Avaliação da satisfação dos usuários no serviço de fisioterapia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34037 |
Resumo: | Introduction: Satisfaction of the health service user involves multiple factors and dimensions beyond the eminently clinical setting and is inserted in the process of evaluation of health services. It is known that the patient as a source of opinions and suggestions, assists in the process of improving the services offered. Objective: The aim of this study was to evaluate the satisfaction of patients followed in Physical Therapy Methods: It is a cross-sectional descriptive observational research with quantitative and qualitative approach. Two questionnaires (MedRisk and instrument for measuring patient satisfaction with physical therapy in the public health system) were applied in 100 patients. Dimensions were evaluated related to therapist, patient relationship, consultation marking, physical environment, access physical structure and global items. Results: The sample was characterized by female users of predominance, with 2 School graduate and family income between one and three minimum wages. Most were answered in orthopedics, neurology and rheumatology. Of the total 45 aplicas objective questions in 42 prevailed at the maximum score. Conclusion: Through the analysis, it was found that the patients mostly were satisfied with the service offered. |
id |
UFRN_429ba3408606bf4b7207402343f36c54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/34037 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Oliveira, Franciele Santos deLima, Núbia Maria Freire VieiraGualdi, Lucien PeroniSouza, Marcelo Cardoso de2016-12-14T13:40:37Z2021-09-20T11:18:08Z2016-12-022012963679OLIVEIRA, Franciele Santos de. Avaliação da satisfação do usuário no serviço de fisioterapia. 2016. 31f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fisioterapia) - Departamento de Fisioterapia, Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz, 2016.https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34037Introduction: Satisfaction of the health service user involves multiple factors and dimensions beyond the eminently clinical setting and is inserted in the process of evaluation of health services. It is known that the patient as a source of opinions and suggestions, assists in the process of improving the services offered. Objective: The aim of this study was to evaluate the satisfaction of patients followed in Physical Therapy Methods: It is a cross-sectional descriptive observational research with quantitative and qualitative approach. Two questionnaires (MedRisk and instrument for measuring patient satisfaction with physical therapy in the public health system) were applied in 100 patients. Dimensions were evaluated related to therapist, patient relationship, consultation marking, physical environment, access physical structure and global items. Results: The sample was characterized by female users of predominance, with 2 School graduate and family income between one and three minimum wages. Most were answered in orthopedics, neurology and rheumatology. Of the total 45 aplicas objective questions in 42 prevailed at the maximum score. Conclusion: Through the analysis, it was found that the patients mostly were satisfied with the service offered.Introdução: A satisfação do usuário do serviço de saúde envolve vários fatores e dimensões que excedem o âmbito eminentemente clínico e está inserido no processo de avaliação dos serviços de saúde. Sabe-se que o paciente como fonte de opiniões e sugestões, auxilia no processo de melhora dos serviços oferecidos. Objetivo: Avaliar a satisfação dos pacientes atendidos em uma Clínica-Escola de Fisioterapia. Métodos: Trata-se de uma pesquisa observacional, descritiva e transversal, com abordagem quantitativa e qualitativa. Foram aplicados dois questionários (MedRisk e o Instrumento para aferir a satisfação do paciente com a assistência fisioterapêutica na rede pública de saúde). Foram entrevistados 100 pacientes. Foram avaliadas dimensões relacionadas a relação terapeuta/paciente, marcação de consulta, ambiente físico, acesso estrutura física e itens globais. Resultados: A amostra caracterizou-se pelo predomínio de usuários do sexo feminino, com 2º grau completo e renda familiar entre um e três salários mínimos. A maioria foi atendida na especialidade ortopedia, neurologia e reumatologia. Do total de 45 questões objetivas aplicas, em 42 prevaleceu à pontuação máxima. Conclusão: Por meio da análise realizada, foi possível constatar que os pacientes, em sua maioria, mostraram-se satisfeitos com o serviço oferecido.2019-12-10Universidade Federal do Rio Grande do NorteUFRNBrasilFisioterapiaFisioterapia; Atendimento; Satisfação.FisioterapiaAvaliação da satisfação dos usuários no serviço de fisioterapiaAssessment of users satisfaction in physical therapy serviceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessporreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNTEXTAvaliacaoSatisfacaoUsuario_Oliveira_2016.pdf.txtExtracted texttext/plain36367https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34037/1/AvaliacaoSatisfacaoUsuario_Oliveira_2016.pdf.txt575e871270673ed3d1b5b363e7f2fdd9MD51ORIGINALAvaliacaoSatisfacaoUsuario_Oliveira_2016.pdfArtigo Científicoapplication/pdf577767https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34037/2/AvaliacaoSatisfacaoUsuario_Oliveira_2016.pdf887431930d0acd47be44384466962f91MD52LICENSElicense.txttext/plain756https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34037/3/license.txta80a9cda2756d355b388cc443c3d8a43MD53123456789/340372024-03-19 