Efeito de múltiplos ciclos de solubilização sub-solvus delta e envelhecimento na microestrutura e propriedades mecânicas da superliga 718
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/5944 |
Resumo: | The nickel based superalloy 718 was developed to meet the requisites of components for aircraft engines, due to its excellent creep resistance up to 650°C. During the maintenance of the engines, the components can be submitted to successive repair procedures, however the mechanical properties can be estimated solely during the project development. In order to understand the uncertainties during the repair procedures that can result in cost to the production chain, the present work aims to evaluate the evolution of the microstructure and the properties of tensile and hardness after being submitted to successive cycles of sub-solvus δ solution annealing (954°C/1h) and aging (760°C/5h + 649°C/1h). Forged and cast samples had its microstructures observed by optical and scanning electron microscopes with the identification of precipitates made by the morphologies. Grain size measurements, hardness measurements and tensile tests were performed. It was observed that δ precipitation at grain boundaries occurred, keeping a refined microstructure. However, there was a crescent evolution of the δ particles in volume and average size. As a consequence, a reduction of the Nb available to the formation of γ” occurred, the main hardening phase, evidenced by the reduction of the ultimate tensile strength, yield strength and hardness. |
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Efeito de múltiplos ciclos de solubilização sub-solvus delta e envelhecimento na microestrutura e propriedades mecânicas da superliga 718Liga metálicasTratamentos térmicosMicroestruturaPropriedades mecânicasCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE MATERIAIS E METALURGICA::METALURGIA FISICA::ESTRUTURA DOS METAIS E LIGASThe nickel based superalloy 718 was developed to meet the requisites of components for aircraft engines, due to its excellent creep resistance up to 650°C. During the maintenance of the engines, the components can be submitted to successive repair procedures, however the mechanical properties can be estimated solely during the project development. In order to understand the uncertainties during the repair procedures that can result in cost to the production chain, the present work aims to evaluate the evolution of the microstructure and the properties of tensile and hardness after being submitted to successive cycles of sub-solvus δ solution annealing (954°C/1h) and aging (760°C/5h + 649°C/1h). Forged and cast samples had its microstructures observed by optical and scanning electron microscopes with the identification of precipitates made by the morphologies. Grain size measurements, hardness measurements and tensile tests were performed. It was observed that δ precipitation at grain boundaries occurred, keeping a refined microstructure. However, there was a crescent evolution of the δ particles in volume and average size. As a consequence, a reduction of the Nb available to the formation of γ” occurred, the main hardening phase, evidenced by the reduction of the ultimate tensile strength, yield strength and hardness.A liga 718 foi desenvolvida para atender aos requisitos de componentes em motores aeronáuticos, pela sua excelente resistência à fluência até 650°C. Em uma revisão de motores aeronáuticos, os componentes podem passar por sucessivos procedimentos de reparos, porém as propriedades mecânicas são estimadas somente no desenvolvimento do projeto. Para compreender as incertezas durante os procedimentos de reparos, que podem onerar a cadeia produtiva, o presente trabalho tem como objetivo avaliar a evolução da microestrutura e as propriedades de tração e microdureza, após ser submetida a sucessivos ciclos de tratamentos térmicos de solubilização sub-solvus (954°C/1h) e envelhecimento (760°C/5h + 649°C/1h). Os materiais forjados e fundidos, tiveram suas microestruturas observadas por microscopia ótica e de varredura, com identificação dos precipitados pela morfologia. Também foram realizadas medidas de tamanho de grão, ensaios de dureza e de tração. Foi observada precipitação da fase δ nos contornos de grão, o que manteve a estrutura refinada. Porém, houve uma crescente evolução das partículas de fase δ com o número de ciclos, tanto em volume quanto em tamanho médio. Consequentemente, houve uma redução da disponibilidade de Nb para a formação de γ”, que é a principal fase endurecedora, evidenciada pela tendência de redução do limite de resistência, limite de escoamento e dureza.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia Metalúrgica e de MateriaisUFRJAraújo, Leonardo SalesPayão Filho, João da CruzBorborema, SinaraOliveira, Alexandre de2018-12-06T17:19:58Z2023-12-21T03:00:23Z2017-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/5944porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:00:23Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/5944Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:00:23Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
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