Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema padronização vs inovação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/5842 |
Resumo: | Restaurants that expand through replication face two challenges: the pursuit of exploration and exploitation. On one hand, exploration is linked to the idea of creating new processes and routines i.e. innovation. On the other hand, exploitation is the ability to refine existing processes, i.e. to standardize successful routines. An ambidextrous strategy simultaneously pursues these two capabilities. Companies have two ways to promote ambidexterity. Contextual ambidexterity assumes that the same group can perform both exploration and exploitation. Structural ambidexterity, meanwhile, involves the formal separation of organizational structures dedicated to exploration/exploitation. This study seeks to understand how restaurant chains promote ambidextrous strategies,taking as its point of departure the trade-off between innovation and standardization. A qualitative study was conducted, based on the case study method, analyzing nine restaurant chains in the city of Rio de Janeiro from the perceptions of their strategic managers. This study was able to identify two levels of structural ambidexterity in restaurant chains: natural and deliberate. Similarly, different degrees of engagement were found with the ambidextrous strategy in contextual form: the company management, the restaurant unit, and at individual level, with the employees of the unit. |
id |
UFRJ_4a5318e1d9dbc4cc501898fe079e1a8c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pantheon.ufrj.br:11422/5842 |
network_acronym_str |
UFRJ |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository_id_str |
|
spelling |
Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema padronização vs inovaçãoAmbidestriaAmbidextrousRestaurantesGestãoExplorationExploitationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOSRestaurants that expand through replication face two challenges: the pursuit of exploration and exploitation. On one hand, exploration is linked to the idea of creating new processes and routines i.e. innovation. On the other hand, exploitation is the ability to refine existing processes, i.e. to standardize successful routines. An ambidextrous strategy simultaneously pursues these two capabilities. Companies have two ways to promote ambidexterity. Contextual ambidexterity assumes that the same group can perform both exploration and exploitation. Structural ambidexterity, meanwhile, involves the formal separation of organizational structures dedicated to exploration/exploitation. This study seeks to understand how restaurant chains promote ambidextrous strategies,taking as its point of departure the trade-off between innovation and standardization. A qualitative study was conducted, based on the case study method, analyzing nine restaurant chains in the city of Rio de Janeiro from the perceptions of their strategic managers. This study was able to identify two levels of structural ambidexterity in restaurant chains: natural and deliberate. Similarly, different degrees of engagement were found with the ambidextrous strategy in contextual form: the company management, the restaurant unit, and at individual level, with the employees of the unit.Restaurantes que se expandem por meio de replicação enfrentam dois desafios: a busca por exploration e exploitation. De um lado, exploration está ligada à ideia de criação de novos processos e rotinas de inovação. Por outro, exploitation é a capacidade de aperfeiçoar processos já existentes, ou seja, de padronizar rotinas bemsucedidas. Perseguir simultaneamente essas duas capacidades é possuir uma estratégia ambidestra. Diante desse dilema, existem duas formas de ambidestria: contextual e estrutural. A ambidestria contextual parte da premissa que exploration e exploitation podem ser desempenhadas pelo mesmo indivíduo ou equipe de trabalho. A ambidestria estrutural, por sua vez, consiste na separação formal de estruturas organizacionais dedicadas à exploration/exploitation. Este estudo procura responder de que forma ocorre o gerenciamento de estratégias ambidestras em redes de restaurantes, tendo como ponto de partida o trade-off entre inovação e padronização. Realizou-se uma pesquisa qualitativa, baseada no método de estudo de caso, analisando nove redes de restaurantes do Rio de Janeiro, a partir da percepção de seus gestores estratégicos. Foi possível identificar dois níveis de ambidestria estrutural nas redes: a natural e a deliberada. De forma análoga, o estudo encontrou diferentes graus de engajamento das redes com a estratégia ambidestra na forma contextual: na cúpula da empresa, na unidade dos restaurantes e no nível individual dos funcionários das unidades.Universidade do Vale do ItajaíBrasilInstituto COPPEAD de AdministraçãoUnivali2018-11-26T15:14:41Z2023-12-21T03:05:08Z2018-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleMONTEIRO, Júlia Gouveia de Melo do Rego; VARGAS, Eduardo Raupp de. Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema "padronização vc inovação". Revista Alcance, v. 25, n. 1, p. 20-37, jan./abr. 2018. ISSN: 1983-716X.1983-716Xhttp://hdl.handle.net/11422/5842porRevista AlcanceMonteiro, Júlia Gouveia de Melo do RegoVargas, Eduardo Raupp deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:05:08Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/5842Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2024-11-11T16:16:02.705733Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema padronização vs inovação |
