INFLUENCE OF TEACHING IN LEARNING METHOD OF QUANTITATIVE METHODS IN THE COURSE OF ACCOUNTING UFRN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Maria Constantino de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Quirino, Márcio César de Oliveira, Segantini, Giovanna Tonetto, Araujo, Aneide Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ambiente Contábil
Texto Completo: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/4268
Resumo: The current market requires accounting professionals able to assist managers in making decisions, and quantitative methods a fundamental tool for the development of relevant information, however, according to Quirino (2010), the students of the University Accounting Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), the campus Christmas present limitations for using these methods in the professional field. The present study aims to investigate the reason for the poor performance of students in curricular component quantitative methods for analyzing the questionnaires answered by 139 students from 5th to 9th period, using the nonparametric method, using the chi-square . The analysis reveals that student performance is influenced by the connection among the methods and possibilities of application in different areas of accounting, emphasizing the importance of interdisciplinarity in teaching and learning.   Keywords: Quantitative methods. Interdisciplinarity. Education. Learning.
id UFRN-3_157c6d9ff493b8de9417802ecaedbbc0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufrn.br:article/4268
network_acronym_str UFRN-3
network_name_str Revista Ambiente Contábil
repository_id_str
spelling INFLUENCE OF TEACHING IN LEARNING METHOD OF QUANTITATIVE METHODS IN THE COURSE OF ACCOUNTING UFRNINFLUENCIA DEL MÉTODO DE ENSEÑANZA EN EL APRENDIZAJE DE LOS MÉTODOS CUANTITATIVOS EN LA CARRERA DE CONTABILIDAD EN LA UFRNINFLUENCIA DO MÉTODO DE ENSINO NA APRENDIZAGEM DOS METODOS QUANTITATIVOS NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS DA UFRNThe current market requires accounting professionals able to assist managers in making decisions, and quantitative methods a fundamental tool for the development of relevant information, however, according to Quirino (2010), the students of the University Accounting Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), the campus Christmas present limitations for using these methods in the professional field. The present study aims to investigate the reason for the poor performance of students in curricular component quantitative methods for analyzing the questionnaires answered by 139 students from 5th to 9th period, using the nonparametric method, using the chi-square . The analysis reveals that student performance is influenced by the connection among the methods and possibilities of application in different areas of accounting, emphasizing the importance of interdisciplinarity in teaching and learning.   Keywords: Quantitative methods. Interdisciplinarity. Education. Learning.El mercado actual requiere profesionales de la contabilidad que puedan ayudar a los administradores en la toma de decisiones y los métodos cuantitativos en una herramienta fundamental para el desarrollo de la información relevante, sin embargo, de acuerdo con Quirino (2010), los estudiantes de la Universidad de Contabilidad Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), las limitaciones actuales del campus de Navidad para el uso de estos métodos en el campo profesional. El presente estudio tiene como objetivo investigar la razón de los malos resultados de los estudiantes en los componentes curriculares métodos cuantitativos para el análisis de los cuestionarios respondidos por 139 alumnos de quinto a noveno periodo, utilizando el método no paramétrico, utilizando el chi-cuadrado . El análisis revela que el rendimiento de los alumnos se ve influida por la conexión entre los métodos y posibilidades de aplicación en diferentes áreas de contabilidad, haciendo hincapié en la importancia de la interdisciplinariedad en la enseñanza y el aprendizaje. Palabras clave: Los métodos cuantitativos. Interdisciplinariedad. La educación. El aprendizaje.O mercado atual exige profissionais da área contábil aptos a auxiliar os gestores nas tomadas de decisões, sendo os métodos quantitativos um instrumento fundamental para a elaboração de informações relevantes. No entanto, segundo Quirino (2010), os alunos do Curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), do campus de Natal, apresentam limitações para utilização destes métodos no campo profissional. O presente estudo tem como objetivo investigar o motivo do baixo desempenho dos alunos no componente curricular métodos quantitativos, por meio da análise dos questionários respondidos por 139 alunos do 5º ao 9º período, empregando-se o método não paramétrico, através do teste qui-quadrado. A análise revela que o desempenho dos alunos é influenciado pela ligação entre os métodos estudados e as possibilidades de aplicação nas diversas áreas da contabilidade, destacando a importância da interdisciplinaridade no processo de ensino-aprendizagem. Palavras-chave: Métodos quantitativos. Interdisciplinaridade. Ensino. Aprendizagem.