Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14883 |
Resumo: | This Master of Science Thesis deals with a study on applying the BSC Balanced Scorecard to assess the performance of Federal Centers for Technological Education Institution in Brazil, the CEFET s (Centro Federal de Educação Tecnológica), government organizations non for profit. It s accomplished a literature review in order to understand the BSC and its application to non for profit organizations and as a main result it is proposed a BSC conceptual model with an inversion of the main BSC perspective from financial to customer/society. Taking the FORPLAN/CONCEFET performance indicators matrix it is developed a set of performance indicators for the two tops perspective in the conceptual model proposed five for customer/society perspective and three for financial/budget perspective. A field survey with ten CEFET s General Directors is conducted to validate the indicators and assess the perception of the Directors on the hierarchy of the conceptual model, and a hierarchy among the indicators as well. The main results suggests that the indicators are validated, that most of the Directors support the hierarchy presented in the conceptual model but 30% of them have a traditional model with financials coming first. In terms of indicator hierarchy, there s a slight priority for the student unitary cost among the financial perspective indicators, and a relative balance among the customer/society perspective indicators |
id |
UFRN_019a6657b8165a31c7f0313ed2f2c786 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14883 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa ehttp://lattes.cnpq.br/6520063891203852http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784139P6Ramos, Anatália Saraiva Martinshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782144T2Araújo, Renato Samuel Barbosa dehttp://lattes.cnpq.br/8844681795357306Ramos, Rubens Eugênio Barreto2014-12-17T14:52:37Z2008-12-222014-12-17T14:52:37Z2008-03-28SILVA, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e. A Contribution to setting performance indicators on Brazilian Federal Centers for Technological Education based on the Balanced Scorecard perspectives. 2008. 13 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14883This Master of Science Thesis deals with a study on applying the BSC Balanced Scorecard to assess the performance of Federal Centers for Technological Education Institution in Brazil, the CEFET s (Centro Federal de Educação Tecnológica), government organizations non for profit. It s accomplished a literature review in order to understand the BSC and its application to non for profit organizations and as a main result it is proposed a BSC conceptual model with an inversion of the main BSC perspective from financial to customer/society. Taking the FORPLAN/CONCEFET performance indicators matrix it is developed a set of performance indicators for the two tops perspective in the conceptual model proposed five for customer/society perspective and three for financial/budget perspective. A field survey with ten CEFET s General Directors is conducted to validate the indicators and assess the perception of the Directors on the hierarchy of the conceptual model, and a hierarchy among the indicators as well. The main results suggests that the indicators are validated, that most of the Directors support the hierarchy presented in the conceptual model but 30% of them have a traditional model with financials coming first. In terms of indicator hierarchy, there s a slight priority for the student unitary cost among the financial perspective indicators, and a relative balance among the customer/society perspective indicatorsEsta Tese de Mestrado apresenta uma contribuição à aplicação do Balanced Scorecard (BSC) no âmbito de organizações sem fins lucrativos, com estudo em Instituições Federais de Educação Tecnológica do Brasil. É realizado um levantamento dos modelos de aplicação do BSC na literatura os quais apresenta como principal variação o posicionamento e hierarquia das perspectivas financeira e cliente. A revisão da literatura gera um modelo conceitual com inversão da perspectiva final de financeira para cliente, para aplicação às organizações foco da pesquisa. Partindo dos indicadores existentes no sistema CONCEFET são propostos indicadores simplificados para as perspectivas cliente e financeira. É preparado um questionário explorando a visão dos dirigentes quanto aos indicadores propostos e realizada uma análise onde se procura verificar qual a predominância de enfoque de hierarquia entre as duas perspectivas. Os principais resultados sugerem uma validação dos indicadores e uma visão não convergente quanto a hierarquia das perspectivas. Ainda, a pesquisa sugere haver uma hierarquia dentre os indicadores que poderia ser a base para atribuição de pesos aos mesmos em uma eventual modelagem de BSC para Instituições Federais de Educação Tecnológicaapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Engenharia de ProduçãoUFRNBREstratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e OperaçõesAvaliação de desempenhoBalanced scorecardEducaçãoPerformance evaluationBalanced scorecardEducationCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOUma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecardA Contribution to setting performance indicators on Brazilian Federal Centers for Technological Education based on the Balanced Scorecard perspectivesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALCleideMRCCS.pdfapplication/pdf72529https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14883/1/CleideMRCCS.pdfd057e6acc56a0450e2dc594b91c1da82MD51TEXTCleideMRCCS.pdf.txtCleideMRCCS.pdf.txtExtracted texttext/plain21069https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14883/6/CleideMRCCS.pdf.txt320d2fbe2a860a6b0f261b2c1225b03eMD56THUMBNAILCleideMRCCS.pdf.jpgCleideMRCCS.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5102https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14883/7/CleideMRCCS.pdf.jpgd62c54be3a4c947fb57134f497edbf2bMD57123456789/148832017-11-02 01:24:40.704oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14883Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T04:24:40Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