01:03:07.089oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/34037PGNlbnRlcj48c3Ryb25nPlVOSVZFUlNJREFERSBGRURFUkFMIERPIFJJTyBHUkFOREUgRE8gTk9SVEU8L3N0cm9uZz48L2NlbnRlcj4KPGNlbnRlcj48c3Ryb25nPkJJQkxJT1RFQ0EgRElHSVRBTCBERSBNT05PR1JBRklBUzwvc3Ryb25nPjwvY2VudGVyPgoKPGNlbnRlcj5UZXJtbyBkZSBBdXRvcml6YcOnw6NvIHBhcmEgZGlzcG9uaWJpbGl6YcOnw6NvIGRlIE1vbm9ncmFmaWFzIGRlIEdyYWR1YcOnw6NvIGUgRXNwZWNpYWxpemHDp8OjbyBuYSBCaWJsaW90ZWNhIERpZ2l0YWwgZGUgTW9ub2dyYWZpYXMgKEJETSk8L2NlbnRlcj4KCk5hIHF1YWxpZGFkZSBkZSB0aXR1bGFyIGRvcyBkaXJlaXRvcyBkZSBhdXRvciBkYSBtb25vZ3JhZmlhLCBhdXRvcml6byBhIFVuaXZlcnNpZGFkZSBGZWRlcmFsIGRvIFJpbyBHcmFuZGUgZG8gTm9ydGUgKFVGUk4pIGEgZGlzcG9uaWJpbGl6YXIgYXRyYXbDqXMgZGEgQmlibGlvdGVjYSBEaWdpdGFsIGRlIE1vbm9ncmFmaWFzIGRhIFVGUk4sIHNlbSByZXNzYXJjaW1lbnRvIGRvcyBkaXJlaXRvcyBhdXRvcmFpcywgZGUgYWNvcmRvIGNvbSBhIExlaSBuwrAgOTYxMC85OCwgbyB0ZXh0byBpbnRlZ3JhbCBkYSBvYnJhIHN1Ym1ldGlkYSBwYXJhIGZpbnMgZGUgbGVpdHVyYSwgaW1wcmVzc8OjbyBlL291IGRvd25sb2FkLCBhIHTDrXR1bG8gZGUgZGl2dWxnYcOnw6NvIGRhIHByb2R1w6fDo28gY2llbnTDrWZpY2EgYnJhc2lsZWlyYSwgYSBwYXJ0aXIgZGEgZGF0YSBkZXN0YSBzdWJtaXNzw6NvLiAKRepositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2024-03-19T04:03:07Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.pr_BR.fl_str_mv |
Avaliação da satisfação dos usuários no serviço de fisioterapia |
dc.title.alternative.pr_BR.fl_str_mv |
Assessment of users satisfaction in physical therapy service |
title |
Avaliação da satisfação dos usuários no serviço de fisioterapia |
spellingShingle |
Avaliação da satisfação dos usuários no serviço de fisioterapia Oliveira, Franciele Santos de Fisioterapia; Atendimento; Satisfação. Fisioterapia |
title_short |
Avaliação da satisfação dos usuários no serviço de fisioterapia |
title_full |
Avaliação da satisfação dos usuários no serviço de fisioterapia |
title_fullStr |
Avaliação da satisfação dos usuários no serviço de fisioterapia |
title_full_unstemmed |
Avaliação da satisfação dos usuários no serviço de fisioterapia |
title_sort |
Avaliação da satisfação dos usuários no serviço de fisioterapia |
author |
Oliveira, Franciele Santos de |
author_facet |
Oliveira, Franciele Santos de |
author_role |
author |
dc.contributor.referees1.none.fl_str_mv |
Lima, Núbia Maria Freire Vieira |
dc.contributor.referees2.none.fl_str_mv |
Gualdi, Lucien Peroni |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Franciele Santos de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Souza, Marcelo Cardoso de |
contributor_str_mv |
Souza, Marcelo Cardoso de |
dc.subject.pr_BR.fl_str_mv |
Fisioterapia; Atendimento; Satisfação. |
topic |
Fisioterapia; Atendimento; Satisfação. Fisioterapia |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Fisioterapia |
description |
Introduction: Satisfaction of the health service user involves multiple factors and dimensions beyond the eminently clinical setting and is inserted in the process of evaluation of health services. It is known that the patient as a source of opinions and suggestions, assists in the process of improving the services offered. Objective: The aim of this study was to evaluate the satisfaction of patients followed in Physical Therapy Methods: It is a cross-sectional descriptive observational research with quantitative and qualitative approach. Two questionnaires (MedRisk and instrument for measuring patient satisfaction with physical therapy in the public health system) were applied in 100 patients. Dimensions were evaluated related to therapist, patient relationship, consultation marking, physical environment, access physical structure and global items. Results: The sample was characterized by female users of predominance, with 2 School graduate and family income between one and three minimum wages. Most were answered in orthopedics, neurology and rheumatology. Of the total 45 aplicas objective questions in 42 prevailed at the maximum score. Conclusion: Through the analysis, it was found that the patients mostly were satisfied with the service offered. |
publishDate |
2016 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-12-14T13:40:37Z 2021-09-20T11:18:08Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-12-02 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.pr_BR.fl_str_mv |
2012963679 |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Franciele Santos de. Avaliação da satisfação do usuário no serviço de fisioterapia. 2016. 31f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fisioterapia) - Departamento de Fisioterapia, Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34037 |
identifier_str_mv |
2012963679 OLIVEIRA, Franciele Santos de. Avaliação da satisfação do usuário no serviço de fisioterapia. 2016. 31f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fisioterapia) - Departamento de Fisioterapia, Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz, 2016. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/34037 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
eu_rights_str_mv |
embargoedAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Fisioterapia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34037/1/AvaliacaoSatisfacaoUsuario_Oliveira_2016.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34037/2/AvaliacaoSatisfacaoUsuario_Oliveira_2016.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/34037/3/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
575e871270673ed3d1b5b363e7f2fdd9 887431930d0acd47be44384466962f91 a80a9cda2756d355b388cc443c3d8a43 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1814832766158635008 |