Aprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14290 |
Resumo: | The Novena of St. Anthony in Pradoso, is an annual celebration that takes place between June 1 and June 13. Since its preparation to the conclusion of the celebration are employed traditional knowledges and techniques, which are shared by the community. Such knowledges, built over generations, associated with popular religion, form it into the educational processes that build, through orality, practices and experiences of everyday life, the sense of belonging. An analysis of scenes, knowledges and subjects involved in the celebration, shows the form and content of practices capable of building symbolic territories of belonging. Thus, the Novena of St. Anthony in Pradoso, while an human territoriality, is designed as a locus of learning of belonging, reaffirming community values such as solidarity, service, brotherhood, integration, among others. While empirical reference for an analysis of the importance of belonging, the Novena of St. Anthony in Pradoso, offers subsidies for the production of knowledge, focused on understanding the need for a reconnection of technical and humanistic knowledges |
id |
UFRN_01ee29dc57fb9f67d5c0c11684bddebf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14290 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Alves, Carley RodriguesCarley Rodrigues Alveshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795184P6Silva, Valdenildo Pedro dahttp://lattes.cnpq.br/7841947038984958Rocha, Raimundo Nonato Araújo dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723382T8Silva, Aldo Aloisio Dantas dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727380P0Paiva, Marlúcia Menezes dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790180Z4Assunção, Luiz Carvalho dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780134H6Aragão, Ana Lúcia Assunção2014-12-17T14:36:12Z2010-11-242014-12-17T14:36:12Z2010-12-21ALVES, Carley Rodrigues. Aprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humana. 2010. 18 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14290The Novena of St. Anthony in Pradoso, is an annual celebration that takes place between June 1 and June 13. Since its preparation to the conclusion of the celebration are employed traditional knowledges and techniques, which are shared by the community. Such knowledges, built over generations, associated with popular religion, form it into the educational processes that build, through orality, practices and experiences of everyday life, the sense of belonging. An analysis of scenes, knowledges and subjects involved in the celebration, shows the form and content of practices capable of building symbolic territories of belonging. Thus, the Novena of St. Anthony in Pradoso, while an human territoriality, is designed as a locus of learning of belonging, reaffirming community values such as solidarity, service, brotherhood, integration, among others. While empirical reference for an analysis of the importance of belonging, the Novena of St. Anthony in Pradoso, offers subsidies for the production of knowledge, focused on understanding the need for a reconnection of technical and humanistic knowledgesA Trezena de Santo Antônio, em Pradoso, é um festejo anual, que se realiza entre os dias 1º e 13 de junho. Desde a sua preparação até a realização do festejo são empregados saberes e técnicas tradicionais, que são compartilhados pela comunidade. Estes saberes, construídos ao longo de gerações, ligados à religiosidade popular, se constituem em processos educativos que constroem, por meio da oralidade, de práticas e experiências do cotidiano, o sentimento de pertencimento. Uma análise das cenas, dos saberes e dos sujeitos envolvidos no festejo, revela a forma e o conteúdo de práticas capazes de construir territórios simbólicos de pertencimento. Sendo assim, a Trezena de Santo Antônio, em Pradoso, enquanto territorialidade humana, é concebida enquanto um locus de aprendizado do pertencimento, reafirmando valores comunitários como: a solidariedade, o serviço, a fraternidade, a integração, dentre outros. Enquanto referência empírica para uma análise da importância do pertencimento, a Trezena de Santo Antônio, em Pradoso, oferece subsídios para uma produção de conhecimentos pautada pela compreensão da necessidade de uma religação dos saberes técnicos e humanísticos.application/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoEducaçãoAprendizagemIdentidade CulturalTrezena de Santo AntônioVitória da Conquista BahiaEducationLearningCultural IdentityTrezena de Santo AntônioVitória da Conquista BahiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humanainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALCarleyRA_TESE.pdfapplication/pdf89405https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14290/1/CarleyRA_TESE.pdf15f862f15d941a539379fe8f3ce72896MD51TEXTCarleyRA_TESE.pdf.txtCarleyRA_TESE.pdf.txtExtracted texttext/plain24376https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14290/6/CarleyRA_TESE.pdf.txt62cde4e397a383b668bf198a9c59bca3MD56THUMBNAILCarleyRA_TESE.pdf.jpgCarleyRA_TESE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1925https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14290/7/CarleyRA_TESE.pdf.jpg40396dad1b8ab2f62de666546038dd52MD57123456789/142902017-11-01 13:46:01.094oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14290Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-01T16:46:01Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Aprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humana |
