Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14883
Resumo: This Master of Science Thesis deals with a study on applying the BSC Balanced Scorecard to assess the performance of Federal Centers for Technological Education Institution in Brazil, the CEFET s (Centro Federal de Educação Tecnológica), government organizations non for profit. It s accomplished a literature review in order to understand the BSC and its application to non for profit organizations and as a main result it is proposed a BSC conceptual model with an inversion of the main BSC perspective from financial to customer/society. Taking the FORPLAN/CONCEFET performance indicators matrix it is developed a set of performance indicators for the two tops perspective in the conceptual model proposed five for customer/society perspective and three for financial/budget perspective. A field survey with ten CEFET s General Directors is conducted to validate the indicators and assess the perception of the Directors on the hierarchy of the conceptual model, and a hierarchy among the indicators as well. The main results suggests that the indicators are validated, that most of the Directors support the hierarchy presented in the conceptual model but 30% of them have a traditional model with financials coming first. In terms of indicator hierarchy, there s a slight priority for the student unitary cost among the financial perspective indicators, and a relative balance among the customer/society perspective indicators
id UFRN_019a6657b8165a31c7f0313ed2f2c786
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14883
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Silva, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa ehttp://lattes.cnpq.br/6520063891203852http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784139P6Ramos, Anatália Saraiva Martinshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782144T2Araújo, Renato Samuel Barbosa dehttp://lattes.cnpq.br/8844681795357306Ramos, Rubens Eugênio Barreto2014-12-17T14:52:37Z2008-12-222014-12-17T14:52:37Z2008-03-28SILVA, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e. A Contribution to setting performance indicators on Brazilian Federal Centers for Technological Education based on the Balanced Scorecard perspectives. 2008. 13 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14883This Master of Science Thesis deals with a study on applying the BSC Balanced Scorecard to assess the performance of Federal Centers for Technological Education Institution in Brazil, the CEFET s (Centro Federal de Educação Tecnológica), government organizations non for profit. It s accomplished a literature review in order to understand the BSC and its application to non for profit organizations and as a main result it is proposed a BSC conceptual model with an inversion of the main BSC perspective from financial to customer/society. Taking the FORPLAN/CONCEFET performance indicators matrix it is developed a set of performance indicators for the two tops perspective in the conceptual model proposed five for customer/society perspective and three for financial/budget perspective. A field survey with ten CEFET s General Directors is conducted to validate the indicators and assess the perception of the Directors on the hierarchy of the conceptual model, and a hierarchy among the indicators as well. The main results suggests that the indicators are validated, that most of the Directors support the hierarchy presented in the conceptual model but 30% of them have a traditional model with financials coming first. In terms of indicator hierarchy, there s a slight priority for the student unitary cost among the financial perspective indicators, and a relative balance among the customer/society perspective indicatorsEsta Tese de Mestrado apresenta uma contribuição à aplicação do Balanced Scorecard (BSC) no âmbito de organizações sem fins lucrativos, com estudo em Instituições Federais de Educação Tecnológica do Brasil. É realizado um levantamento dos modelos de aplicação do BSC na literatura os quais apresenta como principal variação o posicionamento e hierarquia das perspectivas financeira e cliente. A revisão da literatura gera um modelo conceitual com inversão da perspectiva final de financeira para cliente, para aplicação às organizações foco da pesquisa. Partindo dos indicadores existentes no sistema CONCEFET são propostos indicadores simplificados para as perspectivas cliente e financeira. É preparado um questionário explorando a visão dos dirigentes quanto aos indicadores propostos e realizada uma análise onde se procura verificar qual a predominância de enfoque de hierarquia entre as duas perspectivas. Os principais resultados sugerem uma validação dos indicadores e uma visão não convergente quanto a hierarquia das perspectivas. Ainda, a pesquisa sugere haver uma hierarquia dentre os indicadores que poderia ser a base para atribuição de pesos aos mesmos em uma eventual modelagem de BSC para Instituições Federais de Educação Tecnológicaapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Engenharia de ProduçãoUFRNBREstratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e OperaçõesAvaliação de desempenhoBalanced scorecardEducaçãoPerformance evaluationBalanced scorecardEducationCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOUma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecardA Contribution to setting performance indicators on Brazilian Federal Centers for Technological Education based on the Balanced Scorecard perspectivesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALCleideMRCCS.pdfapplication/pdf72529https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14883/1/CleideMRCCS.pdfd057e6acc56a0450e2dc594b91c1da82MD51TEXTCleideMRCCS.pdf.txtCleideMRCCS.pdf.txtExtracted texttext/plain21069https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14883/6/CleideMRCCS.pdf.txt320d2fbe2a860a6b0f261b2c1225b03eMD56THUMBNAILCleideMRCCS.pdf.jpgCleideMRCCS.