A modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16031 |
Resumo: | This is work itself insert in the mathematics education field of the youth and adult education to aim to practitioners of the educational action into the mathematics area performing to with this is teaching kind, adopting to as parameter the Mathematics Molding approach. The motive of the research is to draw up a application proposal of the molding mathematics as teaching and learning geometry alternative in the youth and adult education. The research it develops in three class of the third level (series 5th and 6th) of he youth and adults education in the one school municipal from the Natal outskirts. Its have qualitative nature with participating observation approach, once performing to directly in to research environment as a mathematics teacher of those same classes. We are used questionnaires, lesson notes and analyses of the officials documents as an basis of claim instruments. The results indicates that activity used the mathematic moldings were appreciated the savoir-faire of the student in to knowledge construction process, when search develop to significant learning methods, helping to student build has mathematics connections with other knowledge areas and inside mathematics himself, so much that enlarges your understanding and assist has in your participation in the other socials place, over there propitiate to change in student and teacher posture with relation to mathematic classroom dynamics |
id |
UFRN_720aabeb8ec5a82731192f15f3516a0c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16031 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Oliveira, Rosalba Lopes dehttp://lattes.cnpq.br/0644580391172404http://lattes.cnpq.br/5696610183846775Bassanezi, Rodney Carloshttp://lattes.cnpq.br/6541957090000783Mendes, Iran Abreuhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8Dezotti, Cláudia Helena2014-12-17T15:04:48Z2014-12-112014-12-17T15:04:48Z2006-05-19OLIVEIRA, Rosalba Lopes de. A modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultos. 2006. 191 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16031This is work itself insert in the mathematics education field of the youth and adult education to aim to practitioners of the educational action into the mathematics area performing to with this is teaching kind, adopting to as parameter the Mathematics Molding approach. The motive of the research is to draw up a application proposal of the molding mathematics as teaching and learning geometry alternative in the youth and adult education. The research it develops in three class of the third level (series 5th and 6th) of he youth and adults education in the one school municipal from the Natal outskirts. Its have qualitative nature with participating observation approach, once performing to directly in to research environment as a mathematics teacher of those same classes. We are used questionnaires, lesson notes and analyses of the officials documents as an basis of claim instruments. The results indicates that activity used the mathematic moldings were appreciated the savoir-faire of the student in to knowledge construction process, when search develop to significant learning methods, helping to student build has mathematics connections with other knowledge areas and inside mathematics himself, so much that enlarges your understanding and assist has in your participation in the other socials place, over there propitiate to change in student and teacher posture with relation to mathematic classroom dynamicsEste trabalho se insere no campo da Educação Matemática da Educação de Jovens e Adultos e visa contribuir para a ação educativa dos profissionais da área de Matemática, que atuam com essa modalidade de ensino, tomando como parâmetro o enfoque da Modelagem Matemática. Constituiu objetivo da pesquisa a elaboração de uma proposta de utilização da Modelagem Matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da Geometria na EJA. A pesquisa foi desenvolvida em três turmas do nível III (5ª e 6ª séries), da EJA, em uma escola municipal da periferia da cidade do Natal/RN. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, com enfoque na observação participante, tendo em vista a nossa atuação direta no ambiente da pesquisa, como professora de Matemática dessas turmas. Utilizamos como instrumentos de coleta de dados questionários, notas de aula e análise de documentos oficiais. Os resultados apontam que as atividades em que se utiliza a Modelagem Matemática valorizam o saber fazer do aluno no processo de construção do conhecimento, na medida em que procuram desenvolver métodos de aprendizagem significativa, auxiliando o aluno a construir relações da Matemática com outras áreas do conhecimento e dentro da própria Matemática. Amplia também a visão de mundo do aluno, ajudando sua participação em outros espaços sociais, além de propiciar mudanças na postura do aluno e do professor, em relação à dinâmica da sala de aula de Matemáticaapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e MatemáticaUFRNBREnsino de Ciências Naturais e MatemáticaEducação de jovens e adultosModelagem matemáticaGeometriaYouths and adults EducationMathematics MoldingGeometryCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAA modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALRosalbaLO.pdfapplication/pdf524218https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16031/1/RosalbaLO.pdfb86da993f46265cbb9cd47a758f4fbfaMD51TEXTRosalbaLO.pdf.txtRosalbaLO.pdf.txtExtracted texttext/plain291272https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16031/6/RosalbaLO.pdf.txtdbfdc1d70849d953534ab8a694241f01MD56THUMBNAILRosalbaLO.pdf.jpgRosalbaLO.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2414https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16031/7/RosalbaLO.pdf.jpgfe222058857e4e587f3bd349ab5e1035MD57123456789/160312017-11-02 10:51:38.261oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16031Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T13:51:38Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultos |
title |
A modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultos |
spellingShingle |
A modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultos Oliveira, Rosalba Lopes de Educação de jovens e adultos Modelagem matemática Geometria Youths and adults Education Mathematics Molding Geometry CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
title_short |
A modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultos |
title_full |
A modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultos |
title_fullStr |
A modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultos |
title_full_unstemmed |
A modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultos |
title_sort |
A modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultos |
author |
Oliveira, Rosalba Lopes de |
author_facet |
Oliveira, Rosalba Lopes de |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0644580391172404 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5696610183846775 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Bassanezi, Rodney Carlos |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6541957090000783 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Mendes, Iran Abreu |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Rosalba Lopes de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Dezotti, Cláudia Helena |
contributor_str_mv |
Dezotti, Cláudia Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de jovens e adultos Modelagem matemática Geometria |
topic |
Educação de jovens e adultos Modelagem matemática Geometria Youths and adults Education Mathematics Molding Geometry CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Youths and adults Education Mathematics Molding Geometry |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This is work itself insert in the mathematics education field of the youth and adult education to aim to practitioners of the educational action into the mathematics area performing to with this is teaching kind, adopting to as parameter the Mathematics Molding approach. The motive of the research is to draw up a application proposal of the molding mathematics as teaching and learning geometry alternative in the youth and adult education. The research it develops in three class of the third level (series 5th and 6th) of he youth and adults education in the one school municipal from the Natal outskirts. Its have qualitative nature with participating observation approach, once performing to directly in to research environment as a mathematics teacher of those same classes. We are used questionnaires, lesson notes and analyses of the officials documents as an basis of claim instruments. The results indicates that activity used the mathematic moldings were appreciated the savoir-faire of the student in to knowledge construction process, when search develop to significant learning methods, helping to student build has mathematics connections with other knowledge areas and inside mathematics himself, so much that enlarges your understanding and assist has in your participation in the other socials place, over there propitiate to change in student and teacher posture with relation to mathematic classroom dynamics |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-05-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T15:04:48Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-12-11 2014-12-17T15:04:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Rosalba Lopes de. A modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultos. 2006. 191 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16031 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Rosalba Lopes de. A modelagem matemática como alternativa de ensino e aprendizagem da geometria na educação de jovens e adultos. 2006. 191 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16031 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Naturais e Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16031/1/RosalbaLO.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16031/6/RosalbaLO.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16031/7/RosalbaLO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b86da993f46265cbb9cd47a758f4fbfa dbfdc1d70849d953534ab8a694241f01 fe222058857e4e587f3bd349ab5e1035 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1814832753346084864 |