico menor.Proaera-UFRJZanfra, Marcello Peres2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/2653810.25187/codex.v7i2.26538CODEX -- Revista de Estudos Clássicos; v. 7, n. 2 (2019); 81-106CODEX - Revista de Estudos Clássicos; v. 7, n. 2 (2019); 81-1062176-177910.25187/codex.v7i2reponame:Codex : Revista de Estudos Clássicosinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJporhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/26538/17848/*ref*/ARISTÓTELES. Poética. Tradução de Eudoro de Souza. 2ª edição. Edição Bilíngue. São Paulo: Ars Poetica, 1993. BUSTOS, M. N. Los Hermanos de Terencio: un conflicto de caracteres. Circe No 13 / 2009 / ISSN 1514-3333 (impresa) / ISSN 1851-1724 (en línea), pp. 65-73. CARDOSO, Z. A. A literatura latina. 3ª ed. rev. São Paulo, Martins Fontes, 2013.. ______________. Estudos sobre as tragédias de Sêneca. Alameda, São Paulo, 2005. FOREHAND, W. E. The Siro’s role in Terence’s “Adelphoe”. The Classical Journal, vol. 69, nº1, pp. 52-56. Oct.-Nov. 1973. GOLDBERG, Sander M. Understanding Terence. Princeton University Press. New Jersey, 1986. GREENBERG, N. A. Success and Failure in the "Adelphoe". The Classical World, Vol. 73, No. 4 (Dec., 1979 - Jan., 1980), pp. 221-236. HORÁCIO. Arte Poética. Tradução de Rosado Fernandes. Lisboa: Inquérito, 1984. JOHNSON, W. R. Micio and the Perils of Perfection. California Studies in Classical Antiquity, Vol. 1 (1968), pp. 171-186. MARROU, H. I. História da educação na antiguidade. Trad. de Mário Leônidas Casanova. São Paulo, Editora Herder São Paulo, 1971. RAMONDETTI, P. Struttura di Seneca, De Ira, II - III: una proposta d’interpretazione. PÀTRON EDITORE, Bologna, 1996. ROCKWELL, K. A. Parentum cura. The classical journal, Vol. 57, No. 7 (Apr., 1962), pp. 319-321. SÊNECA. Sobre a ira. Sobre a tranquilidade da alma. Introdução, tradução e notas de José Eduardo S. Lohner. 1ª ed. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2014. SCHIESARO, A. The passions in play. Thyestes and the Dynamics of Senecan Drama. Cambridge University Press, United Kingdon, 2003. TERENCE. Comoediae. Edited by Robert Kauer and Wallace M. Lindsay. New York, Oxford University Press, 1990. WRIGHT, J. R. G. Form and content in the Moral Essays. In: COSTA, C. D. N. (edit.) Seneca. London, Routledge & K. Paul, 1974. WYCISLO, W. E. Seneca’s espistolary responsum. The De Ira as a parody. New York, Frankfurt am Main Peter Lang, 2001Direitos autorais 2019 Marcello Peres Zanfrahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-31T13:54:21Zoai:www.revistas.ufrj.br:article/26538Revistahttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/indexPUBhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/oaicodex@letras.ufrj.br||codex@letras.ufrj.br||biadipaoli@gmail.com2176-17792176-1779opendoar:2019-12-31T13:54:21Codex : Revista de Estudos Clássicos - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger? Os Adelfos de Terêncio segundo o De Ira de Sêneca: uma "tragicomédia" da ira? |
title |
Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger? |
spellingShingle |
Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger? Zanfra, Marcello Peres Classical Studies anger; Adelphoe; Seneca; Terence Letras Clássicas, comédia ira, Adelfos, Sêneca, Terêncio. |
title_short |
Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger? |
title_full |
Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger? |
title_fullStr |
Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger? |
title_full_unstemmed |
Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger? |
title_sort |
Terence’s Adelphoe according to Seneca’s De Ira: a “tragicomedy” of anger? |
author |
Zanfra, Marcello Peres |
author_facet |
Zanfra, Marcello Peres |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanfra, Marcello Peres |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Classical Studies anger; Adelphoe; Seneca; Terence Letras Clássicas, comédia ira, Adelfos, Sêneca, Terêncio. |
topic |
Classical Studies anger; Adelphoe; Seneca; Terence Letras Clássicas, comédia ira, Adelfos, Sêneca, Terêncio. |
description |