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5102https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14883/7/CleideMRCCS.pdf.jpgd62c54be3a4c947fb57134f497edbf2bMD57123456789/148832017-11-02 01:24:40.704oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14883Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T04:24:40Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv A Contribution to setting performance indicators on Brazilian Federal Centers for Technological Education based on the Balanced Scorecard perspectives
title Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard
spellingShingle Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard
Silva, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e
Avaliação de desempenho
Balanced scorecard
Educação
Performance evaluation
Balanced scorecard
Education
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
title_short Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard
title_full Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard
title_fullStr Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard
title_full_unstemmed Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard
title_sort Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard
author Silva, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e
author_facet Silva, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e
author_role author
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6520063891203852
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784139P6
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Ramos, Anatália Saraiva Martins
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782144T2
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv Araújo, Renato Samuel Barbosa de
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8844681795357306
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ramos, Rubens Eugênio Barreto
contributor_str_mv Ramos, Rubens Eugênio Barreto
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação de desempenho
Balanced scorecard
Educação
topic Avaliação de desempenho
Balanced scorecard
Educação
Performance evaluation
Balanced scorecard
Education
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Performance evaluation
Balanced scorecard
Education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
description This Master of Science Thesis deals with a study on applying the BSC Balanced Scorecard to assess the performance of Federal Centers for Technological Education Institution in Brazil, the CEFET s (Centro Federal de Educação Tecnológica), government organizations non for profit. It s accomplished a literature review in order to understand the BSC and its application to non for profit organizations and as a main result it is proposed a BSC conceptual model with an inversion of the main BSC perspective from financial to customer/society. Taking the FORPLAN/CONCEFET performance indicators matrix it is developed a set of performance indicators for the two tops perspective in the conceptual model proposed five for customer/society perspective and three for financial/budget perspective. A field survey with ten CEFET s General Directors is conducted to validate the indicators and assess the perception of the Directors on the hierarchy of the conceptual model, and a hierarchy among the indicators as well. The main results suggests that the indicators are validated, that most of the Directors support the hierarchy presented in the conceptual model but 30% of them have a traditional model with financials coming first. In terms of indicator hierarchy, there s a slight priority for the student unitary cost among the financial perspective indicators, and a relative balance among the customer/society perspective indicators
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-12-22
2014-12-17T14:52:37Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-03-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-17T14:52:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e. A Contribution to setting performance indicators on Brazilian Federal Centers for Technological Education based on the Balanced Scorecard perspectives. 2008. 13 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14883
identifier_str_mv SILVA, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e. A Contribution to setting performance indicators on Brazilian Federal Centers for Technological Education based on the Balanced Scorecard perspectives. 2008. 13 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14883
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14883/1/CleideMRCCS.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14883/6/CleideMRCCS.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14883/7/CleideMRCCS.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d057e6acc56a0450e2dc594b91c1da82
320d2fbe2a860a6b0f261b2c1225b03e
d62c54be3a4c947fb57134f497edbf2b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797777298072535040