Waltércio Caldas: a arte que tece o ar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flores, Cristine Monteiro
Data de Publicação: 1998
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/6173
Resumo: The subject of this essay focus, primarily, on the contemporary world seen through the art object, by the subjective response of the artist to it. In a world where the technological achievements engender a vertiginous time to our quotidian life, while spaces become wide in range though qualitatively exiguous, we bring about an art which deals with the search for space quality according to our interior tempos. This point might sound like nonsense in the understanding of this very contemporary world we are engaged on getting to grips with. On the contrary, the art of Waltércio Caldas will reveal, through his approach, its connection with this contemporary reality, where it is inserted, while emboding and discussing its complexity. Yet, evoking, at the same time, the particular and expressive poetry the universe of the current man distills. Waltércio Caldas has been considered one of the most important artists in the Brazilian art world. His approach handles various media starting off with drawings towards the object, enlarging its scale till finally reaching the public spaces. In investigating this passage we do not mean to deal with an ambitious number of pieces and questions. The study of Waltércio Caldas’ art will lead, at the end, to one unique proposition: a coherent oeuvre of a singular artist who speaks a universal language, the one of a man in search of himself.
id UFRJ_afead1569d2cf4dc5cb9105097a453e9
oai_identifier_str oai:pantheon.ufrj.br:11422/6173
network_acronym_str UFRJ
network_name_str Repositório Institucional da UFRJ
repository_id_str
spelling Waltércio Caldas: a arte que tece o arArte contemporâneaEsculturaHistória da arteCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTEThe subject of this essay focus, primarily, on the contemporary world seen through the art object, by the subjective response of the artist to it. In a world where the technological achievements engender a vertiginous time to our quotidian life, while spaces become wide in range though qualitatively exiguous, we bring about an art which deals with the search for space quality according to our interior tempos. This point might sound like nonsense in the understanding of this very contemporary world we are engaged on getting to grips with. On the contrary, the art of Waltércio Caldas will reveal, through his approach, its connection with this contemporary reality, where it is inserted, while emboding and discussing its complexity. Yet, evoking, at the same time, the particular and expressive poetry the universe of the current man distills. Waltércio Caldas has been considered one of the most important artists in the Brazilian art world. His approach handles various media starting off with drawings towards the object, enlarging its scale till finally reaching the public spaces. In investigating this passage we do not mean to deal with an ambitious number of pieces and questions. The study of Waltércio Caldas’ art will lead, at the end, to one unique proposition: a coherent oeuvre of a singular artist who speaks a universal language, the one of a man in search of himself.CAPESFalar da contemporaneidade através do objeto de arte, ver o mundo sob o olhar do artista, é o caminho que buscou traçar esta dissertação. Num momento em que as conquistas tecnológicas imprimem um tempo vertiginoso à vida cotidiana e os espaços se tornam amplos em alcance porém exíguos em qualidade, estudar um artista que vai lidar com o espaço qualitativo e nossos tempos interiores pode parecer um "ir de encontro" a essa contemporaneidade mesma, a que nos propomos entender. Mas, nosso estudo se revela ser bem o contrário. A arte de Waltércio Caldas vai desenhar, de dentro da contemporaneidade, o seu "ponto de fuga". Vai esboçar a sua linguagem, atual e em sintonia com a realidade mesma, utilizando-se dos seus recursos, enfatizando a sua complexidade, sem deixar de permitir aflorar a poesia possível e expressiva que povoa o universo do homem de hoje. Waltércio Caldas tem se revelado, nas últimas décadas, um dos nomes de maior relevância dentro do panorama da arte brasileira, numa abordagem que passa por vários meios de expressão - do desenho ao objeto, que aos poucos se expande à novas experiências, utilizando-se de diferentes escalas e chegando, finalmente ao espaço público. Em percorrermos o seu trajeto, não nos propomos a um alcance ambicioso de muitas obras e muitas questões. A obra se desenhará, ao longo da leitura deste trabalho, como apenas uma única e coerente obra de um artista que fala uma linguagem universal, a linguagem do homem que busca a si mesmo.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilEscola de Belas ArtesPrograma de Pós-Graduação em Artes VisuaisUFRJPereira, Sonia Gomeshttp://lattes.cnpq.br/7215951323937810Alencar, Ana Mariahttp://lattes.cnpq.br/2433686286573513Ferreira, Maria da Glóriahttp://lattes.cnpq.br/5033199123103071Flores, Cristine Monteiro2019-01-22T00:07:48Z2023-12-21T03:05:30Z1998-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/11422/6173porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:05:30Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/6173Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:05:30Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Waltércio Caldas: a arte que tece o ar
title Waltércio Caldas: a arte que tece o ar
spellingShingle Waltércio Caldas: a arte que tece o ar
Flores, Cristine Monteiro
Arte contemporânea
Escultura
História da arte
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE
title_short Waltércio Caldas: a arte que tece o ar
title_full Waltércio Caldas: a arte que tece o ar
title_fullStr Waltércio Caldas: a arte que tece o ar
title_full_unstemmed Waltércio Caldas: a arte que tece o ar
title_sort Waltércio Caldas: a arte que tece o ar
author Flores, Cristine Monteiro
author_facet Flores, Cristine Monteiro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pereira, Sonia Gomes
http://lattes.cnpq.br/7215951323937810
Alencar, Ana Maria
http://lattes.cnpq.br/2433686286573513
Ferreira, Maria da Glória
http://lattes.cnpq.br/5033199123103071
dc.contributor.author.fl_str_mv Flores, Cristine Monteiro
dc.subject.por.fl_str_mv Arte contemporânea
Escultura
História da arte
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE
topic Arte contemporânea
Escultura
História da arte
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::HISTORIA DA ARTE
description The subject of this essay focus, primarily, on the contemporary world seen through the art object, by the subjective response of the artist to it. In a world where the technological achievements engender a vertiginous time to our quotidian life, while spaces become wide in range though qualitatively exiguous, we bring about an art which deals with the search for space quality according to our interior tempos. This point might sound like nonsense in the understanding of this very contemporary world we are engaged on getting to grips with. On the contrary, the art of Waltércio Caldas will reveal, through his approach, its connection with this contemporary reality, where it is inserted, while emboding and discussing its complexity. Yet, evoking, at the same time, the particular and expressive poetry the universe of the current man distills. Waltércio Caldas has been considered one of the most important artists in the Brazilian art world. His approach handles various media starting off with drawings towards the object, enlarging its scale till finally reaching the public spaces. In investigating this passage we do not mean to deal with an ambitious number of pieces and questions. The study of Waltércio Caldas’ art will lead, at the end, to one unique proposition: a coherent oeuvre of a singular artist who speaks a universal language, the one of a man in search of himself.
publishDate 1998
dc.date.none.fl_str_mv 1998-03
2019-01-22T00:07:48Z
2023-12-21T03:05:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11422/6173
url http://hdl.handle.net/11422/6173
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Belas Artes
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFRJ
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Escola de Belas Artes
Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais
UFRJ
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRJ
instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron:UFRJ
instname_str Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron_str UFRJ
institution UFRJ
reponame_str Repositório Institucional da UFRJ
collection Repositório Institucional da UFRJ
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
repository.mail.fl_str_mv pantheon@sibi.ufrj.br
_version_ 1815455980678283264