Abordagem investigativa da digestão e alimentação com estudantes do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Maria Angélica Muniz
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/11112
Resumo: This work observed the need to contextualize concepts related to the functioning of the human digestive system and to food education, a didactic sequence was produced with investigative activities about nutrition and digestion. The objectives of this didactic tool are to approach and disseminate these themes among the students of High School through investigative tasks, raise awareness about the importance of adequate nutrition and generate reflection on health and nutrition, as well as assisting in learning the digestive system. The didactic sequence provided more encouragement to the students and resulted in more interest, dedication and satisfaction, contributing to the construction of knowledge about the proposed topics. It is imperative to discuss healthy eating with students in a more contextual and effective way so that students understand that the results of a food change will be seen in various aspects of their lives. The product developed in this study offers students a knowledge about food and digestion that enables responsible food choices.
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spelling Abordagem investigativa da digestão e alimentação com estudantes do ensino médioInvestigative approach to digestion and feeding with high school studentsAlimentação saudávelHealthy dietAtividade investigativaInvestigative activityDigestãoDigestionSequência DidáticaDidactic SequenceFisiologia da digestãoThis work observed the need to contextualize concepts related to the functioning of the human digestive system and to food education, a didactic sequence was produced with investigative activities about nutrition and digestion. The objectives of this didactic tool are to approach and disseminate these themes among the students of High School through investigative tasks, raise awareness about the importance of adequate nutrition and generate reflection on health and nutrition, as well as assisting in learning the digestive system. The didactic sequence provided more encouragement to the students and resulted in more interest, dedication and satisfaction, contributing to the construction of knowledge about the proposed topics. It is imperative to discuss healthy eating with students in a more contextual and effective way so that students understand that the results of a food change will be seen in various aspects of their lives. The product developed in this study offers students a knowledge about food and digestion that enables responsible food choices.Observando a necessidade de contextualizar conceitos relacionados ao funcionamento do sistema digestório humano e à educação alimentar, foi produzida uma sequência didática com atividades investigativas sobre alimentação e digestão. Os objetivos desta ferramenta didática são abordar e difundir estes temas entre os alunos do Ensino Médio através de tarefas investigativas, conscientizar sobre a importância de uma alimentação adequada e gerar reflexão sobre saúde e alimentação, além de auxiliar no aprendizado do sistema digestório. A sequência didática proporcionou mais estímulo aos alunos e resultou em mais interesse, dedicação e satisfação, contribuindo na construção do conhecimento sobre os temas propostos. É imprescindível que se discuta sobre alimentação saudável com os estudantes de forma mais contextualizada e eficaz, a fim de que os alunos compreendam que os resultados de uma mudança alimentar serão vistos em vários aspectos de suas vidas. O produto desenvolvido neste estudo oferece aos alunos um conhecimento sobre alimentação e digestão que possibilita escolhas alimentares responsáveis.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilCampus Duque de Caxias Professor Geraldo CidadePrograma de Pós-Graduação em Ensino de Biologia em Rede NacionalUFRJBraga, Carolina Alvares da Cunha de Azeredohttp://lattes.cnpq.br/6062377650145910http://lattes.cnpq.br/3776663026428813Oliveira, Thiago Ranniery Moreira dehttp://lattes.cnpq.br/5073249089832251Bouts, Denise Marie Delgadohttp://lattes.cnpq.br/8382767174779299Santos, Christiane Coelhohttp://lattes.cnpq.br/6401153192709125Gomes, Maria Angélica Muniz2020-01-24T14:39:30Z2023-12-21T03:06:41Z2019-07-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisGOMES, Maria Angélica Muniz. Abordagem investigativa da digestão e alimentação com estudantes do ensino médio. 2019. 65 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019.http://hdl.handle.net/11422/11112por[1] ABIA. Mercado de Food Service. Associação Brasileira das Indústrias da alimentação, 2010. Disponível em: https://www.abia.org.br/cfs2012/mercado.asp. Acesso em: 26 mai. 2019. [2] ACCIOLY, E. A escola como promotora da alimentação saudável. Ciência em tela, v. 2, n. 2, p. 1-9, 2009. [3] ALBUQUERQUE, M. V. et al. Educação alimentar: uma proposta de redução do consumo de aditivos alimentares. Química Nova na Escola, v. 34, n. 2, p. 51-57. 2012. [4] ALVARENGA, I. A importância da alimentação na adolescência. 01 dez. 2008. Disponível em https://www.webartigos.com/artigos/a-importancia-da-alimentacao-na- adolescencia/12070/. Acesso em: 08 mar. 2019. [5] ANDRADE, E. D. O pedagogo e as novas tecnologias. 2011. 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Sequência Didática
Didactic Sequence
Fisiologia da digestão
topic Alimentação saudável
Healthy diet
Atividade investigativa
Investigative activity
Digestão
Digestion
Sequência Didática
Didactic Sequence
Fisiologia da digestão
description This work observed the need to contextualize concepts related to the functioning of the human digestive system and to food education, a didactic sequence was produced with investigative activities about nutrition and digestion. The objectives of this didactic tool are to approach and disseminate these themes among the students of High School through investigative tasks, raise awareness about the importance of adequate nutrition and generate reflection on health and nutrition, as well as assisting in learning the digestive system. The didactic sequence provided more encouragement to the students and resulted in more interest, dedication and satisfaction, contributing to the construction of knowledge about the proposed topics. It is imperative to discuss healthy eating with students in a more contextual and effective way so that students understand that the results of a food change will be seen in various aspects of their lives. The product developed in this study offers students a knowledge about food and digestion that enables responsible food choices.
publishDate 2019
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dc.identifier.uri.fl_str_mv GOMES, Maria Angélica Muniz. Abordagem investigativa da digestão e alimentação com estudantes do ensino médio. 2019. 65 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2019.
http://hdl.handle.net/11422/11112
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Campus Duque de Caxias Professor Geraldo Cidade
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