A Contribution to setting performance indicators on Brazilian Federal Centers for Technological Education based on the Balanced Scorecard perspectives |
title |
Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard |
spellingShingle |
Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard Silva, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e Avaliação de desempenho Balanced scorecard Educação Performance evaluation Balanced scorecard Education CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
title_short |
Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard |
title_full |
Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard |
title_fullStr |
Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard |
title_full_unstemmed |
Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard |
title_sort |
Uma contribuição à definição de indicadores de desempenho de instituições federais de educação tecnológica do Brasil na abordagem do balanced scorecard |
author |
Silva, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e |
author_facet |
Silva, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6520063891203852 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784139P6 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Ramos, Anatália Saraiva Martins |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782144T2 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Araújo, Renato Samuel Barbosa de |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8844681795357306 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ramos, Rubens Eugênio Barreto |
contributor_str_mv |
Ramos, Rubens Eugênio Barreto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação de desempenho Balanced scorecard Educação |
topic |
Avaliação de desempenho Balanced scorecard Educação Performance evaluation Balanced scorecard Education CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Performance evaluation Balanced scorecard Education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
description |
This Master of Science Thesis deals with a study on applying the BSC Balanced Scorecard to assess the performance of Federal Centers for Technological Education Institution in Brazil, the CEFET s (Centro Federal de Educação Tecnológica), government organizations non for profit. It s accomplished a literature review in order to understand the BSC and its application to non for profit organizations and as a main result it is proposed a BSC conceptual model with an inversion of the main BSC perspective from financial to customer/society. Taking the FORPLAN/CONCEFET performance indicators matrix it is developed a set of performance indicators for the two tops perspective in the conceptual model proposed five for customer/society perspective and three for financial/budget perspective. A field survey with ten CEFET s General Directors is conducted to validate the indicators and assess the perception of the Directors on the hierarchy of the conceptual model, and a hierarchy among the indicators as well. The main results suggests that the indicators are validated, that most of the Directors support the hierarchy presented in the conceptual model but 30% of them have a traditional model with financials coming first. In terms of indicator hierarchy, there s a slight priority for the student unitary cost among the financial perspective indicators, and a relative balance among the customer/society perspective indicators |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-12-22 2014-12-17T14:52:37Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-03-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:52:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e. A Contribution to setting performance indicators on Brazilian Federal Centers for Technological Education based on the Balanced Scorecard perspectives. 2008. 13 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14883 |
identifier_str_mv |
SILVA, Cleide Maria Rodrigues Clímaco Costa e. A Contribution to setting performance indicators on Brazilian Federal Centers for Technological Education based on the Balanced Scorecard perspectives. 2008. 13 f. Dissertação (Mestrado em Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14883 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Estratégia; Qualidade; Gestão Ambiental; Gestão da Produção e Operações |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14883/1/CleideMRCCS.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14883/6/CleideMRCCS.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14883/7/CleideMRCCS.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d057e6acc56a0450e2dc594b91c1da82 320d2fbe2a860a6b0f261b2c1225b03e d62c54be3a4c947fb57134f497edbf2b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1797777298072535040 |