A IMPORTÂNCIA DA VALORIZAÇÃO DA HISTÓRIA LOCAL NO ENSINO DE HISTÓRIA EM MOÇAMBIQUE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Espacialidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26346 |
Resumo: | Abstract This article aims to reflect on the importance of local history for the teaching of history in Mozambique. In this context, local history is one that allows us to investigate a region or places where students are located. And nowadays it is seen as an indispensable tool in the teaching and learning process. It is in this context that, in the first moment of this article, I present the perception of local history. In a second moment, the importance of valuing local history for the teaching of history is analyzed. And finally, the strategies for inserting local history in teaching in Mozambique are presented. In this sense, to carry out this article, a bibliographic analysis was taken into account, seeking to understand the topic from the materials and documents existing in Archives, focusing mainly on the documentation that gave more impetus and clarity to the research. Keywords: Local history; history teaching; Mozambique. |
id |
UFRN-10_5523315ca24613b004938f8ca1d25d62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufrn.br:article/26346 |
network_acronym_str |
UFRN-10 |
network_name_str |
Espacialidades |
repository_id_str |
|
spelling |
A IMPORTÂNCIA DA VALORIZAÇÃO DA HISTÓRIA LOCAL NO ENSINO DE HISTÓRIA EM MOÇAMBIQUE História localEnsino de HistóriaMoçambiqueAbstract This article aims to reflect on the importance of local history for the teaching of history in Mozambique. In this context, local history is one that allows us to investigate a region or places where students are located. And nowadays it is seen as an indispensable tool in the teaching and learning process. It is in this context that, in the first moment of this article, I present the perception of local history. In a second moment, the importance of valuing local history for the teaching of history is analyzed. And finally, the strategies for inserting local history in teaching in Mozambique are presented. In this sense, to carry out this article, a bibliographic analysis was taken into account, seeking to understand the topic from the materials and documents existing in Archives, focusing mainly on the documentation that gave more impetus and clarity to the research. Keywords: Local history; history teaching; Mozambique.Resumo O presente artigo tem como objectivo fazer uma reflexão sobre a importância da história local para no ensino de história em Moçambique. Neste âmbito, a história local é aquela que permite investigar uma região ou lugares, onde os alunos estão inseridos. E nos tempos actuais ela é vista como uma ferramenta indispensável no processo de ensino e aprendizagem. É neste contexto que no primeiro momento deste artigo apresento a percepção da história local. Num segundo momento analisa-se a importância da valorização da história local para o ensino de história. E por fim apresentam-se as estratégias de inserção da história local no ensino em Moçambique. Neste sentido, para realização deste artigo levou-se em consideração uma análise bibliográfica buscando-se perceber o tópico a partir dos materiais e documentos existentes em Arquivos, centrando-se principalmente na documentação que deu mais ímpeto e clareza à pesquisa. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2022-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/2634610.21680/1984-817X.2022v18n1ID26346Espacialidades Journal; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 38-51Revista Espacialidades; Vol. 18 Núm. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 38-51Revue Espacialidades; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 38-51Revista Espacialidades; v. 18 n. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 38-511984-817X10.21680/1984-817X.2022v18n1reponame:Espacialidadesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26346/15577Copyright (c) 2022 Revista Espacialidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccessOmar, Denisse Kátia Soares2022-04-18T21:32:00Zoai:periodicos.ufrn.br:article/26346Revistahttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/oaiespacialidades@gmail.com||1984-817X1984-817Xopendoar:2022-04-18T21:32Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A IMPORTÂNCIA DA VALORIZAÇÃO DA HISTÓRIA LOCAL NO ENSINO DE HISTÓRIA EM MOÇAMBIQUE |
title |
A IMPORTÂNCIA DA VALORIZAÇÃO DA HISTÓRIA LOCAL NO ENSINO DE HISTÓRIA EM MOÇAMBIQUE |
spellingShingle |
A IMPORTÂNCIA DA VALORIZAÇÃO DA HISTÓRIA LOCAL NO ENSINO DE HISTÓRIA EM MOÇAMBIQUE Omar, Denisse Kátia Soares História local Ensino de História Moçambique |
title_short |
A IMPORTÂNCIA DA VALORIZAÇÃO DA HISTÓRIA LOCAL NO ENSINO DE HISTÓRIA EM MOÇAMBIQUE |
title_full |
A IMPORTÂNCIA DA VALORIZAÇÃO DA HISTÓRIA LOCAL NO ENSINO DE HISTÓRIA EM MOÇAMBIQUE |
title_fullStr |
A IMPORTÂNCIA DA VALORIZAÇÃO DA HISTÓRIA LOCAL NO ENSINO DE HISTÓRIA EM MOÇAMBIQUE |
title_full_unstemmed |
A IMPORTÂNCIA DA VALORIZAÇÃO DA HISTÓRIA LOCAL NO ENSINO DE HISTÓRIA EM MOÇAMBIQUE |
title_sort |
A IMPORTÂNCIA DA VALORIZAÇÃO DA HISTÓRIA LOCAL NO ENSINO DE HISTÓRIA EM MOÇAMBIQUE |
author |
Omar, Denisse Kátia Soares |
author_facet |
Omar, Denisse Kátia Soares |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Omar, Denisse Kátia Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História local Ensino de História Moçambique |
topic |
História local Ensino de História Moçambique |
description |
Abstract This article aims to reflect on the importance of local history for the teaching of history in Mozambique. In this context, local history is one that allows us to investigate a region or places where students are located. And nowadays it is seen as an indispensable tool in the teaching and learning process. It is in this context that, in the first moment of this article, I present the perception of local history. In a second moment, the importance of valuing local history for the teaching of history is analyzed. And finally, the strategies for inserting local history in teaching in Mozambique are presented. In this sense, to carry out this article, a bibliographic analysis was taken into account, seeking to understand the topic from the materials and documents existing in Archives, focusing mainly on the documentation that gave more impetus and clarity to the research. Keywords: Local history; history teaching; Mozambique. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26346 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26346 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26346 |
identifier_str_mv |
10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26346 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26346/15577 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Espacialidades info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Espacialidades |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Espacialidades Journal; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 38-51 Revista Espacialidades; Vol. 18 Núm. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 38-51 Revue Espacialidades; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 38-51 Revista Espacialidades; v. 18 n. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 38-51 1984-817X 10.21680/1984-817X.2022v18n1 reponame:Espacialidades instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Espacialidades |
collection |
Espacialidades |
repository.name.fl_str_mv |
Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
espacialidades@gmail.com|| |
_version_ |
1797069108375715840 |