title |
Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema padronização vs inovação |
spellingShingle |
Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema padronização vs inovação Monteiro, Júlia Gouveia de Melo do Rego Ambidestria Ambidextrous Restaurantes Gestão Exploration Exploitation CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOS |
title_short |
Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema padronização vs inovação |
title_full |
Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema padronização vs inovação |
title_fullStr |
Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema padronização vs inovação |
title_full_unstemmed |
Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema padronização vs inovação |
title_sort |
Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema padronização vs inovação |
author |
Monteiro, Júlia Gouveia de Melo do Rego |
author_facet |
Monteiro, Júlia Gouveia de Melo do Rego Vargas, Eduardo Raupp de |
author_role |
author |
author2 |
Vargas, Eduardo Raupp de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Júlia Gouveia de Melo do Rego Vargas, Eduardo Raupp de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ambidestria Ambidextrous Restaurantes Gestão Exploration Exploitation CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOS |
topic |
Ambidestria Ambidextrous Restaurantes Gestão Exploration Exploitation CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE SETORES ESPECIFICOS |
description |
Restaurants that expand through replication face two challenges: the pursuit of exploration and exploitation. On one hand, exploration is linked to the idea of creating new processes and routines i.e. innovation. On the other hand, exploitation is the ability to refine existing processes, i.e. to standardize successful routines. An ambidextrous strategy simultaneously pursues these two capabilities. Companies have two ways to promote ambidexterity. Contextual ambidexterity assumes that the same group can perform both exploration and exploitation. Structural ambidexterity, meanwhile, involves the formal separation of organizational structures dedicated to exploration/exploitation. This study seeks to understand how restaurant chains promote ambidextrous strategies,taking as its point of departure the trade-off between innovation and standardization. A qualitative study was conducted, based on the case study method, analyzing nine restaurant chains in the city of Rio de Janeiro from the perceptions of their strategic managers. This study was able to identify two levels of structural ambidexterity in restaurant chains: natural and deliberate. Similarly, different degrees of engagement were found with the ambidextrous strategy in contextual form: the company management, the restaurant unit, and at individual level, with the employees of the unit. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-26T15:14:41Z 2018-01-01 2023-12-21T03:05:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MONTEIRO, Júlia Gouveia de Melo do Rego; VARGAS, Eduardo Raupp de. Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema "padronização vc inovação". Revista Alcance, v. 25, n. 1, p. 20-37, jan./abr. 2018. ISSN: 1983-716X. 1983-716X http://hdl.handle.net/11422/5842 |
identifier_str_mv |
MONTEIRO, Júlia Gouveia de Melo do Rego; VARGAS, Eduardo Raupp de. Estratégia ambidestra em redes de restaurantes: o dilema "padronização vc inovação". Revista Alcance, v. 25, n. 1, p. 20-37, jan./abr. 2018. ISSN: 1983-716X. 1983-716X |
url |
http://hdl.handle.net/11422/5842 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Alcance |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Vale do Itajaí Brasil Instituto COPPEAD de Administração Univali |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Vale do Itajaí Brasil Instituto COPPEAD de Administração Univali |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRJ instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRJ |
collection |
Repositório Institucional da UFRJ |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
pantheon@sibi.ufrj.br |
_version_ |
1823672599720230912 |