APRENDER NA CIDADE:: entre o dédalo e o labirinto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Espacialidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26551 |
Resumo: | ABSTRACT The intention of this article is to present a reflection concerning the learning of History in the city, as of metaphors of the maze and the labyrinth, inspired upon the reflection of ethnographer Tim Ingold (2015). In dialog with the idea of a pedagogy of the pedestrian reasoning from the city of Rio de Janeiro (RJ), with the demonstration of fondness, languages, and senses, we will present capabilities and challenges of education in the city. The concepts of historical imagination and schooling will be the focus of most attention. Finally, we will glimmer the impacts of the pandemic in the use of the city and the challenges that are yet to come. |
id |
UFRN-10_c9ceade65418ce26b241c450890c414b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufrn.br:article/26551 |
network_acronym_str |
UFRN-10 |
network_name_str |
Espacialidades |
repository_id_str |
|
spelling |
APRENDER NA CIDADE:: entre o dédalo e o labirintoTerritório; cidade; aprendizagem histórica; Rio de Janeiro; etnografiaTerritory; city; historical schooling; Rio de Janeiro;ABSTRACT The intention of this article is to present a reflection concerning the learning of History in the city, as of metaphors of the maze and the labyrinth, inspired upon the reflection of ethnographer Tim Ingold (2015). In dialog with the idea of a pedagogy of the pedestrian reasoning from the city of Rio de Janeiro (RJ), with the demonstration of fondness, languages, and senses, we will present capabilities and challenges of education in the city. The concepts of historical imagination and schooling will be the focus of most attention. Finally, we will glimmer the impacts of the pandemic in the use of the city and the challenges that are yet to come.O artigo pretende apresentar uma reflexão sobre o aprendizado da História na cidade a partir das metáforas do dédalo e do labirinto, inspirada na reflexão do etnógrafo Tim Ingold (2015). Em diálogo com a ideia de uma pedagogia do pedestre refletiva a partir da cidade do Rio de Janeiro (RJ) com a mobilização de afetos, linguagens e sentidos, apresentaremos potencialidades e desafios da educação na cidade. Os conceitos de imaginação e aprendizagem histórica serão focos de maior atenção. Por fim, vislumbraremos impactos da pandemia no uso da cidade e desafios para o porvir. Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2022-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/2655110.21680/1984-817X.2022v18n1ID26551Espacialidades Journal; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 267-278Revista Espacialidades; Vol. 18 Núm. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 267-278Revue Espacialidades; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 267-278Revista Espacialidades; v. 18 n. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 267-2781984-817X10.21680/1984-817X.2022v18n1reponame:Espacialidadesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26551/15589Copyright (c) 2022 Revista Espacialidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Carina MartinsMuniz, Thaísa de Queiroz 2022-04-18T21:32:00Zoai:periodicos.ufrn.br:article/26551Revistahttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/oaiespacialidades@gmail.com||1984-817X1984-817Xopendoar:2022-04-18T21:32Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
APRENDER NA CIDADE:: entre o dédalo e o labirinto |
title |
APRENDER NA CIDADE:: entre o dédalo e o labirinto |
spellingShingle |
APRENDER NA CIDADE:: entre o dédalo e o labirinto Costa, Carina Martins Território; cidade; aprendizagem histórica; Rio de Janeiro; etnografia Territory; city; historical schooling; Rio de Janeiro; |
title_short |
APRENDER NA CIDADE:: entre o dédalo e o labirinto |
title_full |
APRENDER NA CIDADE:: entre o dédalo e o labirinto |
title_fullStr |
APRENDER NA CIDADE:: entre o dédalo e o labirinto |
title_full_unstemmed |
APRENDER NA CIDADE:: entre o dédalo e o labirinto |
title_sort |
APRENDER NA CIDADE:: entre o dédalo e o labirinto |
author |
Costa, Carina Martins |
author_facet |
Costa, Carina Martins Muniz, Thaísa de Queiroz |
author_role |
author |
author2 |
Muniz, Thaísa de Queiroz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Carina Martins Muniz, Thaísa de Queiroz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Território; cidade; aprendizagem histórica; Rio de Janeiro; etnografia Territory; city; historical schooling; Rio de Janeiro; |
topic |
Território; cidade; aprendizagem histórica; Rio de Janeiro; etnografia Territory; city; historical schooling; Rio de Janeiro; |
description |
ABSTRACT The intention of this article is to present a reflection concerning the learning of History in the city, as of metaphors of the maze and the labyrinth, inspired upon the reflection of ethnographer Tim Ingold (2015). In dialog with the idea of a pedagogy of the pedestrian reasoning from the city of Rio de Janeiro (RJ), with the demonstration of fondness, languages, and senses, we will present capabilities and challenges of education in the city. The concepts of historical imagination and schooling will be the focus of most attention. Finally, we will glimmer the impacts of the pandemic in the use of the city and the challenges that are yet to come. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26551 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26551 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26551 |
identifier_str_mv |
10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26551 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26551/15589 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Espacialidades info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Espacialidades |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Espacialidades Journal; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 267-278 Revista Espacialidades; Vol. 18 Núm. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 267-278 Revue Espacialidades; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 267-278 Revista Espacialidades; v. 18 n. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 267-278 1984-817X 10.21680/1984-817X.2022v18n1 reponame:Espacialidades instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Espacialidades |
collection |
Espacialidades |
repository.name.fl_str_mv |
Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
espacialidades@gmail.com|| |
_version_ |
1797069108397735936 |