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2014-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/4268REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 6 No. 1 (2014): Jan./Jun.; 19-34REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 6 Núm. 1 (2014): Jan./Jun.; 19-34REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036; v. 6 n. 1 (2014): Jan./Jun.; 19-342176-9036reponame:Revista Ambiente Contábilinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/4268/3989Copyright (c) 2016 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Maria Constantino deQuirino, Márcio César de OliveiraSegantini, Giovanna TonettoAraujo, Aneide Oliveira2019-10-09T22:35:15Zoai:periodicos.ufrn.br:article/4268Revistahttps://periodicos.ufrn.br/ambientePUBhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/oai||prof.mauriciocsilva@gmail.com2176-90362176-9036opendoar:2019-10-09T22:35:15Revista Ambiente Contábil - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.none.fl_str_mv INFLUENCE OF TEACHING IN LEARNING METHOD OF QUANTITATIVE METHODS IN THE COURSE OF ACCOUNTING UFRN
INFLUENCIA DEL MÉTODO DE ENSEÑANZA EN EL APRENDIZAJE DE LOS MÉTODOS CUANTITATIVOS EN LA CARRERA DE CONTABILIDAD EN LA UFRN
INFLUENCIA DO MÉTODO DE ENSINO NA APRENDIZAGEM DOS METODOS QUANTITATIVOS NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS DA UFRN
title INFLUENCE OF TEACHING IN LEARNING METHOD OF QUANTITATIVE METHODS IN THE COURSE OF ACCOUNTING UFRN
spellingShingle INFLUENCE OF TEACHING IN LEARNING METHOD OF QUANTITATIVE METHODS IN THE COURSE OF ACCOUNTING UFRN
Moura, Maria Constantino de
title_short INFLUENCE OF TEACHING IN LEARNING METHOD OF QUANTITATIVE METHODS IN THE COURSE OF ACCOUNTING UFRN
title_full INFLUENCE OF TEACHING IN LEARNING METHOD OF QUANTITATIVE METHODS IN THE COURSE OF ACCOUNTING UFRN
title_fullStr INFLUENCE OF TEACHING IN LEARNING METHOD OF QUANTITATIVE METHODS IN THE COURSE OF ACCOUNTING UFRN
title_full_unstemmed INFLUENCE OF TEACHING IN LEARNING METHOD OF QUANTITATIVE METHODS IN THE COURSE OF ACCOUNTING UFRN
title_sort INFLUENCE OF TEACHING IN LEARNING METHOD OF QUANTITATIVE METHODS IN THE COURSE OF ACCOUNTING UFRN
author Moura, Maria Constantino de
author_facet Moura, Maria Constantino de
Quirino, Márcio César de Oliveira
Segantini, Giovanna Tonetto
Araujo, Aneide Oliveira
author_role author
author2 Quirino, Márcio César de Oliveira
Segantini, Giovanna Tonetto
Araujo, Aneide Oliveira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Maria Constantino de
Quirino, Márcio César de Oliveira
Segantini, Giovanna Tonetto
Araujo, Aneide Oliveira
description The current market requires accounting professionals able to assist managers in making decisions, and quantitative methods a fundamental tool for the development of relevant information, however, according to Quirino (2010), the students of the University Accounting Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), the campus Christmas present limitations for using these methods in the professional field. The present study aims to investigate the reason for the poor performance of students in curricular component quantitative methods for analyzing the questionnaires answered by 139 students from 5th to 9th period, using the nonparametric method, using the chi-square . The analysis reveals that student performance is influenced by the connection among the methods and possibilities of application in different areas of accounting, emphasizing the importance of interdisciplinarity in teaching and learning.   Keywords: Quantitative methods. Interdisciplinarity. Education. Learning.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/4268
url https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/4268
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/4268/3989
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 6 No. 1 (2014): Jan./Jun.; 19-34
REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 6 Núm. 1 (2014): Jan./Jun.; 19-34
REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036; v. 6 n. 1 (2014): Jan./Jun.; 19-34
2176-9036
reponame:Revista Ambiente Contábil
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Revista Ambiente Contábil
collection Revista Ambiente Contábil
repository.name.fl_str_mv Revista Ambiente Contábil - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv ||prof.mauriciocsilva@gmail.com
_version_ 1799770186794926080