The Indigenous in the Emperor's School:: The lands recaptured by individuals that was expelled their original spaces.
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Espacialidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/20448 |
Resumo: | The article seeks to value the pedagogical practice existing at Colégio Pedro II, a federal public educational institution located in the city of Rio de Janeiro. The text begins by justifying the importance of decolonizing the curriculum in order to destabilize the educational paradigm imposed today. Then, we discuss why the increase of the indigenous community in the institution and how the conquest of this space serves as inspiration for the elaboration of liberating and counter-hegemonic pedagogical practices. |
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The Indigenous in the Emperor's School:: The lands recaptured by individuals that was expelled their original spaces.O índio na Escola do Imperador:: retomada de terreno por indivíduos que foram expulsos de seus espaços originais.Colégio Pedro IIDescolonizaçãoIndígenasReetinizaçãoPedro II CollegeDecolonizationIndigenousReetinizationThe article seeks to value the pedagogical practice existing at Colégio Pedro II, a federal public educational institution located in the city of Rio de Janeiro. The text begins by justifying the importance of decolonizing the curriculum in order to destabilize the educational paradigm imposed today. Then, we discuss why the increase of the indigenous community in the institution and how the conquest of this space serves as inspiration for the elaboration of liberating and counter-hegemonic pedagogical practices.O artigo busca valorizar a prática pedagógica existente no Colégio Pedro II, instituição pública federal de educação localizado na cidade do Rio de Janeiro. O texto se inicia justificando a importância de descolonizar o currículo, de forma a desestabilizar o paradigma educacional imposto hoje. Em seguida, discute-se o porquê do aumento da comunidade indígena na instituição e como a conquista deste espaço serve de inspiração para a elaboração de práticas pedagógicas libertadoras e contra-hegemônicas.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2020-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/2044810.21680/1984-817X.2020v16n01ID20448Espacialidades Journal; Vol. 16 No. 01 (2020): Indigenous protagonists in the school space; 101-112Revista Espacialidades; Vol. 16 Núm. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 101-112Revue Espacialidades; Vol. 16 No. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 101-112Revista Espacialidades; v. 16 n. 01 (2020): Protagonismos Indígenas no Espaço Escolar; 101-1121984-817X10.21680/1984-817X.2020v16n01reponame:Espacialidadesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/20448/12659Copyright (c) 2020 Revista Espacialidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSpolidoro, Marcello Miranda Ferreira Ferreira, Beatriz Mota2020-12-16T20:16:49Zoai:periodicos.ufrn.br:article/20448Revistahttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/oaiespacialidades@gmail.com||1984-817X1984-817Xopendoar:2020-12-16T20:16:49Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
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