Índice de efetividade para a avaliação da mobilidade sustentável em cidades de porte médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marins, Cristiano Souza
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/6491
Resumo: The objective of this study was to propose an index of sustainable urban mobility effectiveness to assist in the planning and management of medium-sized cities. In order to achieve this goal, an exploratory and qualitative research was carried out to elaborate a bibliographic review that covered the theme and allowed a survey on the models adopted in Brazil and abroad. From the theoretical foundation, it was possible to build a model with six indicators to compose the IEMUS (Effectiveness Index of Sustainable Urban Mobility), that priors the objectivity and practicality of the application. Subsequently, a field survey was carried out in which it was possible to apply the IEMUS in 15 cities with a population between 100 thousand and 500 thousand inhabitants, in order to evaluate their respective performances. The next step was to determine the weight of each indicator by applying a questionnaire to experts in the area. Finally, it was possible to evaluate the performance of each city and to note the need for a discussion about the effectiveness of its public policies of urban mobility with a focus on sustainability. The index seems objective and practical, allowing a consistent evaluation of the surveyed cities, and can be easily used by the managers in the monitoring and evaluation of the performance of their cities in reference of sustainable urban mobility.
id UFRJ_8c413a2232cb42cead0919c8b4a73115
oai_identifier_str oai:pantheon.ufrj.br:11422/6491
network_acronym_str UFRJ
network_name_str Repositório Institucional da UFRJ
repository_id_str
spelling Índice de efetividade para a avaliação da mobilidade sustentável em cidades de porte médioEngenharia de transportesMobilidade urbanaCidades de porte médioCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTESThe objective of this study was to propose an index of sustainable urban mobility effectiveness to assist in the planning and management of medium-sized cities. In order to achieve this goal, an exploratory and qualitative research was carried out to elaborate a bibliographic review that covered the theme and allowed a survey on the models adopted in Brazil and abroad. From the theoretical foundation, it was possible to build a model with six indicators to compose the IEMUS (Effectiveness Index of Sustainable Urban Mobility), that priors the objectivity and practicality of the application. Subsequently, a field survey was carried out in which it was possible to apply the IEMUS in 15 cities with a population between 100 thousand and 500 thousand inhabitants, in order to evaluate their respective performances. The next step was to determine the weight of each indicator by applying a questionnaire to experts in the area. Finally, it was possible to evaluate the performance of each city and to note the need for a discussion about the effectiveness of its public policies of urban mobility with a focus on sustainability. The index seems objective and practical, allowing a consistent evaluation of the surveyed cities, and can be easily used by the managers in the monitoring and evaluation of the performance of their cities in reference of sustainable urban mobility.Esse trabalho teve como objetivo propor um índice de efetividade de mobilidade urbana sustentável para auxiliar no planejamento e gestão das cidades de porte médio. Para alcançar tal objetivo, foi realizada uma pesquisa exploratória qualitativa para elaborar uma revisão bibliográfica que abarcasse o tema e permitisse um levantamento sobre os modelos adotados no Brasil e no exterior. A partir da fundamentação teórica foi possível construir um modelo com seis indicadores para compor o IEMUS (Índice de Efetividade da Mobilidade Urbana Sustentável) que prioriza a objetividade e praticidade de aplicação. Posteriormente, foi realizado um levantamento de campo no qual foi possível aplicar o IEMUS em 15 cidades com população entre 100 mil e 500 mil habitantes, de forma a avaliar os seus respectivos desempenhos. O passo seguinte, foi determinar o peso de cada indicador por meio da aplicação de um questionário a especialistas da área. Por fim, foi possível avaliar o desempenho de cada cidade e constatar a necessidade de uma discussão sobre a efetividade de suas políticas públicas de mobilidade urbana com foco na sustentabilidade. O índice mostrou-se objetivo e prático permitindo uma avaliação consistente das cidades pesquisadas, podendo ser utilizado facilmente pelos gestores no monitoramento e avaliação do desempenho de suas cidades no que tange a mobilidade urbana sustentável.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de EngenhariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de TransportesUFRJOrrico Filho, Rômulo Dantehttp://lattes.cnpq.br/1915365869140336Nassi, Carlos DavidSantos, Enilson Medeiros dosLeal Junior, Ilton CurtyMarins, Cristiano Souza2019-02-14T17:49:24Z2023-12-21T03:03:49Z2017-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttp://hdl.handle.net/11422/6491porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:03:49Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/6491Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:03:49Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Índice de efetividade para a avaliação da mobilidade sustentável em cidades de porte médio
title Índice de efetividade para a avaliação da mobilidade sustentável em cidades de porte médio
spellingShingle Índice de efetividade para a avaliação da mobilidade sustentável em cidades de porte médio
Marins, Cristiano Souza
Engenharia de transportes
Mobilidade urbana
Cidades de porte médio
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES
title_short Índice de efetividade para a avaliação da mobilidade sustentável em cidades de porte médio
title_full Índice de efetividade para a avaliação da mobilidade sustentável em cidades de porte médio
title_fullStr Índice de efetividade para a avaliação da mobilidade sustentável em cidades de porte médio
title_full_unstemmed Índice de efetividade para a avaliação da mobilidade sustentável em cidades de porte médio
title_sort Índice de efetividade para a avaliação da mobilidade sustentável em cidades de porte médio
author Marins, Cristiano Souza
author_facet Marins, Cristiano Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Orrico Filho, Rômulo Dante
http://lattes.cnpq.br/1915365869140336
Nassi, Carlos David
Santos, Enilson Medeiros dos
Leal Junior, Ilton Curty
dc.contributor.author.fl_str_mv Marins, Cristiano Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Engenharia de transportes
Mobilidade urbana
Cidades de porte médio
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES
topic Engenharia de transportes
Mobilidade urbana
Cidades de porte médio
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE TRANSPORTES
description The objective of this study was to propose an index of sustainable urban mobility effectiveness to assist in the planning and management of medium-sized cities. In order to achieve this goal, an exploratory and qualitative research was carried out to elaborate a bibliographic review that covered the theme and allowed a survey on the models adopted in Brazil and abroad. From the theoretical foundation, it was possible to build a model with six indicators to compose the IEMUS (Effectiveness Index of Sustainable Urban Mobility), that priors the objectivity and practicality of the application. Subsequently, a field survey was carried out in which it was possible to apply the IEMUS in 15 cities with a population between 100 thousand and 500 thousand inhabitants, in order to evaluate their respective performances. The next step was to determine the weight of each indicator by applying a questionnaire to experts in the area. Finally, it was possible to evaluate the performance of each city and to note the need for a discussion about the effectiveness of its public policies of urban mobility with a focus on sustainability. The index seems objective and practical, allowing a consistent evaluation of the surveyed cities, and can be easily used by the managers in the monitoring and evaluation of the performance of their cities in reference of sustainable urban mobility.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11
2019-02-14T17:49:24Z
2023-12-21T03:03:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11422/6491
url http://hdl.handle.net/11422/6491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Transportes
UFRJ
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Transportes
UFRJ
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRJ
instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron:UFRJ
instname_str Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron_str UFRJ
institution UFRJ
reponame_str Repositório Institucional da UFRJ
collection Repositório Institucional da UFRJ
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
repository.mail.fl_str_mv pantheon@sibi.ufrj.br
_version_ 1815455982091763712