Investigação do comportamento de um aditivo para óleos lubrificantes por meio de ensaios tribológicos e técnicas de caracterização de nanomateriais
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRJ |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11422/12076 |
Resumo: | This research had the purpose of investigating experimentally a comercial additive of lubricating oils which promises to reduce the friction coefficient by the surface polishment at the nanometric scale, due to the action of nanoparticles synthetized during the wear process. Tribological tests were conducted on a rotative tribometer at the fourball and pin-on-disc configurations, using two basic oils with different viscosities (27cSt and 107cSt at the temperature of 40ºC). The results of wear, friction coefficient and surface rugosity for the tests with and without additive were compared. Nanomaterials characterization techniques (SEM, EDS, Raman spectroscopy and AFM) were used in order to provide a deeper analysis of the surfaces after the tests. The effects of the additive over the tribological aspects depended on the tests conditions, and the best results (reduction of wear, friction coefficient and rugosity) were observed for the tests with the oil of higher viscosity (107 cSt). The nanomaterials characterization techniques provided more information about the surfaces tested, but they didn’t allow to find conclusive evidences of the deposition of nanoparticles synhtetized by the additive. |
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Investigação do comportamento de um aditivo para óleos lubrificantes por meio de ensaios tribológicos e técnicas de caracterização de nanomateriaisLubrificantesPino-DiscoCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICAThis research had the purpose of investigating experimentally a comercial additive of lubricating oils which promises to reduce the friction coefficient by the surface polishment at the nanometric scale, due to the action of nanoparticles synthetized during the wear process. Tribological tests were conducted on a rotative tribometer at the fourball and pin-on-disc configurations, using two basic oils with different viscosities (27cSt and 107cSt at the temperature of 40ºC). The results of wear, friction coefficient and surface rugosity for the tests with and without additive were compared. Nanomaterials characterization techniques (SEM, EDS, Raman spectroscopy and AFM) were used in order to provide a deeper analysis of the surfaces after the tests. The effects of the additive over the tribological aspects depended on the tests conditions, and the best results (reduction of wear, friction coefficient and rugosity) were observed for the tests with the oil of higher viscosity (107 cSt). The nanomaterials characterization techniques provided more information about the surfaces tested, but they didn’t allow to find conclusive evidences of the deposition of nanoparticles synhtetized by the additive.Este trabalho teve por objetivo investigar experimentalmente o desempenho de um aditivo comercial de óleos lubrificantes que promete reduzir o coeficiente de atrito a partir do polimento superficial na escala nanométrica, devido à ação de nanopartículas sintetizadas durante o processo de desgaste. Foram realizados ensaios tribológicos em um tribômetro rotativo nas configurações quatro esferas e pino-disco, utilizando dois óleos básicos de viscosidades distintas (27cSt e 107cSt à temperatura de 40ºC). Foram comparados os resultados de desgaste, coeficiente de atrito e rugosidade superficial dos ensaios sem aditivo e com aditivo. Técnicas de caracterização de nanomateriais (MEV, EDS, espectroscopia Raman e AFM) foram utilizadas para a obtenção de análises mais aprofundadas das superfícies após os ensaios. Os efeitos do aditivo sobre os aspectos tribológicos se mostraram dependentes das condições de ensaio, sendo que os melhores resultados (redução conjunta de desgaste, coeficiente de atrito e rugosidade) foram obtidos para os ensaios com o óleo de maior viscosidade (107cSt). As técnicas de caracterização de nanomateriais empregadas forneceram mais informações sobre as superfícies ensaiadas, mas não permitiram encontrar evidências conclusivas da deposição de nanopartículas sintetizadas pelo aditivo.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia MecânicaUFRJOliveira, Sylvio José Ribeiro dehttp://lattes.cnpq.br/3994828282983214http://lattes.cnpq.br/6352264495887368Camargo Junior, Sérgio Alvaro de SouzaSilveira, José Luis Lopes daFranceschini Filho, Dante FerreiraFreitas, Guilherme Teixeira de.2020-05-03T13:20:32Z2023-12-21T03:07:05Z2018-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/12076porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:07:05Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/12076Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:07:05Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
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