title |
Aprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humana |
spellingShingle |
Aprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humana Alves, Carley Rodrigues Educação Aprendizagem Identidade Cultural Trezena de Santo Antônio Vitória da Conquista Bahia Education Learning Cultural Identity Trezena de Santo Antônio Vitória da Conquista Bahia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Aprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humana |
title_full |
Aprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humana |
title_fullStr |
Aprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humana |
title_full_unstemmed |
Aprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humana |
title_sort |
Aprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humana |
author |
Alves, Carley Rodrigues |
author_facet |
Alves, Carley Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
Carley Rodrigues Alves |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795184P6 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Silva, Valdenildo Pedro da |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7841947038984958 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Rocha, Raimundo Nonato Araújo da |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723382T8 |
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv |
Silva, Aldo Aloisio Dantas da |
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727380P0 |
dc.contributor.referees4.pt_BR.fl_str_mv |
Paiva, Marlúcia Menezes de |
dc.contributor.referees4ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees4Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790180Z4 |
dc.contributor.referees5.pt_BR.fl_str_mv |
Assunção, Luiz Carvalho de |
dc.contributor.referees5ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees5Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780134H6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Carley Rodrigues |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Aragão, Ana Lúcia Assunção |
contributor_str_mv |
Aragão, Ana Lúcia Assunção |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Aprendizagem Identidade Cultural Trezena de Santo Antônio Vitória da Conquista Bahia |
topic |
Educação Aprendizagem Identidade Cultural Trezena de Santo Antônio Vitória da Conquista Bahia Education Learning Cultural Identity Trezena de Santo Antônio Vitória da Conquista Bahia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Learning Cultural Identity Trezena de Santo Antônio Vitória da Conquista Bahia |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The Novena of St. Anthony in Pradoso, is an annual celebration that takes place between June 1 and June 13. Since its preparation to the conclusion of the celebration are employed traditional knowledges and techniques, which are shared by the community. Such knowledges, built over generations, associated with popular religion, form it into the educational processes that build, through orality, practices and experiences of everyday life, the sense of belonging. An analysis of scenes, knowledges and subjects involved in the celebration, shows the form and content of practices capable of building symbolic territories of belonging. Thus, the Novena of St. Anthony in Pradoso, while an human territoriality, is designed as a locus of learning of belonging, reaffirming community values such as solidarity, service, brotherhood, integration, among others. While empirical reference for an analysis of the importance of belonging, the Novena of St. Anthony in Pradoso, offers subsidies for the production of knowledge, focused on understanding the need for a reconnection of technical and humanistic knowledges |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-11-24 2014-12-17T14:36:12Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-12-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:36:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ALVES, Carley Rodrigues. Aprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humana. 2010. 18 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14290 |
identifier_str_mv |
ALVES, Carley Rodrigues. Aprendendo a pertencer: uma leitura da trezena de Santo Antônio em Pradoso enquanto territorialidade humana. 2010. 18 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14290 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14290/1/CarleyRA_TESE.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14290/6/CarleyRA_TESE.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14290/7/CarleyRA_TESE.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
15f862f15d941a539379fe8f3ce72896 62cde4e397a383b668bf198a9c59bca3 40396dad1b8ab2f62de666546038dd52 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117765156306944 |