This article intends to point out convergent points between the philosophical thought about the passion of anger by Seneca in his treatise and the comic characterization of this vice in the Terence’s comedy Adelphoe. Reading the play following Seneca’s perspective, Demea, a typical pater iratus, is easily associated with the vice of anger, but the same philosophical work would allow us to understand Micio as someone involved by this pathos as well: after all, when secondary to other vices, says Seneca, anger can be momentarily hidden or can manifest in less strident ways. Understanding Micio as na angry and proud character elucidates the end of the play, when him, who has had a relatively positive attitude to raise his son, is abandoned by the boy at the end of the comedy. Finally, adopting the interpretatation that both the senes are trapped in anger, a feeling that brings nothing but destruction, we understand his creation of a lenient and arrogant persona to deal with his brother, which arouses the desire for revenge in him. Endowed with a punctual failure that makes him lose everything, Micio, in a way, resembles a tragic character appropriate to the tragedies of Seneca, in a smaller comic record. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/26538 10.25187/codex.v7i2.26538 |
url |
https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/26538 |
identifier_str_mv |
10.25187/codex.v7i2.26538 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/26538/17848 /*ref*/ARISTÓTELES. Poética. Tradução de Eudoro de Souza. 2ª edição. Edição Bilíngue. São Paulo: Ars Poetica, 1993. BUSTOS, M. N. Los Hermanos de Terencio: un conflicto de caracteres. Circe No 13 / 2009 / ISSN 1514-3333 (impresa) / ISSN 1851-1724 (en línea), pp. 65-73. CARDOSO, Z. A. A literatura latina. 3ª ed. rev. São Paulo, Martins Fontes, 2013.. ______________. Estudos sobre as tragédias de Sêneca. Alameda, São Paulo, 2005. FOREHAND, W. E. The Siro’s role in Terence’s “Adelphoe”. The Classical Journal, vol. 69, nº1, pp. 52-56. Oct.-Nov. 1973. GOLDBERG, Sander M. Understanding Terence. Princeton University Press. New Jersey, 1986. GREENBERG, N. A. Success and Failure in the "Adelphoe". The Classical World, Vol. 73, No. 4 (Dec., 1979 - Jan., 1980), pp. 221-236. HORÁCIO. Arte Poética. Tradução de Rosado Fernandes. Lisboa: Inquérito, 1984. JOHNSON, W. R. Micio and the Perils of Perfection. California Studies in Classical Antiquity, Vol. 1 (1968), pp. 171-186. MARROU, H. I. História da educação na antiguidade. Trad. de Mário Leônidas Casanova. São Paulo, Editora Herder São Paulo, 1971. RAMONDETTI, P. Struttura di Seneca, De Ira, II - III: una proposta d’interpretazione. PÀTRON EDITORE, Bologna, 1996. ROCKWELL, K. A. Parentum cura. The classical journal, Vol. 57, No. 7 (Apr., 1962), pp. 319-321. SÊNECA. Sobre a ira. Sobre a tranquilidade da alma. Introdução, tradução e notas de José Eduardo S. Lohner. 1ª ed. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2014. SCHIESARO, A. The passions in play. Thyestes and the Dynamics of Senecan Drama. Cambridge University Press, United Kingdon, 2003. TERENCE. Comoediae. Edited by Robert Kauer and Wallace M. Lindsay. New York, Oxford University Press, 1990. WRIGHT, J. R. G. Form and content in the Moral Essays. In: COSTA, C. D. N. (edit.) Seneca. London, Routledge & K. Paul, 1974. WYCISLO, W. E. Seneca’s espistolary responsum. The De Ira as a parody. New York, Frankfurt am Main Peter Lang, 2001 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 Marcello Peres Zanfra http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 Marcello Peres Zanfra http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Proaera-UFRJ |
publisher.none.fl_str_mv |
Proaera-UFRJ |
dc.source.none.fl_str_mv |
CODEX -- Revista de Estudos Clássicos; v. 7, n. 2 (2019); 81-106 CODEX - Revista de Estudos Clássicos; v. 7, n. 2 (2019); 81-106 2176-1779 10.25187/codex.v7i2 reponame:Codex : Revista de Estudos Clássicos instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Codex : Revista de Estudos Clássicos |
collection |
Codex : Revista de Estudos Clássicos |
repository.name.fl_str_mv |
Codex : Revista de Estudos Clássicos - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
codex@letras.ufrj.br||codex@letras.ufrj.br||biadipaoli@gmail.com |
_version_ |
1798321013488877568 |