A incongruência do argumento da antítese moral em Hobbes
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Princípios (Natal. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/principios/article/view/23503 |
Resumo: | The aim of this article is to provide a critique of Strauss' claims to determine a moral foundation for Hobbes' civil philosophy. It is therefore a question of discussing the determinations of man's behavior derived from a natural tendency imposed upon him. In this way, the viability of the link between natural philosophy and civil philosophy is exposed in order to determine Hobbes' commitment to the terms of the mechanism of his time. Strauss' argument that the principle of self-preservation is based on a moral antithesis between vanity and the fundamentally just fear of violent death is thus made impossible. |
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A incongruência do argumento da antítese moral em Hobbes HobbesVaidadeFilosofia CivilMecanicismoMedoThe aim of this article is to provide a critique of Strauss' claims to determine a moral foundation for Hobbes' civil philosophy. It is therefore a question of discussing the determinations of man's behavior derived from a natural tendency imposed upon him. In this way, the viability of the link between natural philosophy and civil philosophy is exposed in order to determine Hobbes' commitment to the terms of the mechanism of his time. Strauss' argument that the principle of self-preservation is based on a moral antithesis between vanity and the fundamentally just fear of violent death is thus made impossible.O objetivo desse artigo consiste em fornecer uma crítica às pretensões de Strauss em determinar um fundamento moral à filosofia civil de Hobbes. Trata-se, portanto, de discutir as determinações do comportamento dos homens derivado de uma tendência natural a eles imposta. Desse modo, expõe-se a viabilidade do vínculo entre a filosofia natural e a filosofia civil para determinar o comprometimento de Hobbes aos termos do mecanicismo da sua época. Desse modo, inviabiliza-se o argumento de Strauss segundo o qual o princípio da autopreservação baseia-se em uma antítese moral ocasionada entre a vaidade e o fundamentalmente justo medo da morte violenta.EDUFRN2021-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/principios/article/view/2350310.21680/1983-2109.2021v28n57ID23503Princípios: Revista de Filosofia (UFRN); v. 28 n. 57 (2021): Princípios: Revista de Filosofia (UFRN); 34-521983-21090104-869410.21680/1983-2109.2021v28n57reponame:Princípios (Natal. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/principios/article/view/23503/14832Copyright (c) 2021 Delmo Mattos Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Delmo Mattos2021-10-04T11:38:43Zoai:periodicos.ufrn.br:article/23503Revistahttps://periodicos.ufrn.br/principiosPUBhttps://periodicos.ufrn.br/principios/oai||principios@cchla.ufrn.br1983-21090104-8694opendoar:2021-10-04T11:38:43Princípios (Natal. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
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