“A linha de fronteira se rompeu”:: poéticas musicais de um Nordeste psicodélico nos anos 70
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Espacialidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17723 |
Resumo: | This paper is concerned with the questioning of the emergence of new cultures of space since the second half of the 20th century via the so-called the space-race. My objective is to understand the way the extension of human borders starting with the scientific advances which brought Man to space affected compositions regarding space in the field of the arts, above all the musical arts. We are also concerned with the “cosmic escape” inherent in this historic period. In this sense, I propose a historical analysis of the album “Paêbiru: O caminho da montanha do sol” (“Paêbiru: The way of the mountain of the sun”) released by Zé Ramalho and Lula Côrtes in 1975 in the city of Recife. The purpose of this analysis is to think of the way this new culture of space affects the spatialization of the imagination of the Brazilian northeast in this album. The album is concerned with the petroglyphs of the Pedra do Ingá (Ingá’s Stone), found in the backcountry town of Cariri. Without losing vision of the processes of subjectification and the counterculture practices of the psychedelic culture of the 70’s (to which the artists in question were connected), we will address the impacts of the outer-space adventure in a ressignification of imagined borders, in this case, the borders of the Brazilian Northeast. |
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“A linha de fronteira se rompeu”:: poéticas musicais de um Nordeste psicodélico nos anos 70NordesteEspaçoCosmoMúsicaPsicodeliaBrazilian NortheastSpaceCosmosMusicPsychedeliaThis paper is concerned with the questioning of the emergence of new cultures of space since the second half of the 20th century via the so-called the space-race. My objective is to understand the way the extension of human borders starting with the scientific advances which brought Man to space affected compositions regarding space in the field of the arts, above all the musical arts. We are also concerned with the “cosmic escape” inherent in this historic period. In this sense, I propose a historical analysis of the album “Paêbiru: O caminho da montanha do sol” (“Paêbiru: The way of the mountain of the sun”) released by Zé Ramalho and Lula Côrtes in 1975 in the city of Recife. The purpose of this analysis is to think of the way this new culture of space affects the spatialization of the imagination of the Brazilian northeast in this album. The album is concerned with the petroglyphs of the Pedra do Ingá (Ingá’s Stone), found in the backcountry town of Cariri. Without losing vision of the processes of subjectification and the counterculture practices of the psychedelic culture of the 70’s (to which the artists in question were connected), we will address the impacts of the outer-space adventure in a ressignification of imagined borders, in this case, the borders of the Brazilian Northeast.Este artigo se ocupa em problematizar a emergência de novas culturas espaciais a partir da segunda metade do século XX através do que se convencionou denominar por corrida espaço-sideral. Meu objetivo é compreender de que maneira a ampliação das fronteiras humanas a partir dos avanços científicos que levaram o homem ao espaço reverberaram nas composições espaciais do campo das artes, sobretudo das artes musicais, também afetadas por essa ´´escapada cósmica`` inerente ao período histórico estudado. Nesse sentido, proponho uma análise historiográfica do álbum ´´Paêbiru: O caminho da montanha do sol`` lançado por Zé Ramalho e Lula Côrtes em 1975 em Recife para pensar de que maneira esta nova cultura espacial afetou a espacialização imaginária do Nordeste neste álbum que tem como tema as inscrições rupestres da Pedra do Ingá, localizadas na região do Cariri paraibano. Sem perder de vista os processos de subjetivação e as práticas da contracultura e da cultura psicodélica dos anos 70, com as quais os artistas envolvidos se conectavam, iremos nos debruçar sobre os impactos da aventura espaço-sideral para uma ressignificação das fronteiras imaginadas, neste caso, as fronteiras do Nordeste brasileiro.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2015-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17723Espacialidades Journal; Vol. 8 No. 01 (2015): Espaços da cultura e representações do espaço: entre o simbólico e o concreto; 107-140Revista Espacialidades; Vol. 8 Núm. 01 (2015): Espaços da cultura e representações do espaço: entre o simbólico e o concreto; 107-140Revue Espacialidades; Vol. 8 No. 01 (2015): Espaços da cultura e representações do espaço: entre o simbólico e o concreto; 107-140Revista Espacialidades; v. 8 n. 01 (2015): Espaços da cultura e representações do espaço: entre o simbólico e o concreto; 107-1401984-817Xreponame:Espacialidadesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/17723/11571Copyright (c) 2015 Revista Espacialidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Henrique Masera2020-07-19T17:29:52Zoai:periodicos.ufrn.br:article/17723Revistahttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/oaiespacialidades@gmail.com||1984-817X1984-817Xopendoar:2020-07-19T17:29:52Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
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